csapatként

“Már csapatként látom a cégemet”

Műhelytitkok három sikeres magyar csapattól 

A hosszú távú üzleti siker megkerülhetetlen része a csapatfejlesztés. Legutóbbi meetuponkon három sikeres magyar csapatot ismerhettünk meg, hogy választ kapjunk arra, miért és mikor érdemes fejlesztenünk a csapatunkat. Menoni Tímea coach, team coach, szervezetfejlesztő, a KÜRT Akadémia szakértője két sikeres ügyfelével beszélgetett, illetve a háromszoros olimpiai bajnok magyar vízilabda válogatottat láthattuk “A nemzet aranyai” című filmben. 

Írta: Taxner Tünde

A filmben 21 magyar vízilabda-legenda, akik 1997 és 2008 között végigverték a világot. A teremben három tapasztalt, sokat látott szakértő. Egy rutinos team coach és két vendége, sokéves felsővezetői tapasztalattal bíró vezérigazgatók. A vízilabdacsapatra rímelve két magyar sikersztori kulisszatitkait ismerhettük meg. Horváth Gergely, a hematológiai analizátorokat gyártó és fejlesztő cég, a Norma Instruments CEO-ja csapatfejlesztéssel indult neki az üzleti célok meghódításának. Ormosy Gábor, az AutoWallis CEO-ja eltérő stratégiát választott. Az üzleti sikerekre alapozva kezdte el fejleszteni a csapatát, mert ebben látta meg a fenntarthatóság kulcsát. Az eltérő helyzetek és célkitűzések ellenére hasonló megközelítések és vezetői élmények bontakoztak ki a Corvin moziban. 

Folyamatos bővülés 

Gábor kezdetekben az AutoWallis tőzsdére lépését és terjeszkedését segítette. Az elmúlt években a cég folyamatosan növekedett, és jelentős üzleti sikereket ért el. Mára Gábor egy 30 cégből álló csoportot vezet, ami magával hozta a változásokat. Mivel a cégcsoport folyamatosan növekedett, a csapatot is folyamatosan bővíteni kellett. Gábor számára kihívást jelentett ebben az időszakban, hogy a bővüléssel együttjáró tempót a teljes cégcsoport lekövesse. Ekkor kezdtek el olyan stratégiai vezetői találkozókat tartani, ahol az újonnan csatlakozók bemutatkoztak ebben a körben, illetve megismerték a cégcsoportos irányt, és landoltak egy transzparens légkörben, ahol az eredményekről és a következő időszak veszélyeiről is nyíltan beszélhetnek.  

A folyamatos bővülés során Gábor azt tapasztalta, hogy csak akkor tudják elérni a stratégiai célokat, ha az új cégeket és az új munkatársakat sikeresen integrálják kulturális szempontból is. Gábor számára a film egyik legfontosabb üzenete is ehhez kapcsolódik. “Senkit nem hagyunk szenvedni magában” – emelte ki a visszatérő motívumot. A vízilabda válogatottat úgy mutatta be a film, hogy a játékosok változások idején vagy krízishelyzetekben segítették egymást. Odamentek a másikhoz, ha látták, hogy nem érzi jól magát, és egy-egy jól irányzott mozdulattal vagy mondattal átsegítették egymást a nehéz pillanatokon. Ugyanezt az odafigyelést az üzleti világban is létre lehet hozni. Az AutoWallisnak ehhez a közös értékek melletti elköteleződésre volt szüksége. Gábor hisz abban, hogy csak értékalapon lehet egységet létrehozni, és a kommunikáció újradefiniálása fontos lépés a csapat összekovácsolása során.  

Hatékony munkavégzés 

Horváth Gergely befektetett a Norma Instrumentsbe, de azt látta, hogy a cég az innovatív potenciál ellenére nem elég sikeres. “Láttam, hogy érdemes becsatlakoznom, és ha sikerre akarom vinni a céget, fejlesztenem kell a csapatot” – mesélte a meetupon. Amikor a céghez került, nem volt kidolgozott rendszere a teljesítmény alapú jutalmazásnak, nem volt elég hatékony a munkavállalók motiválása. “Ha nincs kimondva a cégben, hogy mit jelent a jó munkavégzés, és nem következetes a betartatása, azok fognak elmenni, akik jók” – mondta Gergely, aki időben felismerte, hogy figyelmeztető jel, ha egyáltalán nincs fluktuáció a cégben.

Felkavarta tehát az állóvizet, és értékalapon kezdett el új csapatot építeni. Rájött ugyanis, hogy a motiváció kulcsa, hogy a munkavállalók tisztában vannak a cég alapértékeivel, az irántuk támasztott elvárásokkal, és a kitűzött célokkal. Csak akkor tud hatékonyan működni a szervezet, ha ezek a feltételek teljesülnek.

