Vivaco-kep1

Egy ritka jó együtt állás, avagy a Vivaco és a Vanczer Család története

Egy példaértékű családi együttműködés

Vanczer Zsuzsi, a Vivaco Épületgépészeti Kft. alapítója és tulajdonosa a családtagok közül először a másodunokatestvérével kezdett el együtt dolgozni 1997-ben. Az akkori céget két társával alapította, ahonnan 1998-ban kilépett, hogy 90%-os tulajdonrésszel megalapítsa a Vivaco-t, amiben másodunokatestvére, Andi 10%-os tulajdonrészt kapott. 1999-től Zsuzsi nagynénje is velük dolgozott pénzügyesként és tőlük is ment nyugdíjba. 3 éves kitartó győzködés után 2000-ben csatlakozott hozzájuk Zsuzsi öccse, János, aki nagyon nehezen szánta rá magát, hogy Budapestre költözzön. Őt követte 2002-ben húguk, Kati, akit a Bricostore osztályvezetői pozíciójából sikerült elcsábítaniuk. Ez igazán sikeres hadműveletnek bizonyult, mert férjével, Gergővel már a Vivaco-ban ismerkedett meg. Gergő Zsuzsival korábban egy szakmai rendezvényen találkozott. Mivel sok dologban hasonlóképpen gondolkoztak, Zsuzsi felajánlott neki egy állást a Vivacoban, amit 2009-ben el is fogadott. Szerinte élete legjobb döntése volt, hiszen itt ismerte meg későbbi feleségét, Katát. Bár kezdetben nagy dilemmát jelentett neki, hogy pont a főnök húgába szeretett bele, de végül győzött a szerelem, s azóta már két gyönyörű gyermekkel is büszkélkedhetnek.

Zsuzsi lánya, Virág 2014-ben egyetemistaként, részmunkaidőben kezdett a családi cégnél, ahol 2017-től már teljes munkaidőben dolgozik. Ekkortól erősíti a családi csapatot Jancsi felesége, Kriszti is. A nagymama, Zsuzsi édesanyja ugyan csak a háttérből tevékenykedik, mégis kulcsjátékos, hiszen a hétvégi családi ebédek felvállalásával, a gyerekek nevelésében való aktív részvétellel lehetővé teszi a többi családtag számára, hogy energiáik nagy részét a cégbe fektessék. Jelenleg 8 családtag dolgozik aktívan a cégben, ami még az egyesületünkön belül is példaértékűnek számít. Zsuzsi is arra a legbüszkébb, hogy a családból ennyien és ilyen jól tudnak együtt dolgozni. 

De vajon hogyan működhet egy ilyen rendszer?

Kriszti véleménye szerint a tolerancia nélkülözhetetlen, mégis úgy gondolja, hogy valójában nem nagy titok: egyszerűen mindenki teszi a maga dolgát. A munkahelyen a családtagok is kollégák, akik egy közös célért dolgoznak. Számára természetes, hogy a Vivaco-ban munkatársakká lényegülnek át. Ő multicégből érkezve csapatjátékosként jól tud a közös célért küzdeni, melynek alárendeli az egyéni célokat. Számára az a legfontosabb, hogy a munkát jól végezzék el, s ne azon hadakozzanak, hogy kinek van igaza. Úgy gondolja, hogy a személyes konfliktusok és küzdelmek a munka hatékonyságát rontják, így nincs helyük egy munkahelyen. Az egyéni kis csatákat a magánéletben kell megvívni. Viszont pont a megtapasztalt multikultúrának köszönhetően tudja értékelni a családi cég pozitívumait, a Vivaco befogadó, családias légkörét.

Virág szerint a titok abban rejlik, hogy minden családtag egy adott területért felelős, így a feladatkörök jól elkülönülnek egymástól. (pénzügy, logisztika, beszerzés, egyéb vezetői feladatok) Persze családtagként beleszólnak egymás dolgaiba, de a döntést mindig az adott területért felelős családtag hozza meg, így a konfliktusok is jól kezelhetőek.

