A startupok és az innováció helye és szerepe a családi vállalatoknál – Beszámoló az októberi klubról

Az induló vállalkozások helye és szerepe a családi vagyonmegosztásban

Varga Szabolcs előadásában elmondta, hogy 20 éve a családi vállalatokat a szakirodalom még dínóknak aposztrofálta. Mára ez a kép jelentősen átalakult, hiszen kutatások bizonyítják, hogy a családi cégek globálisan is erősek az innovációban. Célzottabban innoválnak, így kevesebb költéssel erősebb output-ot képesek produkálni. 

A másik tényező, amit figyelembe kell venni: a nextgenek változása. Egy 2019-es kutatás kimutatta, hogy 2017-hez képest 50%-kal nőtt azon munkavállalók száma (döntően az Y és a Z generációból), akik max. 2 évet hajlandóak eltölteni egy munkahelyen. Kutatások szerint a most családi vállalkozásba bekerülő nextgenek öntudatosak és a tiszteletet maguknak nem születési jog, hanem a saját teljesítmény alapján kívánják kivívni. Ezek a fiatalok már nem szeretnének egy multikulturális közegben szocializálódni, inkább saját céget alapítanak, mely előszobaként szolgálhat a családi céghez. Ebben a folyamatban a startupoknak és az innovációnak nagy szerepe lehet. Rögtön felmerül kérdésként, hogy a családi vállalatok hosszútávú gondolkodásmódja mennyire egyeztethető össze a startup kultúrával. Közös pont mindneképpen az alkalmazottakkal való kiemelt bánásmód és az elkötelezettség a tulajdonosok részéről.

Egy startup cég előnye a sok új ötlet, mely nem veszélyezteti az alaptevékenységet, ám később esetleg beépíthető az anyacégbe. Egy startupnak a családi vállalat adhat folyamatos finanszírozást, reputációt és gyors döntési mechanizmusokat. A két világ sikeres összekombinálására jó példa a Louis Vuitton, aki befektetőként volt jelen az Airbnb, Netflix és Spotify startupokban. 

Az innováció szerepe egy családi vállalat fejlődésében

Várdy Zoltán egykori TV2 vezérigazgató, ma a Design Terminal főtanácsadója a családi vállalatok előnyeként a hosszútávú gondolkodásmódot és a gyors döntéshozatalt emelte ki . Szerinte az innováció lehetőséget biztosít arra, hogy az új generáció becsatlakozzon a családi cégbe. Jó példa erre a Porsche család. Az apa, Ferdinand Porsche a német népautó (Volkswagen) tervezője volt, viszont fia sportautó mániájának és erőszakosságának köszönhetően születhetett meg 1948-ban az első Porsche. 

Az innováció lehetővé teszi egy új üzleti kultúra bevezetését is. A Nintendo például sokáig kártyákat gyártott, mígnem a dédunoka teljesen átalakította a vállalati kultúrát. Házon belül K+F csapatokat alakított ki, akiket versenyeztetett egymással, s ennek eredményeképpen született meg a gameboy, az első hordozható LCD képernyős videójáték. 

Innoválni nemcsak új üzletág vagy termék bevezetésével lehet, hanem létező folyamatok újragondolásával is a hatékonyság növelése érdekében. De egy adott üzletpolitika mentén befektetőként is tevékenykedhetünk, mint például a világ legnagyobb családi vállalkozása, a Novartis, aki olyan üzletágakba fektet be, amik a saját alapüzletáguk jövőjét biztosítják. (pl. Biofarma)

Az innováció sikere mindig a megfelelő folyamatokon és a megfelelő támogatáson múlik. A megfelelő embereknek kell a megfelelő helyen lenni a megfelelő motiváltsággal. Megfelelő emberek alatt azokat az információs bajnokokat értjük, akik igazi szakértelmükkel, rugalmasságukkal, az újdonságokra való nyitottságukkal és erős kapcsolati hálójuknak köszönhetően az innováció motorjai lehetnek.  

