A magyar családi vállalkozások csak minimálisan különböznek a többi kis- és középvállalkozástól – mondta Radácsi László, a Budapesti Gazdasági Egyetem Budapest LAB Vállalkozásfejlesztési Központ igazgatója a Világgazdaság Magyar vállalatok, családi vállalatok című konferenciáján.

Forrás: www.vg.hu 2018.09.27. (Kotroczó Melitta)

A magyar családi vállalkozások csak nagyon kevés szempontból, és minimálisan különböznek a többi kis- és középvállalkozástól.

Radácsi László, a Budapesti Gazdasági Egyetem Budapest LAB Vállalkozásfejlesztési Központ igazgatója a Világgazdaság Magyar vállalatok, családi vállalatok című konferenciáján elmondta:

2016-ban döntött úgy az egyetem, hogy a kkv-k szakértőjévé és támogatójává szeretnének válni. Ehhez azonban átfogó ismereteket kell szerezniük, ennek érdekében tavaly kétkörös empirikus adatfelvételbe kezdtek. A kutatást nehezítette, hogy nincs egységes definíció arról, pontosan mely cégek a családi vállalkozások, számukat 10-50 ezerrel becsülték különböző források.

A vállalkozásfejlesztési központ kutatói létrehozták saját definíciójukat: családi vállalkozás, amely annak tartja magát, vagy ahol a cég legalább 51 százaléka egy család tulajdonában van, és a család részt vesz a vállalkozás irányításában, működtetésében. Ez alapján jelenleg Magyarországon 29500 családi vállalkozás működik, vagyis a kkv-k 58 százaléka ide sorolható. Főként a házaspárok munkaterepei ezek, és csak nagyon kevés, mindössze 2800 többgenerációs családi vállalkozás működik.

A generációváltás nagy akadály a vállalkozások fejlődésében, és pusztán 30 százalékuk éli ezt túl. Az az adat is beszédes, hogy a fiatal, végzős egyetemistáknak csak az 5 százaléka gondolkodik saját vállalkozásban – tette hozzá Radácsi. Kiemelte, a generációváltás a vállalkozások 39 százalékát érinti néhány éven belül. A szakember szerint a generációváltás során a legnagyobb probléma, hogy a családi cég gyakran nem elég vonzó perspektíva a fiatalok számára, és a “keresztapa”, a központi figura szerepet sem egyszerű átruházni. Minden vállalkozásnak szüksége lenne egy cégutódlási tervre.

A többgenerációs családi vállalkozások alkalmazotti létszámban, és árbevétel tekintetében valamivel fejlettebbek az egygenerációs cégeknél, és pénzügyi előnyre is fordítható az, hogy erősebb irántuk a bizalom. A munkaerőhiány ugyanúgy érinti a családi vállalkozásokat, mint a többi céget, pedig a kutatók szerint a hosszú távú gondolkodás miatt vonzóbbnak kellene lenniük a munkavállalók számára. Ennek azonban Radácsiék nyomát sem látták a kutatás során. A többgenerációs családi vállalkozásokra már inkább jellemző, hogy nagyobb munkavállalói bizalmat kapnak.

Gyakran szó esik arról, hogy a hazai kkv-knak még lenne hova fejlődniük, ezt az is alátámasztja, hogy önbevallási alapon a magyar vállalkozások harmada semmilyen innovációt nem hajtott végre az elmúlt években. Ugyanakkor a kutatásból az látható, hogy a családi vállalkozások innovációs hajlandósága, a jövőbe való befektetés erősebb, mint a többi cég esetében. A kutatók számára a legnagyobb meglepetést az okozta, hogy a magyar családi vállalkozások háromnegyede teljes mértékben etikusnak tartja magát.

A fórumról

Friss hírek

A Polaris Kupa első nyertese az FBN-H!

A Párizs melletti Fontainableau-ben tartotta az FBN-I múlt héten az ügyvezető titkárok szokásos éves találkozóját. 30 ország egyesületéből közel 50-en vettek részt az eseményen, s mindenki nagy meglepetésére az FBN-H elhozta az elsőként átadott Polaris Kupát!

   
Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Január 30., Szerda

Családi történetek: „Az izsáki homoktól a nemzetközi cégbirodalomig”

Tommal már tervezzük egy ideje, hogy útnak indulunk és végig látogatjuk egyesületi tagcsaládjainkat. Családlátogatásaink elsődleges célja, hogy jobban megismerjünk Titeket és lássuk, miben tudná Egyesületünk még jobban támogatni Családotokat. Másodlagos célunk pedig, hogy a többi taggal is jobban megismertessünk Benneteket tanulságos történeteitek megosztásával.

Első célállomásunk Jakabszállás volt, ahol nagy örömünkre hat családtag fogadott bennünket a H. Szabó Családból. Bár mindenki nagyon fáradt volt az esti órákban, mégis a humor és a nevetés végig kísérte egész beszélgetésünket.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Január 11., Péntek

Beszámoló a 14. K&H Klubról (2018. november 28.)

Ékes Ákos (az Üzletfejlesztés vezetője) a november 28.-ai K&H Családi Vállalatok Klubján bevezetőjében beszélt a múlt héten átadott K&H Díjról és a nyertes pályázókról. Kiemelte, hogy idén a legtöbb pályázat a társadalmi felelősségvállalás kategóriában érkezett és a díjat jövőre is meghirdetik majd. A részletekért kattints ide

Örömmel vezette be a nap izgalmas és sokakat érintő témáját, melynek előzménye 4 évvel ezelőttre nyúlik vissza. A K&H klubok indítását megelőzően ugyanis Ákos ellátogatott 10 családi céghez, akiket többek között a cégeladásról is faggatott és 10-ből 10-en azt válaszolták, szívesen eladnák a cégüket, ha a vevő számukra megfelelő árat kínálna.

Egyesületünket 9 család képviselte az eseményen. Képek itt.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. December 17., Hétfő

Komócsin Lauránál járt a Női Fórum

A coaching abban segít, hogy még sikeresebbek és boldogabbak legyünk, a coach pedig nem más, mint gyémántcsiszoló. 

Fórumvezetőnk, Dóra Hajni jóvoltából egy DIADALmas self-coachingon vehettek részt Egyesületünk női tagjai - mintegy 30-an - november 16-án az első magyar coaching modell megalkotója, Komócsin Laura vezetésével. Laura prezentációját ide kattintva tudod megtekinteni. 
Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. November 22., Csütörtök