Ritka jó együtt állás ez a csapat!

Azért valljuk be, ehhez elengedhetetlen egy olyan vezető, aki jó példával elöl járva összefogja és működteti a rendszert. Ezt a feltételezést Jancsi is megerősítette. Szerinte a családjukban az a legjobb, hogy a családtagok nem akarnak főnökösködni. Mindent megbeszélnek, de nincs rivalizálás, hiszen Zsuzsira mindenki főnökként tekint. Nővére pozitívumai közül kiemelkedik az a jó tulajdonsága, hogy nem őrizget haragot. Ha valakinek keményen meg is mondja a véleményét, öt perc múlva már higgadtan tud vele együtt tovább dolgozni. Véleménye szerint ez nagyon sokat számít. 

Kati is azt tekinti alapvető értéküknek, hogy mindenkit egy közös cél vezérel: a vállalkozásuk eredményes működtetése. Ez közhelyként hangzik ugyan, de Kati szerint náluk ez nem az! Ez valahogyan mindannyiukból ösztönösen jön. Az együttműködést és a közös felelősségvállalást a gyerekkorukból hozták magukkal és ezt semmi sem tudja felülírni. Határozott karakterek mindannyian, ugyanakkor kompromisszumkész emberek is. Mivel minden családtag valami másban jó, a különböző területek jól eloszthatóak egymás között. Kati úgy gondolja, attól is működik jól a dolog, hogy egy nagyfőnök van, Zsuzsi, őt mindannyian elfogadják, ezen túl pedig mindenki végzi a maga dolgát szívvel-lélekkel és felelősséggel. Úgy érzi, mindannyian nagyon jó emberek, akik a legjobbat akarják adni az ügyfeleiknek is.

A kisebb konfliktusok persze elkerülhetetlenek, hiszen nem érthetnek mindig mindenben egyet, de a közös vasárnapi ebédekig (a nagyinál) igyekeznek rendezni az esetleges nézeteltéréseket. Mivel aktívan részt vesznek egymás életében (pl. gyakran vigyáznak egymás gyerekeire), így a gyerekek és persze a maguk érdekében is a problémák megoldására, a feszültségek feloldására törekszenek valamennyien. Ebből az is következik, hogy nincsenek szőnyeg alá söpört, kimondatlanul is jelen lévő, megoldatlan problémák. A családtagok általában egymás között is tudják rendezni az esetleges nézeteltéréseiket, de időnként igénylik Zsuzsi segítségét mediátorként. 

A felelősségi területek hatékony felosztása

Jancsi a logisztikáért és a beszerzésért felel, de a kollégák a munkahelyi gondjaikkal is gyakran őt keresik meg. Az új csarnok építése is hozzá tartozik.

Virág a beszállítókkal és a partnerekkel tartja a kapcsolatot és egy kicsit a marketingbe is belefolyik. Az ügyfelekkel való törődés az árazáson túl a területi képviselőkkel való kapcsolattartást, az évi egyszer-kétszeri személyes találkozásokat is magába foglalja.

A beszállítókkal anya és lánya együtt tárgyal és közösen alakítják ki a hosszútávú együttműködés feltételeit. Saját bevallásuk szerint is jó párost alkotnak, mert míg Zsuzsi a stratégiai gondolkodásban erős, addig Virág az operatív megoldásokban hatékony. Zsuzsi leginkább az értékesítők munkáját követi, de a beruházásokkal kapcsolatos döntéseket is ő hozza meg, illetve az épülő új irodaházat is ő felügyeli.

Krisztinek vannak pénzügyi feladatai (pl. készpénzes számlák vagy vevői kintlévőségek kezelése), de a banki kapcsolattartás, a beruházások adminisztratív és pénzügyi teendői, a szerződések és a GDPR – vagy Zsuzsi szavaival élve minden „nem szeretem” feladat – is hozzá tartozik. Azt azért érdemes megjegyezni, hogy amióta övé ez a terület, a cég kintlévőségei a negyedére csökkentek.