Első lépésben azonosítani kell őket, majd meg kell fogalmazni számukra egy célt, aminek eléréséhez be szeretnénk vonni őket. Ezt követően fel kell térképezni a gátakat, azon személyeket vagy folyamatokat, piaci körülményeket, melyek gátjai lehetnek a fejlődésnek. Majd kiképezzük a bajnokokat, s végül utolsó lépésként az innovatív megoldásokat integráljuk a szervezetbe úgy, hogy lehetőleg hosszútávon fennmaradjanak. Nyilván nem meglepő, hogy a legtöbben ennél az utolsó lépésnél véreznek el…  

Nem minden induló vállalkozás startup! Startup az a nagy növekedési potenciállal rendelkező induló vállalkozás, ami egy termék vagy egy üzleti modell innovációján alapul és egy eddig ismeretlen, teljesen új megközelítést, módszert alkalmaz.  

Tagjaink közül van, aki már járja ezt az utat, közülük hárman meg is osztották velünk tapasztalataikat. Varga Szabolcs beszélgető partnerei: Fári Tamás (Helpynet Kft.), Farkas Péter (Sanatmetal Kft.) és Varga Bence (lagrande.hu, mellow.hu), valamint Ács Zoltán, a Design Terminál szakértője voltak. 

Farkas Petiéknél az anyacég belevágott egy teljesen új innovációba, és a munka koordinálását Péter végezte. Nagy biztonságot jelentett a project számára a háttérből a családi vállalat támogatása, enélkül nem jöhetett volna létre a WIWE. Viszont az anyacég szabályozott kereteit és munkamódszerét nehéz volt ráhúzni a projektre, ebből adódtak kihívások. Ma már külön cégként, külön ügyvezetővel, s nem az anyacég részeként működik a Wiwe.

Varga Bence egy innovációs megoldásra építve saját vállalkozást alapított még egyetemistaként. Édesapja nagyon támogatta ezirányú terveit. Tulajdonképpen előszobának is tekinthető ez, mielőtt belépne a családi cégbe. Hasznos tapasztalatokat szerez és sok mindent megtanul a saját cége vezetésével.

Fári Tomi eredeti vállalkozását értékesítette, s az így szerzett bevételből azóta startupokat finanszíroz. Nagyon sok volt a sikertelen próbálkozás, de szerencsére 5 befektetés sikeresnek bizonyult. Ez az 5 startup mára olyan szintre nőtte ki magát, hogy együttes értékük már most meghaladja a korábban értékesített cég értékét. Az operatív irányításban nem vesz részt, csak igazgatósági tagként működik a cégek életében, de persze van olyan kedvence is, ahol szívesen belefolyik a mindennapi ötletelésbe. Angyal befektetőként is megjelenik.

 

  

 

 

Tapasztalataink summázása

 

Kürti Tom szerint egy-egy jelentős fejlesztésbe kezdés előtt (ha elmaradt, akár közben is) érdemes tisztázni azokat az alapértékeket, jövőképet és a siker mérésének módját esetkleg a menedzselési módszereket, amelyek egyértelmű irányt mutatnak az új értékteremtés létrehozásához.

 

A klubon jelenlévő tagjaink a következőkben foglalták össze tömören és velősen az innovációval kapcsolatos tapasztalataikat:

 

1. Az innovációval szemben minden ágazatnak ugyanaz az elvárása: az elkezdett fejlesztéseket be kell fejezni, az utat végig kell járni.

2. Ma leginkább a HR területen szükséges az innováció.

3. Sárgalapos mondat egy cég életében: “Így szoktuk!”

4. Az innováció és a fejlesztés minden vezető feladata. Nem azért fizetjük őket, hogy dolgozzanak, hanem hogy fejlesszenek és újdonságokat vezessenek be.   

 

 

 

Feltétlenül gyere el a következő klubra november 7-én! Szeretettel várunk!

  

Megosztás

Átadták az “Év agrár duális képzőhelye” díjat

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara második alkalommal hirdette meg országos pályázatát 3 kategóriában. A kamara a díj odaítélésével azoknak az agrárágazatban tevékenykedő vállalkozásoknak szeretné megköszönni az

Ki veszi át a családi vállalkozást?

Az érzelmek a legnagyobb gát a generációváltás során. Az Opten adatai szerint jelenleg mintegy 153 ezer családi vállalkozás működik Magyarországon, mely a hazai cégek mintegy

FBN-H