“A csapatnak hinnie kell abban, amit csinálunk. Annyira változó a világ, hogy a hosszú távú célok és az értékalapú döntések tudnak közös alapot jelenteni a cég számára” – fejtette ki Gergely az elmúlt évek tapasztalatait.   

A céges kultúra megteremtéséhez és a csapata fejlesztéséhez szakértőkhöz fordult. Menoni Tímea ekkor csatlakozott be a folyamatba. Annak ellenére, hogy nem állt rendelkezésre elegendő forrás a tanácsadásra, Gergely priorizálta a csapat fejlesztését (kezdetben a saját fizetése terhére), mert tudta, hogy egy működőképes, összetartó csapat nélkül stratégiailag fontos területeken sem fog tudni fejlődni a cég.

A szinergiák kiaknázása 

A csapatfejlesztés elkezdése óta új kihívásokkal szembesültek az AutoWallisnál. “Mára eljutottunk oda, hogy már nemcsak a piac növelésével tudunk növekedni, hanem a cégcsoport tagjai közötti szinergiák még jobb kihasználásával” – magyarázta Gábor. Például kialakítottak egy közös beszerzési rendszert, ami 30%-kal csökkentette a költségeiket. Mára pedig a HR és a marketing központi koordinálása is megvalósult. “Ez egy másik típusú működés, mint kezdetben, amikor a céghez kerültem, ezért más vezetői hozzáállást is kíván meg” – mondta Gábor. A nem vagyonkezelői működésben a vezetői csapat igazi csapattá válásának és együttműködésének is kulcsszerep jut. 

Gábor az évek során felismerte, hogy a csapat folyamatos fejlesztése a fenntarthatóság kulcsa. A sikerhez azonban nemcsak felismerésekre, hanem munkára és a megfelelő feltételekre is szükség volt. Gondolhatjuk, hogy a sikerhez tehetséges csapattagokra és vezetőre van szükség. Bizonyára így van, de Gábor szerint a munkát sosem lehet megspórolni. A munka viszont akkor visz sikerre, ha örömet is szerez.  

“Lazaság és öröm kellett ahhoz, hogy éveken keresztül sikeresen tudtak csapatként működni. Ezt a hangulatot fenn kellett tartani ahhoz, hogy higgyenek a sikerben” – fogalmazta meg Gábor a film egyik legfontosabb tanulságát.  

Közös célok követése 

A siker másik titkát Gergely emelte ki a filmből: “minden ego megtalálta a helyét a csapatban”. Olyan világklasszis vízilabdázók, mint Benedek Tibor vagy Kásás Tamás is tudtak annyi alázatot gyakorolni, hogy ne a saját tehetségüket, képességeiket fitogtassák a medencében, hanem a csapatért küzdjenek. Vagyis mindenkinek lehetett egyéni sikere, de a csapaté volt a meghatározó, akárcsak az üzleti célok elérésekor.

“Már csapatként látom a cégemet, ahol a menedzsment tagok képesek gólpasszokat adni egymásnak” – fogalmazta meg Gergely.   

Számára a legfontosabb visszaigazolás az elmúlt években megvalósult fejlesztés sikerességéről, hogy három “visszidens” is van jelenleg a csapatukban. Vagyis három kolléga máshol eltöltött évek után visszatért hozzájuk, aminek több oka lehet, például, hogy hallottak a cégben végbemenő változásokról, megtapasztaltak egy másik közeget, és észrevették a különbségeket. “Nagy eredmény, ha annyit fejlődött a cég, hogy a visszatérőknek tudunk olyat ajánlani, amit három éve nem tudtunk” – mondta Gergely.

Forrás: Kürt Akadémia  | 2023. július 3.  

Megosztás

FBN-I Activity riport 2023

A nemzetközi egyesület 2023. évi beszámolóját a nemzetközi eseményekről és a tagegyesületek újító ötleteiről ide kattintva tudod letölteni.

Külföldi munkaerő – mikor, kinek, hogyan?

Szerző: Hamrák Viktor, Trenkwalder Recruitment Kft, K&H családi vállalatok klub, 2024Az összefoglalót szerkesztette: Nagy Krisztina Zsuzsanna, ügyvezető titkár, FBN-H Egyesület A munkaerőpiac új korszakát jelzi a 100

A ma szervezete és a ma munkavállalója – van metszet?

Szerző: Nagy-Józsa Dorottya, Y2Y Hungary Kft, K&H családi vállalatok klub, 2024Az összefoglalót szerkesztette: Nagy Krisztina Zsuzsanna, ügyvezető titkár, FBN-H Egyesület A munkavállalók a munka-magánélet egyensúlyt és a

FBN-H