A harmadik testvér, Kati 6 év gyes után tért vissza aktívan a cégbe és a fürdőszoba ágazatot vezeti immáron 20 éve. Amikor újra elkezdett dolgozni, megosztotta Zsuzsival az érzéseit, hogy a fürdőszoba ágazat vezetésébe kicsit belefáradt, ezért valami újat is szeretne kipróbálni. Nagyon meghatotta Zsuzsi válasza, miszerint választhat bármilyen munkakört, amit csak szeretne, gondolkodjon rajta. Erre bizony nincs minden cégnél lehetőség. Még vezetői szinten is sokszor belekényszerülnek az emberek olyan pozíciók vagy feladatok elvállalásába, amik nem igazán állnak közel hozzájuk. Így aztán Kati megvizsgálta, mi az a terület, ami fontos lehet a Vivaco számára, s ahol ő is valami értékeset tud létrehozni, ugyanakkor neki is újat, kihívást nyújt. Így kezdtett el a social mediával, a cég online megjelenéseivel kapcsolatos marketing feladatokkal is foglalkozni, ami egyre fontosabb szerepet tölt be a cég életében. Persze azért a fürdőszobát sem engedte el teljesen, jut még neki ott is vezetési feladat bőven.

Párja, Gergő épületgépész technikusként az egyik területi kolléga. Andi, az unokatestvér a pénzügyek egy részével foglalkozik. Meg kell még említenünk a legújabb családtagot, Virág férjét is, aki épületgépészeti kivitelezőként az új telephelyet építi. Tulajdonosi szemmel figyeli a kivitelezési munkálatokat és persze anyósánál is szeretne jó pontot szerezni, így ez az együttműködés mindenki számára előnyös.

Virág a cégben szocializálódott, egyetem mellett is itt dolgozott, 2017-ben pedig egyértelmű volt számára, hogy a családi cégben folytassa édesanyja mellett. Persze, felmerült már benne is a kérdés, hogy „mi lett volna, ha”, de összességében nem bánja, hogy a tapasztalatszerzés egy másik munkahelyen kimaradt az életéből. Zsuzsi szerint Virág kinevezése 2017-ben különleges volt, mert egy akkor távozó kulcskollégát kellett pótolnia, aki 17 éve dolgozott a cégnél. Zsuzsi úgy gondolta, hogy Virág az egyetlen erre alkalmas ember. A mélyvíz pedig nem volt más, mint az olasz beszállítókkal való kapcsolattartás, az árak, az együttműködési feltételek és a bónuszrendszer kidolgozása. Olasz nyelvtudásának köszönhetően Virág 17 éves kora óta kísérte anyukáját olaszországi beszerző útjaira és az olaszok kezdettől fogva imádták őt. El is nevezték 3 B-nek, ami annyit tesz, hogy buona, bella, brava, magyarul ügyes, szép és jó! ?

De hogy is kezdődött?

Zsuzsi franciául és olaszul beszél, így egy belga cégnél kezdett el dolgozni még főiskolás korában, ahol egy alkalommal egy olasz gyárral való tárgyaláson kellett tolmácsolnia. Tulajdonképpen innen eredeztethető az olasz kapcsolat. Bár saját cégében 2009-ig 95%-ban egy belga családi gyár termékeit forgalmazta, 2009-ben azonban megtörtént a fordulat. A belga családi vállalkozást az édesapa halálát követően az utódok egy holland multicégnek adták el, akinek már volt magyarországi leányvállalata, így a kizárólagos forgalmazás ellehetetlenült. Ekkor Zsuzsi az olaszokhoz fordult, akik nagy örömmel fogadták, hiszen már korábban is próbálták rávenni arra, hogy termékeiket Magyarországon értékesítse.

