A sikeres családi vállalkozás nem a kiválasztott irányítóból nevel felelős tulajdonost, hanem sok felelős tulajdonos közül választ irányítót.

 

A családi vállalkozások nemzetközi szervezetének májusban rendezett Next Generation csúcstalálkozója a hazai családi vállalkozások számára is kiemelt tanulsággal szolgál. Miközben hazánkban az utódlás jogi, pénzügyi, technikai feltételei jelenleg formálódnak, az utódlás mélyen fekvő, hosszú távú folyamataihoz való hozzáállás gyakran még a staféta átadására tudatosan készülő családokban is hibás. A Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesület (FBN-H) alelnöke szerint a családi vállalkozás sikere azon múlhat, hogy struktúrái, kultúrája révén képes-e minden egyes családtagot felelős tulajdonlásra nevelni. A vállalat irányítása ugyanennek a felelősségnek egy következő szintje. Az alapokat és a versenyelőnyt nagyobb részben az egyes családtagok képességeiből, akaratából, motivációjából származó, a vállalkozással kialakított viszonyra épülő felelős tulajdonlás egyedi receptje adja.

 

 

 

A családi vállalkozások nemzetközi szervezetének (FBN-I) 2012-es Next Generation találkozóját április 29-május 1 között a München melletti Wildbad Kreuth-ban, idén negyedik alkalommal rendezték meg. E találkozón 220 következő generációs – 18-42 év közötti - családi vállalat tulajdonos vett részt a világ minden tájáról. Elképesztő növekedés e 220 fős részvétel figyelembe véve, hogy 10 évvel ezelőtt Svájcban az első felelős tulajdonlásra felkészítő találkozón mindössze 10 fiatal ült össze.

 

A nemzetközi közösség következő generációs csoportját ma is egy 10 fős vezetőség irányítja. Ennek tagjává választották a tavalyi évben Kürti Tamást, aki a hazai családi vállalatokat összefogó közösség, az FBN-H alapító alelnöke. A konferencia mellett zaljó megbeszélésükön a magyar egyesület nemzetközi szerepét tovább erősítő döntés született: a vezetőség felkérte Kürti Tamást a Next Generation által most indított, új vezetői képzés próba-workshopjának megszervezésére, melyre 2012 augusztusában, Budapesten kerül sor.

 

A rendezvény, ezen kívül, egy érdekes adattal szolgált a hazánkat képviselő Kürti Tamás – aki a KÜRT zRt. alelnökeként és Gaál László - aki a Flavon Group Kft.  felsővezetőjeként az FBN-H tagja - számára. A családi vállalkozások új generációjának jelen lévő 220 aktív, felelős tulajdonlásra törekvő képviselője közül mintegy 50 esetében teljesül együtt az irányítás három feltétele. A képesség, az akarat, és a megfelelő családi felhatalmazás arra, hogy a családi vállalkozást irányítsa. „Ez az arány közel univerzális: nem országok vagy cégkultúrák összehasonlítására szolgál, hanem felhívja a figyelmet arra, hogy a családi vállalkozásban sokkal több tulajdonos van, mint irányító. Ez sokkal több lehetőség, egyben több probléma forrása. Ezért fontos, hogy a család ne egy leendő vezért válasszon, akit majd igyekszik egy füst alatt felelős tulajdonossá és mindenben kompetens irányítóvá nevelni. Minden generációt, minden családtagot felelős tulajdonossá kell érlelnie” – mutat rá Kürti Tamás, aki egyben az FBN-I NextGen bizottságának vezetőségi tagja is. – Így több lehetőség marad nyitva, jobb az alkalmazkodóképesség; könnyebben biztosítható, hogy a vállalkozást mindig a legrátermettebb egyén vezesse, és a többi támogassa. Elérhető, hogy minden családtag motivált tulajdonos legyen, saját egyedi hozzájárulásával gazdagítva a vállalkozást.”

 

Az FBN-I NextGen nemzetközi találkozóinak alapvető célja a családi vállalkozások sikeres utódlásával, valamint az új generációkat érintő legfontosabb kérdéseivel kapcsolatos tapasztalatcsere. A hazai FBN-H képviselői itt a világ legnagyobbjaitól közvetlenül szerezhetnek tudást és ihletet. „Az utódláshoz kapcsolódó nemzetközi tevékenységünk egyik legkomolyabb értékét az adja, hogy olyan globális vállalatok, mint a Deutsche Bank és az Audi első számú vezetőinek, vagy a közel 500 éves, 15. generációs Prym Csoport képviselőinek köszönhetően a magyar családi vállalkozások számára is elérhetővé válnak mindazok a felismerések és tapasztalatok, amelyeket a világ legsikeresebb családi vállalkozásaitól kaphatunk” – mondta Kürti Tamás. – „Gazdag történetük, letisztult működési struktúráik, óriási vagyonuk és szakértelmük miatt azt gondolnánk, hogy a következő generációiknak könnyű dolguk van, közelről azonban jól látszik a teher, amit az ezzel járó megfelelési kényszer jelent, és persze a feladat, amihez fel kell nőniük, mind a tulajdonlást, mind az irányítást tekintve.”

