Minél sikeresebb egy családi vállalkozás, annál inkább szembesül azzal a problémával, hogy a rokonság már nem elég a cég irányításához. A HVG Extra Business két magyar családi vállalkozásnál kutakodott arról, hogyan kezelték a cég növekedésével előálló feladatokat.

Forrás: hvg.hu / 2018. június 19. 

Rugalmasabb döntéshozatal, erősebb elköteleződés, generációkon át felhalmozott tudás, stabil szervezet és stratégiai gondolkozás – Peter Leach Családi vállalkozások című könyve ezeket a tulajdonságokat emeli ki a cégforma erősségeként. E cégek alapvető tulajdonsága a más társaságoktól eltérő szervezet és irányítás, vagyis az, hogy a vezetők, de sokszor a munkavállalók is rokoni kapcsolatban állnak egymással. Az otthonról hozott közös értékeik, etikai elveik és viselkedésmintáik pedig érvényesülnek a munkahelyen is – írja a szerző.

Az ilyen típusú vállalkozások a növekedésük során eljuthatnak egy olyan fázisba, ami óhatatlanul együtt jár a családhoz nem tartozó alkalmazottak, vezetők bevonásával. Peter Leach szerint azok, akik ezeknél a cégeknél sikeresek tudnak lenni, általában olyan személyiségek, akik lelki alkatuknak köszönhetően be tudnak illeszkedni a magas elvárásokat támasztó munkakörnyezetbe. Leach a siker érdekében azt tanácsolja a családi vállalkozásoknak, hogy igyekezzenek szakmai alapokra helyezni a cég működését. Ez jelentheti például azt, hogy fokozottabban ügyeljenek a formalitásokra a szervezeten belül, többek között a teljesítményértékelésnél. Az objektivitáson túl fontosnak tartja, hogy a vezetők átgondoltan osszák fel a feladatokat és az erőforrásokat, legyenek előrelátók, és kezeljék hatékonyan a tulajdonjog átadását is.

Szétfeszített keretek

A családi vállalkozásból a professzionális vállalattá vezető utat járja a Terrán Tetőcserép Gyártó Kft. is. A céget 1920-ban alapította a Felvidéken a mai tulajdonos, Mészáros Vilmos édesapja. A cég – mint Gódi Attila ügyvezető, Mészáros Vilmos veje mondja – szerves fejlődésen ment keresztül, ami nem jelenti, hogy már az elejétől gyorsan növekedett volna. A bővülés a kilencvenes évektől indult be, és a cégnek ma már három országban vannak gyártókapacitásai.

Vagyis kinőtték a rokoni kereteket, így a család ma már csak a vállalkozás operatív irányításában vesz részt, mindössze négy fővel. A cél ma is az, hogy a tulajdonlás és az irányítás maradjon a család kezében – emeli ki Gódi Attila. Az ügyvezető több előnyt is felhoz érvként. Peter Leachez hasonlóan úgy látja: több generációnyi családtag együtt dolgozása nemcsak a felhalmozott tudás és tapasztalat átadásához járult hozzá, hanem mély szakmai és érzelmi elkötelezettséget is hoz. Ezen túl szerinte a családi cégeket általában a rugalmasabb döntések jellemzik, és a külső környezet megváltozásához is gyorsabban alkalmazkodnak.

Gódi Attila is látja azonban a mára szétfeszített kereteket: a külföldi gyárak és piacok irányítása olyan vállalatvezetési megoldásokat igényel, amilyenekben egy családi cégnek nem feltétlenül vannak tapasztalatai. Elkerülhetetlennek tartja a munkafolyamatok szabványosítását számtalan ponton (például a pénzügyekben és a logisztikában), ugyanakkor olyan, sajátosan nagyvállalati területek is fókuszba kerültek már a Terránnál, mint a beszerzés, a HR vagy az IT. Az új modell kialakítása pedig csak új kollégák belépésével valósítható meg, hiszen az eddigi működés nem termelte ki az új szakterületek munkatársait és vezetőit – mutat rá az ügyvezető.

Újfajta döntési mechanizmusok

Az irányítás megosztásának kérdésével szembesült a Varga Pincészet is, igaz, már a legelején. Ahogy a kis magyar családi cégek túlnyomó többségénél, kezdetben náluk is százszázalékos volt a tulajdonosi, döntéshozói arány. „A változás akkor jött el, amikor 1992 végén megvásároltuk a Badacsonyi Állami Gazdaság badacsonyörsi pincészetét. Mivel a családban nem volt diplomás borász szakember, már a kezdet kezdetén szükség volt középvezetői pozícióban alkalmazottat bevonni az irányításba” – idézi fel Varga Péter, a pincészet vezetője, egyik tulajdonosa.