Fordulat a cég életében

A 2009-es év nagy mérföldkő volt a cég életében, mert a válság kellős közepén Zsuzsi képes volt a gyors döntéshozatalra és megvált a legfőbb beszállítójuktól. Ez volt a legjobb és a legrosszabb évük is egyben. Ez az év a magánéletben is nagy változásokkal járt és sajnos szintén válást hozott magával. Az ürömbe azonban öröm is vegyült és igazi sikertörténetként könyvelhették el azt, hogy az olaszokkal való megállapodást követően a termékportfólió 95%-át 3 hónap alatt lecserélték, amit magyarországi viszonteladóik is szinte kivétel nélkül elfogadtak. Tették ezt annak ellenére, hogy egy mindenki által ismert termékről váltottak egy teljesen ismeretlenre. Partnereik ugyanis azt vallották, hogy számukra a terméknél sokkal fontosabb a Vivaco által hozzáadott érték, mely nemcsak az épületgépészeik szakmai tudását jelenti, hanem azt a bizalomra épülő partneri kapcsolatot is, amit az évek alatt sikerült kiépíteniük.

Gergő is a márkaváltást tartja a legnagyobb sikerüknek, mert ez megerősítette őket többek között abban is, hogy a vevőik mennyire megbíznak bennük. Erre a legjobb példa az a történet, amikor az egyik partnerükkel beszélgetett, aki nagy büszkeséggel ecsetelte, milyen komoly kivitelezésbe kezd 1 hét múlva. Gergő ekkor kénytelen volt elmesélni neki, hogy nagy változás lesz a cég életében, termékváltás előtt állnak éppen. A partner csak annyit kérdezett, hogy neki személy szerint mi a véleménye az új márkáról. Ő őszintén elmondta, hogy a termék és a gyár nagyon jó, de gyakorlati tapasztalatuk még nincs velük. Vevőjüknek ennyi elég is volt, rögtön hívta a megrendelőjét, hogy a kezdés csúszik néhány hetet. Ez volt az a pillanat, amikor Gergő visszaigazolva érezte mindazt, amit képviselnek.

De nemcsak a partnerek tartottak ki Zsuzsi mellett, hanem a család és a kollégák egész csapata is, pedig a fejvadászok ebben a nehéz időszakban még saját testvérét is megkörnyékezték… Szerencsére sikertelenül. S hogy minek volt köszönhető ez a siker a bizalmon és a jó partneri kapcsolatokon túl? Zsuzsi mindig a nyílt kommunikáció híve volt, s válságban sem tett másként. Nyíltan beszélt a problémákról a kollégáknak, a családtagoknak, az ügyfeleknek, a beszállítóknak és a bankoknak is. Véleménye szerint az őszintesége miatt maradt mindenki mellette és azért, mert az értékeiket már ismerték. Vidámságát és optimizmusát azonban mindvégig megőrizte. Jancsi szerint a dolgozókra ez nagyon jótékonyan hatott és a családtagokban is ez tartotta a lelket. Az egyik kollégájuk úgy fogalmazott: amíg a főnök mosolyogni tud, addig nem lehet olyan nagy a probléma.

Zsuzsi hihetetlen optimizmusát Gergő több történettel is megerősítette. Az egyik alkalommal abban az ominózus 2009-es évben ellopták a céges autóját. Kétségbe esve hívta Zsuzsit, de nem érte el. A rendőrségre menet üzenetet írt, melyre Zsuzsitól a következő választ kapta: „Nem baj Gergő, legalább kapsz egy új autót!” A másik történet a márkaváltáshoz kapcsolódik, melynek során az egyik legnagyobb partnerük nem tartott velük és ez nagyon elkeserítette Gergőt. Zsuzsi – látva Gergő lógó orrát – biztatásként csak ennyit mondott: „Egy éven belül visszajönnek hozzánk.” És így is lett… Úgy érzi, történhet bármi, Zsuzsi mindig tud olyat mondani, amivel biztat és  tovább lendít.

