Generációk

Ki veszi át a családi vállalkozást?

Az érzelmek a legnagyobb gát a generációváltás során.

Az Opten adatai szerint jelenleg mintegy 153 ezer családi vállalkozás működik Magyarországon, mely a hazai cégek mintegy 40%-a. A családi vállalkozások adják a magyar GDP felét és az itthon foglalkoztatottak 75%-át, ennek fényében pedig különösen fontos tény, hogy ezeknek a vállalkozásoknak a tízezrei maradhatnak vezető nélkül, amikor a tulajdonosuk nyugdíjba megy. A hazai cégek nagy része viszont nem rendelkezik utódlási stratégiával, annak ellenére, hogy az utódlás kérdése kulcsfontosságú lenne a családi vállalkozás életében, ám ezt ma még mindig tabuként kezelik a tulajdonosok.

Pálos Ildikó, generációváltás szakértő szerint érdemes még a folyamat elején szakemberhez fordulni, mert amikor már sürget az idő, egyre több problémát vagy vitás kérdést kell megoldani szűk határidőn belül, ami az egész cég számára megnehezíti az átadás-átvételt.

“Annak a félnek, akiben sürgetőbb a vágy az utódlás kérdésének tisztázására, érdemes olyan cégről szóló cikket, tanulmányt megosztani a másikkal, amely hasonló kaliberű a vállalkozásukhoz. A vonakodó fél így érezheti, hogy ez nem egyedi probléma, mások is átestek rajta, pusztán egy generációs probléma, ami körültekintő megoldást kíván. Ha a másik fél még egyáltalán nem nyitott ennek a kérdésnek a megvitatására, akkor a kezdeményező fél csak annyit tehet, hogy megpróbálja minél többször “nyitogatni” a másikat olyan formában, amelyre jó eséllyel befogadó lesz” – fejtette ki Pálos Ildikó.

A generációváltás szakértő szerint sokan azért nem fordulnak szakemberhez, mert azt gondolják, egy külső fél nem ismerheti a cég belső ügyeit, problémáit, így nem is tud segíteni hatékonyan.
Ilyenkor azt fontos szem előtt tartani, hogy bár a céget nem ismeri a tanácsadó, a folyamatot azonban igen. Ezért pontosan tudja, hol vannak azok a buktatók, amiket érdemes elkerülni, hogy minél simábban végbe menjen a cég átadása” – tette hozzá a szakember.

A K&H tavaly év végén végzett felmérést a családi vállalatok körében, és mint kiderült, az ilyen cégek több mint felénél (55%-) már jelenleg is zajlik a generációváltás. Az utódokból sincs hiány, a cégek 40%-ánál ugyanis kettő potenciális következő generációs vezető is dolgozik a vállalatban, akik a későbbiekben átvehetik a stafétabotot. A folyamat során azonban a legnagyobb kihívás az, hogy a szenior vezető nehezen tud érzelmileg elszakadni a cégtől, amit tovább nehezít, hogy az utódlás inkább a megérzésekre, semmint egy előre meghatározott írásos tervre épül.

Az utódlás során a legfőbb cél, hogy családon belül maradjon a kontroll. Ezt mutatja, hogy tízből 7 cég (72%) a tulajdont és a vezetést is a családban tervezi tartani, és csak minden negyedik vállalat vonna be külső vezetést a többségi tulajdonrésznek megtartása mellett. “A generációváltás az egyik legnagyobb mérföldkő a családi cégek életében, ezért komoly tervezést igényel. A felmérés szerint azonban inkább a megérzésekre, hagyományokra épül a folyamat, semmint egy előre meghatározott, írásos tervre. Utóbbival a megkérdezettek mindössze 4%-a rendelkezik. Többnyire az utód személyét és az átadás ütemezését csak szóban beszélik át az érintettek, illetve gyakran az utód megnevezése után sem tudatos tervezéssel történik az átadás” – részletezte a felmérés tapasztalatait Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.

Forrás: ComputerTrends | 2024 május 8.

Megosztás

Átadták az “Év agrár duális képzőhelye” díjat

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara második alkalommal hirdette meg országos pályázatát 3 kategóriában. A kamara a díj odaítélésével azoknak az agrárágazatban tevékenykedő vállalkozásoknak szeretné megköszönni az

Ki veszi át a családi vállalkozást?

Az érzelmek a legnagyobb gát a generációváltás során. Az Opten adatai szerint jelenleg mintegy 153 ezer családi vállalkozás működik Magyarországon, mely a hazai cégek mintegy

FBN-H