A Varga Pincészetnek külföldön még nincs ugyan üzeme, ám egy borászat esetében az, hogy másik borvidéken is megjelenik, szintén újfajta döntési mechanizmust kíván. Mint Varga Péter magyarázza, a 2017 novemberében Feldebrőn átadott pincészetnél – amely az egri borvidék legnagyobb ilyen létesítménye – a stratégiai irányítás a badacsonyörsi központból történik, de az operatív döntéseket önállóan hozzák.

Általánosságban úgy látja, hogy a cég növekedésével párhuzamosan a tulajdonosi feladatkörök egyre inkább a szervezés, a stratégia és az ellenőrzés irányába tolódtak el. „Felmerült, hogy operatív szinten több családtaggal is jelen lehetne lenni, de ezeken a területeken van a legnagyobb szükség a legjobb szakemberekre, akik nem feltétlenül családtagok" – fogalmaz Varga Péter.

Milyen módszerekkel kezelhetjük a családi vállalkozásokra jellemző kihívásokat? Hogyan tervezzük meg az utódlást? Hogyan teremthetjük meg a család értékrendjét tükröző vállalati kultúrát? Családi vállalkozások című könyvében Peter Leach tanácsadó sorra veszi, hogyan lehet harmonizálni a vállalkozás és a család szükségleteit. 

A fórumról

Friss hírek

A Polaris Kupa első nyertese az FBN-H!

A Párizs melletti Fontainableau-ben tartotta az FBN-I múlt héten az ügyvezető titkárok szokásos éves találkozóját. 30 ország egyesületéből közel 50-en vettek részt az eseményen, s mindenki nagy meglepetésére az FBN-H elhozta az elsőként átadott Polaris Kupát!

   
Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Január 30., Szerda

Családi történetek: „Az izsáki homoktól a nemzetközi cégbirodalomig”

Tommal már tervezzük egy ideje, hogy útnak indulunk és végig látogatjuk egyesületi tagcsaládjainkat. Családlátogatásaink elsődleges célja, hogy jobban megismerjünk Titeket és lássuk, miben tudná Egyesületünk még jobban támogatni Családotokat. Másodlagos célunk pedig, hogy a többi taggal is jobban megismertessünk Benneteket tanulságos történeteitek megosztásával.

Első célállomásunk Jakabszállás volt, ahol nagy örömünkre hat családtag fogadott bennünket a H. Szabó Családból. Bár mindenki nagyon fáradt volt az esti órákban, mégis a humor és a nevetés végig kísérte egész beszélgetésünket.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Január 11., Péntek

Beszámoló a 14. K&H Klubról (2018. november 28.)

Ékes Ákos (az Üzletfejlesztés vezetője) a november 28.-ai K&H Családi Vállalatok Klubján bevezetőjében beszélt a múlt héten átadott K&H Díjról és a nyertes pályázókról. Kiemelte, hogy idén a legtöbb pályázat a társadalmi felelősségvállalás kategóriában érkezett és a díjat jövőre is meghirdetik majd. A részletekért kattints ide

Örömmel vezette be a nap izgalmas és sokakat érintő témáját, melynek előzménye 4 évvel ezelőttre nyúlik vissza. A K&H klubok indítását megelőzően ugyanis Ákos ellátogatott 10 családi céghez, akiket többek között a cégeladásról is faggatott és 10-ből 10-en azt válaszolták, szívesen eladnák a cégüket, ha a vevő számukra megfelelő árat kínálna.

Egyesületünket 9 család képviselte az eseményen. Képek itt.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. December 17., Hétfő

Komócsin Lauránál járt a Női Fórum

A coaching abban segít, hogy még sikeresebbek és boldogabbak legyünk, a coach pedig nem más, mint gyémántcsiszoló. 

Fórumvezetőnk, Dóra Hajni jóvoltából egy DIADALmas self-coachingon vehettek részt Egyesületünk női tagjai - mintegy 30-an - november 16-án az első magyar coaching modell megalkotója, Komócsin Laura vezetésével. Laura prezentációját ide kattintva tudod megtekinteni. 
Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. November 22., Csütörtök