Sokan vakmerőségnek gondolták Zsuzsi döntését, hiszen maradhatott volna az eredeti beszállítónál is, de az új feltételekkel nem tudott azonosulni. A jövő persze bebizonyította, hogy jó döntés volt. Az első olasz beszállítót hamarosan több is követte, mert az olaszok a megbízható partnereket szívesen ajánlják egymásnak. Jelenleg körülbelül 30 beszállító termékeit forgalmazza a Vivaco.

Lojalitásban az erő

A partnereik iránti lojalitás mind a mai napig az egyik legnagyobb erősségük. De az épületgépészeti szerelvények és berendezések kereskedelmén és a műszaki tanácsadáson túl a Vivaco az értékesítő partnereinek olyan plusz szolgáltatásokat is biztosít, mint pl. a helyszíni felmérés, a tervezés, a kivitelezési tanácsadás vagy az oktatás. 20 éve folyamatosan képzik a szakembereket saját és partnereik telephelyén, de szakiskolákban is rendszeresen tartanak szakmai órákat.

Virág szerint a családi vállalkozásuk nagy előnye az is, hogy gyorsan tudnak reagálni a felmerülő igényekre. Gergő szerint az is nagy előnye a Vivaconak, hogy a főbb beszállítóik is családi vállalkozások, ezért velük könnyebb szót érteni és az esetleges problémás helyzeteket megoldani, továbbá ők is gyorsan tudnak döntéseket hozni.

Az édesapa szellemi öröksége

A 3 testvér édesapja vezető volt a rakamazi termelőszövetkezetben, ahol 90 asszony munkáját irányította. Emellett háztáji gazdaságot is vezetett 10-15 bikával és két hatalmas almáskerttel. Augusztus közepétől október végéig a család minden hétvégén almát szedett a napszámosokkal együtt. Gyerekeit kicsi koruktól kezdve különböző feladatokkal bízta meg, részben adminisztrációt, részben pedig fizikai munkát végeztek a bikák körül vagy az almásban, de sokszor korán reggel indultak szénát, lucernát gyűjteni a rétre. Zsuzsit még a Takarékba is elküldte pénzért. Arra is volt példa, hogy az édesapját felhívták a Takarékból, hogy biztosan rábízhatják-e Zsuzsikára ezt a sok pénzt. A bizalom, amivel megajándékozta őket, mind a mai napig példaként szolgál számukra. A családtagok szerint Zsuzsi elsőre mindenkinek bizalmat szavaz.

11, 15 és 16 évesek voltak a gyerekek, amikor apukájuk egy balesetben meghalt. Anyukájuknak el kellett adnia a gazdaságot, hogy a gyerekek tovább tanulhassanak. A vállalkozói szemléletet addigra azonban már megkapták és édesapjuk arra is megtanította őket, hogyan kell jól bánni az emberekkel, legyen az kolléga vagy napszámos. Édesapjuk egy dolgot viszont nem tudott: pihenni. Így az ő példájából azt is megtanulták, hogy a munka mellett a pihenésre is szánjanak időt.

Gergő szavait idézve Zsuzsi két lábbal a földön jár, nincsenek irreális elvárásai és tisztában van vele milyen eredményeket lehet elérni. Nem számonkér, hanem érdeklődik.

Ki a Jani a háznál?

Kriszti szerint nagy értékük, hogy minden családtag konszenzusra törekszik és arra, hogy családként is jól működjenek együtt, ugyanakkor megfelelő intelligenciával is rendelkeznek ahhoz, hogy érzelmileg külön tudják választani a szakmai és a családi életüket. A cégvezető este és hétvégenként család- és keresztanyává lényegül át, amikor nem eshet szó céges dolgokról, így a vasárnapi ebéd is kizárólag a családról szól. Kriszti és Jani házaspárként is arra törekszik, hogy a munkát és a cég gondjait ne vigyék haza, s otthon már teljesen a gyerekekre tudjanak koncentrálni. A szerepeket is jól felosztották egymás között: van aki a cégnél a „Jani”, van, aki pedig otthon…?

