5 kérdés családi vállalkozóknak, amiket érdemes feltenni, ha fúj a változás szele

A családi vállalatoknak válságidőkben régen is bevált az összetartó, együttműködő stratégia. Ahogy a világ alkalmazkodik az új normákhoz, a családi vállalkozásoknak is újra lesz lehetőségük a fejlődésre és a prosperálásra a koronavírus utáni világban. De hogyan kezdjük újra? Talán teljesen új munkakörülményekkel szembesülünk. Talán a korábbi üzleti modellünket kell teljesen átalakítanunk ahhoz, hogy ki tudjuk szolgálni az új igényeket vagy talán először próbáljuk bevezetni a munkaerőgazdálkodásban a home-office-t. A napi logisztikai és működési kihívásokon túl most felteszünk öt kérdést, melyeken talán érdemes azonnal elgondolkodni a családi vállalkozásunk hosszútávú stratégiájának tervezése érdekében.

Hogy fog kinézni a koronavírus utáni piacunk? Mik lesznek a maradandó változások?

Vizsgáljuk meg a teljes képet. A vállalkozásunk távolabbi környezetével kezdjük, mely talán még nem egészen kiismerhető, mert versenytársaink felfüggesztették a működésüket vagy új területekre mozdultak, esetleg ezzel egyidőben a fogyasztóink viselkedése is valószínűsíthetően változik. Ennek eredményeképpen szükségessé válhat a termékek és a marketing stratégia frissítése vagy kiegészítő vállalkozások akvizíciójára is sor kerülhet a kínálat megerősítése érdekében. Az érme másik oldalát figyelembe véve érdemes megvizsgálni a saját vállalkozásunkat is a maga teljességében. Vannak olyan termékek, szolgáltatások, melyek ma már kevésbé tűnnek hasznosnak? Ha igen, akkor milyen gyorsan lehet átalakítani őket a fogyasztók jobb kiszolgálása érdekében?

Fél szemünket a jövőn tartva fontos látni nemcsak azt, hogy mit csinál a vállalkozásunk, hanem azt is, hogyan működtetjük. Az utódlás tervezés kiemelt fontosságú a családi vállalkozások számára minden időben, de főként a válság és a bizonytalanság idején. A koronavírus hatására sok családi vállalat kezdte el komolyabban tervezni az utódlást és a következő generáció nagy szerepet játszhat a jövőálló vállalkozás formálásában, kialakításában. Ez az időszak lehetőséget ad arra, hogy a vállalkozásunk minden területére új szemszögből tekintsünk és megerősítsük a családi kapcsolatokat a beszélgetések és a részvétel ösztönzésével.

Hogy fog kinézni a mérlegem és a finanszírozási struktúrám, és hogyan dolgozzam újra?

Ezekben az embert próbáló időkben a kormányzatok a valaha látott legnagyobb támogatásokat adják, s ezek a támogatások kétségtelenül szükségesek a legtöbb vállalkozásnak a túléléshez. De fontos átgondolni ezek hosszútávú hatásait is, különösen azt, hogy milyen változásokra lesz szükség a hitelek, a bérszámfejtés és a szállítói szerződések újra ütemezéséhez, de főként ahhoz, hogy a cashflow kimutatásunk a következő hónapokban is megfelelő legyen. A halasztás és a fizetés felfüggesztése nem tarthat örökké és ha nincs megfelelően tervezve, akkor később okozhat fejfájásokat.

Érdemes azt is átgondolni, hogyan erősítette vagy gyengítette az alapítók, a befektetők és az egyéb érdekelt felek viselkedése a velük való kapcsolatunkat. A kapcsolataink erősségének próbáját a válságok jelentik és elképzelhető, hogy ideje újra gondolni néhány munkakapcsolatot és megvizsgálni, melyek a támogatóak és melyekben bízhatunk meg a jövőben is. A legfontosabb a nyílt kommunikáció.

A jelenlegi helyzet sok családot késztetett arra, hogy átgondolják, mennyire alkalmas a családi alkotmányuk a kockázatok kezelésére és a befektetési döntések meghozatalára a család anyagi jólétének megőrzése érdekében. Talán most érkezett el az idő a családi alkotmány elkészítésére, korszerűsítésére vagy a családi tanács létrehozására a családi vagyon védelme érdekében, továbbá azoknak a mechanizmusoknak az átalakítására, melyek ezt segítik elő a jelenben és a jövőben egyaránt.

Milyen kockázatok váltak láthatóvá a válságban és hogyan kezeljük őket?

Egy dolog biztos: az elmúlt néhány hét tesztelte a vállalkozások határait, megmutatva erősségeiket és gyengeségeiket úgy, mint még soha azelőtt. A cégek számára szükségszerűvé vált a teljes kép vizsgálata, különösen a gyengeségek kezelése. Túlságosan függ a céged bizonyos egyénektől? Túl nagy a kitettséged földrajzilag vagy az ellátó láncod gyenge pontjai miatt vagy sebezhető? Készen áll a céged egy erőteljes átvilágításra?

Kicsiben és nagyban is érdemes gondolkodni. Beszélgess az alkalmazottaiddal arról, mi okoz nekik fejfájást mostanában és kezdj el hosszútávú megoldásokban gondolkodni mindenféle szemszögből. Miközben a jelenlegi válságot próbáljuk leküzdeni, már látható az eredmény, hiszen a vállalkozásod jövőállóvá tétele lesz a legnagyobb győzelem. 

Mit tanultam a cégem kultúrájáról? Mik a jó, a rossz és a ronda oldalai?

Sok vállalkozás egy közös célnak van alárendelve, ami a cég értékeit határozza meg és ez különösen fontos a családi cégeknél. Válsághelyzetben gyakran kerül górcső alá, hogy a szervezet valóban közös célok mentén halad-e és hogy a kulcsfontosságú döntések hogyan futnak végig a rendszeren. A jelen helyzet a családokat mindenképpen arra ösztönzi, hogy átgondolják céljaikat és vízióikat a vállalkozásuk minden szintjén.

Ma a vállalkozások legnagyobb kihívása az, hogy a távollévő munkaerőben az elkötelezettséget és a motivációt fenntartsák. A korábbi munkaerő megtartására irányuló kezdeményezések és programok, melyek a személyes közreműködésen alapultak, most teljes átalakításra szorulnak. S míg a seniorok vagy az elnökség napról napra döntéseket kénytelen hozni a válságra reagálva, addig az is életbevágóan fontos, hogy az alkalmazottakat napi szinten informáljuk és az egészségüket és biztonságukat szolgáló kezdeményezések és training programok hatékonyak legyenek és hosszútávra kihassanak. Mivel a vállalkozás az alkalmazottakon múlik, az ő jólétük kiemelten fontos.

Hogyan épül fel az akciótervem, mely a vállalkozásom újra definiálását segíti elő? 

Végül, de nem utolsósorban azért érdemes időt szánni mindezek megfontolására, illetve az akcióterv alapján konkrét lépések megtételére, hogy felkészítsük a családunkat és a vállalkozásunkat is az új normákra.

Nem kell egyedül utaznod. Megfelelő irányítással és támogatással megerősödve és felkészülten juthatsz át a túloldalra a koronavírus utáni világba. Használd a jelent bölcsen egy jobb jövő érdekében.

Megosztás

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Lényegesen kevesebbet szánnak a cégek innovációra

A magyar cégek többsége, 62 százaléka innovatívnak látja magát, a legpozitívabban pedig a kereskedelemben tevékenykedők értékelték a működésüket e szempontból. Lényegesen kisebb összeg ment azonban