 

Kürti Tamás szerint a családi vállalkozások sikere azon múlhat, hogy megértik-e és a megfelelő módon kezelik-e a felelősség két szintjét, a tulajdonlást és a vállalat irányítását, ami nem vagyon vagy több száz éves hagyomány kérdése. Miközben Magyarországon a családi vállalkozás, mint egyedi tulajdonlási forma elismertetése, illetve szabályozási környezetének folyamatos, tudatos alakítása a technikai kérdések közé tartoznak, és jelenleg is alakulóban vannak, a hazai vállalkozások nem várhatnak: a hosszú távú belső folyamatokat minél hamarabb működésbe kell hozniuk. „Az a családi vállalkozás lehet sikeres, amelyik képes minden egyes családtagból felelős tulajdonost nevelni. Ennek eredményeképpen, függetlenül attól, hogy milyen képességekkel és ambíciókkal rendelkeznek, az új generáció tagjai a maguk egyedi módján kell, hogy részt vegyenek a vállalkozás életében – világít rá Kürti Tamás. – A következő generáció szempontjából pedig az a feladatunk, hogy tudatosan alakítsuk ki saját viszonyunkat a családi vállalkozáshoz. Mindennek megértéséhez és alkalmazásához elméleti, gyakorlati ismereteket, feladatokat, ihletet és számtalan élő példát hozunk magunkkal mind a NextGen csúcstalálkozójáról, mind hazai tagjainktól. Ezek a tapasztalatok részét fogják képezni következő, június 1-3 között Debrecenben rendezendő konferenciánknak is, ahol a hazai családi vállalatok elitjét várjuk programjainkkal.”

A fórumról

A NxG fórum célja, hogy támogassa az utódlás – öröklés kérdéseinek felelős, célszerű, hatékony átgondolását, tapasztalatcseréit a következő generáció tagjai között. 18 és 44 év közötti fiatal felnőttek társasága, akik küzdenek a lehetőséggel, a felelősséggel, hogy a családi vállalataik körül milyen pozíciót érdemes, lehet, vagy kell elfoglalniuk. Fiatalokról lévén szó a találkozók jórészt kötetlen keretek közt folynak, bulis hangulatban, egymással beszélgetve, egy-egy központi témát röviden felvetve.

Beszámoló az éves konferenciáról

Ismét egy szuper hangulatú éves konferencián vagyunk túl és a szombati közgyűlésen megválasztottuk az új tisztségviselőket is!  38 családból 120 felnőtt és 25 gyerek képviseltette magát az év legnépszerűbb egyesületi rendezvényén. A képekhez klikkelj ide!

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Június 13., Csütörtök

A növekedés az új stratégia

A terv azért kell, hogy legyen min változtatni, a stratégiaalkotás pedig valójában nem külső szakértőkkel történik, hanem a kollégákkal. A Megakrán Nyrt. társtulajdonosa, Vitkovics Péter szerint a cél maga a stratégia, célja pedig mindenkinek van. A stratégia része a vízió és a misszió, ami azt mutatja meg, miért vagyunk itt, mi különböztet meg minket másoktól és hol képzeljük el magunkat a jövőben. Az a tulajdonos, aki képes arra, hogy a napi rutinból kiszakadva, elvonulva felülről nézze a saját vállalkozását, az képes a stratégia alkotásra és ahhoz kapcsolódóan akciótervek készítésére is. Ebben segít az Elite program. Úgy gondolja, hogy mindig saját magunkban kell bízni, a saját erőforrásainkra kell támaszkodni és a saját utunkat kell járni. S hogy ehhez mennyire van szükség külső tanácsadóra? Vitkovics Péter szerint a tapasztalt külső szemre szükség van az objektív kép feltárásához, mert a tulajdonost általában egy természetes vakság sújtja.

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Május 27., Hétfő

Májusi FBN-H klub beszámoló

29 családból közel 60 fő vett részt a májusi klubon a Marriott Hotelben. A képekhez klikkelj ide! Az est első felében "A növekedés az új stratégia" címmel a Budapesti Értéktőzsdétől Dr. Lódi Katalni beszélgetett a stratégiaalkotásról néhány partner cégükkel, akik megosztották velünk tapasztalataikat és fejlődésüket az Elite program keretében. Ezt követően Új-Zélandról láttunk-hallottunk egy kis ízelítőt Sepherd Csaba prezentálásában, majd a Jójárt Család mutatkozott be. A késő esti közgyűlés elfogadta az éves beszámolókat, az idénre tervezett költségvetést és az Ellenőrző Bizottág beszámolóját is. 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Május 27., Hétfő

A Schiller Sztori 3 generáció szemével

Az alapító nagypapát annak idején Szenes Iván beszélte rá a reklámra és tőle származik a "Schiller Opel, a szerviz szuper!" szlogen is. Schiller Péter a nagybátyjának köszönhetően szerette meg az autókat és már egészen fiatalon elkezdett autókkal foglalkozni. Később beiratkozott a Bánki Donát Műszaki Főiskolára, mondván, hogy tanulni jobb, mint dolgozni, de mérnökként is autószerelő lett belőle. Korán megtanulta, hogy a vevőnek,  ha bejön a boltba, köszönni kell, s akkor is, ha távozik. Véleménye szerint még ma is ebből élnek.

 

 
Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Május 27., Hétfő

Lányi Szabolcs és az UTIBER története

Nem akart édesapja nyomdokaiban járni, helyette a fogorvosi pályát választotta és külföldi tanulmányútra ment. Édesapja - karizmatikus személyiség lévén - a személyével teremtette meg a vállalati kultúrát. Halálakor indultak a problémák, melyek megoldásában - Szabolcs bevallása szerint - sokat segített volna, ha már akkor ismeri az FBN-H Egyesületet. Az édesapja halála után a társtulajdonos háttérbe vonult, nem vállalta az ügyvezetői szerepkört, mégis őt keresték meg a kollégák a későbbiekben is ügyes-bajos dolgaikkal.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Május 27., Hétfő