Világos üzletfilozófia

Alapfilozófiájuk, hogy a viszonteladó partnereik vevőit közvetlenül nem, csak a területi partnereken keresztül szolgálják ki. Ez ritka jelenség ebben a szakmában, a viszonteladóknak azonban óriási biztonságot ad, hisz tudják, hogy senki sem kerülheti meg őket. Új vevő érkezése esetén a Vivaco munkatársai először azt derítik ki, hogy kitől vásárolt eddig, majd az új vevőt összekötik az adott területen működő partnerükkel. A pillanatnyi haszon helyett tehát hosszútávban gondolkodnak. Az árubeszerzőt ugyanazzal a kedvességgel és vendéglátással fogadják, mint a tulajdonost. Véleményük szerint nagyon kifizetődő hozzáállás ez, melynek köszönhetően az árubeszerzők a Vivaco-hoz mindig szívesen jönnek. Nagy pénzügyi kockázattal és kitettséggel járó kivitelezési projekteket nem vállalnak, azokat a versenytársakra bízzák.

Természetes szelekció

Kriszti szerint nagyon jó a kollégák összetétele és a kiválasztási vagy kiválasztódási folyamat a cégnél. Ha valaki nem illik a közösségbe, az egy idő után lemorzsolódik. Virág is vállalja időnként a moderátor szerepét, főként új kollégák érkezésekor. Nem engedi az előre ítélkezést, minden új kolléga lehetőséget kap a bizonyításra, ha viszont nem tud beilleszkedni, akkor mennie kell. S hogy mennyire jó a munkaközösség és a hangulat, azt a partnerek is látják. A családtagok egyetértenek abban, hogy ez a vállalkozásuk egyik legnagyobb értéke és a munkaerő kiválasztásnál is komoly vonzerőt jelent.

A közösséget a mindennapokban Zsuzsi nagyon jól összetartja. Virág szerint még most a pandémia időszakában is mindenki biztonságban érzi magát a cégnél, nemcsak a családtagok, hanem a többi kolléga is. Kriszti úgy gondolja, hogy ez a mindennapos kommunikációnak köszönhető és annak, hogy a családtagok nem családtagként viselkednek a cégnél. A közösség mindenkit homogénné tesz, nincsenek szerepjátékok, így tudnak hatékony csapatként együttműködni.

Persze Virág – a tulajdonos lányaként – kicsit másképp érzi ezt. Mivel a főnök utódjaként tekintenek rá, tőle kicsit jobban tartanak a kollégák és nagyon odafigyelnek arra, mit és hogyan mondanak neki. 16 éves banki tapasztalat után Kriszti egyértelműen úgy érzi, hogy a nagy átlaggal összehasonlítva a céges belső kommunikáció náluk sokkal közvetlenebb, a légkör is sokkal barátságosabb és családiasabb, mint máshol. Zsuzsi például soha nem használja az alkalmazott szót, kizárólag kollégákról beszél vagy Kriszti kisfia szavaival élve dolgozóstársakról.

A homokozók

Zsuzsi nagyon sok mindennel foglalkozik szabadidejében, ennek köszönhetően sosem fog unatkozni. 7 éve rendszeresen látogatja Csángóföldet, ahol egy magyar iskolát építtetett. Az iskola 100 gyerek számára biztosítja a magyarul tanulás lehetőségét délutánonként és hétvégenként. A néprajz is nagyon érdekli, most végzi az idegenvezetői tanfolyamot a Skanzenben. A mesék is közel állnak hozzá, a Hagyományok Házában 3 tanfolyamot is elvégzett, így most már képzett mesemondó, népi játszóház vezető és a moldvai táncok szakértője. Az egyik vizsga alkalmával nem tudott Olaszországba utazni a partnerekhez, ezért Virágot dobta be újra a mélyvízbe, aki egyedül utazott 50 férfivel Olaszországba partnereket látogatni. Ez a döntés is nagyon jónak bizonyult, hiszen ezen az úton ismerkedett meg a férjével.

Válságban is előre menni

Az előző válságban is mertek váltani és nem maradtak benne a biztos rosszban. A mostani helyzetben sem álltak le a beruházással, s egy percig sem gondolkoztak a fejlesztés leállításán. A raktáruk már szűknek bizonyult, így mindenképpen előre kellett haladniuk a kivitelezésben, a bővítésben. Szerencsés szektorban vannak, ezért őket nem érte akkora csapás. A fűtésrendszerek olyan elavultak Magyarországon, hogy minden évben akad olyan nagy cég, akinek le kell cserélnie a fűtésrendszerét. Zsuzsi szerint nekik nincs más dolguk, mint ügyesen kihasználni a lehetőségeket. Lelkesedésének és határozottságának köszönhetően döntéseit sokan elfogadják és követik őt az úton, sokszor még a maga számára is megdöbbentő módon. Ez nemcsak erőt ad neki, hanem komoly felelősség is egyben.

Porondon az utódok

Virág szerencsére szereti a kihívásokat, nem ijed meg a mély vizektől. Kiskora óta a fiús csapatokban érzi jól magát. Előre tekintő, pozitív gondolkodású személyiség egy kis naivitással fűszerezve. Mindenben a jó dolgokat látja. Korábban sok lány irigykedett rá, a fiúk viszont mindig elfogadták. Már az óvodában is 5-6 fős fiúcsapatot vezetett. Az iskolában ő szervezte az osztálykirándulásokat is az osztályfőnök megbízásából. A konfliktusok megoldásában is sokszor segített, bele mert állni a helyzetekbe, mint az édesanyja, bár saját bevallása szerint a konfliktusokat valójában nem szereti. A tétlenséget viszont édesanyjához hasonlóan ő sem bírja, ezért inkább a problémák megoldására törekszik. Virág kicsi korától kezdve nyitott volt a cég dolgaira. Gyakran bejárt a régi telephelyre is, ahol szívesen játszott és színezgetett, így szépen, folyamatosan bele nőtt a cégbe. Az új telephelyen már nyári munkákat is vállalt. Valójában nagyon szeretett dolgozni, hogy legyen saját maga által megkeresett költőpénze. A kollégák így szépen befogadták. Jani szerint Virág sokat tesz annak érdekében, hogy a kollégák szemében ne csupán a főnök kicsi lánya legyen, hanem valóban elfogadják. Folyamatosan képzi magát: most például hűtő-, klíma- és hőszivattyúszerelőnek tanul, mivel hamarosan hőszivattyúkat is fognak forgalmazni. Nem mellesleg arcképes gázszerelő igazolványa is van… Míg Zsuzsi főként szervezni, vezetni és csapatot építeni tud és szeret, addig Virág inkább műszaki beállítottságú. Általános iskolás kora óta érdeklődik a műszaki dolgok iránt nemcsak a cégnek köszönhetően. Mindig is rosszul érezte magát, ha a kollégák nagyobb tudással rendelkeztek, mint ő és bizonyítani is akart, főként a partnereknek.

Az irányítás végleges átadását egyelőre nem tervezik, hiszen Virág családalapítás előtt áll. Ennek ellenére 10%-os tulajdonrészt már kapott az anyukájától, ahogy Jani is, így Zsuzsi jelenleg 70%-os tulajdonos a családi vállalkozásban. A tervük az, hogy anya és lánya megosztják majd egymás között a feladatokat mind a gyerekek, mind pedig a cég tekintetében. Zsuzsi addig szeretne a cégnél szerepet vállalni, amíg szükség lesz rá, de az valószínű, hogy nyugdíjasan már nem a családi vállalkozásban lesz aktív.

A Nagyinak egy kislány dédunoka a kívánsága, de amikor Virág született, akkor éppen fiú unokát szeretett volna. Virágot végül 5 fiú unoka követte, ezért megmondták a Nagyinak, hogy ezúttal nincs kívánságműsor… ? Zsuzsi fia, Peti már holnap kezdené a munkát, mert a tanulás helyett szíve szerint inkább dolgozna, legszívesebben rendszergazdaként. Édesapja vállalkozásába is besegít időnként. Igazi közösségi ember és a kollégák már most nagyon kedvelik őt jóindulatú természete és nyugodtsága miatt. Szívesen vesz részt a céges oktatásokban is és vallja, hogy úgyis mindig minden megoldódik. Vajon kitől örökölte ezt a hozzáállást?

De tényleg minden ennyire szép és jó?

Úgy tűnik, a családtagok csak egyetlen dolgot tudnak megemlíteni negatívumként. Szerintük Zsuzsi a jó ötleteiket gyakran elengedi a füle mellett, idegenektől viszont szívesebben fogad tanácsokat. Bizonyos dolgokban annyira határozott az elképzelése, hogy nem hallja meg az ellentétes véleményeket. Sokáig kell győzködni őt ahhoz, hogy az információk eljussanak hozzá. Türelem és kitartás kell véleménye megváltoztatásához, erre azonban nem mindenki alkalmas. A családtagoknak szerencsére már megvannak a módszereik arra, hogyan tudják elültetni az ötletmagokat, amik később kicsíráznak. Zsuzsi a gyors és összeszedett érvelést szereti, de akkor tud igazán elfogadni valamit, ha saját maga megtapasztalja. Jancsi, a testvére elég bölcs ahhoz, hogy tudja, fölösleges az állandó nyüstölés, könnyebben célhoz érhet a türelmes kivárással.

Virág egyelőre másként működik. Ő túlságosan is próbál balanszban lenni, mindenkit meghallgatni és minden érvet elfogadni, hogy a végén mindenkinek jó legyen. Úgy véli, vezetőként ebben kell majd változnia. Kati belevágna újra és a fő irányvonalakon nem változtatna, de az 5 évvel ezelőtti énjének a mostanra megszerzett emocionális-szociális tapasztalatait és a jelenlegi higgadtságát kívánná, mert azokkal felvértezve sok felesleges, lényegtelen konfliktustól megkímélhette volna magát és a környezetét. Zsuzsit az hatja meg leginkább, hogy már a 3. generáció is tervez: mind a négy unokaöccse ugyanis felnőttkorában a Vivaco-ban szeretne dolgozni. Már ki is osztották egymás között a feladatokat. Kriszti és Jancsi nagyobbik fiát, Márkót a pénzügyek érdeklik. Kisebbik fiuk, Zéti imádja a szállodákat, így lehetne majd ő a beszerző, ami sok utazással jár. Kati kisfia, a 6 éves Ádám, apukája, Gergő munkáját szeretné folytatni. Kívánjuk, hogy álmaik valóra váljanak és a meglévő összetartó és hatékony közösséget tovább erősítsék. Ehhez nagyon jó mintát kapnak szüleiktől egy olyan családi vállalkozásban, ahol a céges légkör a családtagok egymáshoz és a kollégákhoz való jó viszonyát is sugározza.

Szerző: Csidei Krisztina, 2021.01.28.

Megosztás

Nehéz feladat előtt állnak a családi vállalkozások

Teljesen át kell alakítani a gondolkodásmódjukat, hogy biztosítani tudják az utánpótlást a következő évtizedekre. Meghatározó szerepet töltenek be a magyar gazdaságban a családi vállalkozások, akiknek folyamatosan

FBN-H