Mikor jön el az idő? A generációváltás sikeres lebonyolítása minden családi vállalkozás életében kulcsfontosságú. Erről beszélt a Master Good, valamint az Ostoros Családi Pincészet tulajdonosa.
Két sikeres vállalkozó, Bárány László (Magyarország 15. leggazdagabb embere), valamint Soltész Gergő osztották meg tapasztalataikat a családi vállalkozások életében bekövetkező kritikus pontról; a generációváltás folyamatáról, annak buktatóiról és sikerreceptjéről hallhatott a közönség az „Apáról fiúra – generációváltás a gazdaságban” című esten április elsején az MCC debreceni képző központjában, az egykori Aranybikában.
Bárány László, a Master Good cégcsoport alapító-tulajdonosa azzal kezdte, hogy koránál fogva ő már több évtizeddel ezelőtt belekezdett a generációváltásba. Egyébként nem akármilyen múlttal rendelkezik a Bárány-család, hiszen már 1907-ben az alapító nagyapja is baromfitenyésztéssel foglalkozott. – Mindig volt egy olyan időszak, amikor két Bárány együtt dolgozott – idézte fel a családi örökség kezdetét. – Igazából 2000 óta nem is kettő, hanem három Bárány dolgozik együtt a baromfiszakmában – mesélte a tulajdonos, aki mára már a két fiával, Lászlóval (47) és Péterrel (45) vezeti együtt Magyarország egyik legnagyobb cégét.
A következő generáció fokozatos bevonása az alapokba
A két előadó különböző szerepeket töltött be a saját családi vállalkozásuk generációváltásában. Bárány László átadóként gyermekeit már kicsi koruktól bevonta a munkába, és számára egyértelmű volt, hogy fiai folytatják majd a családi hagyományt. Soltész Gergő, az Ostoros Családi Pincészet (egri borvidék) elnök-tulajdonosa pedig örökösként érkezett jelenlegi pozíciójába.
– Édesapám viszonylag korán úgy gondolta, hogy bevon engem a munkába. Egy borászati vállalkozásról beszélünk, de nem a borkóstolásba vontak be, hanem a szőlővel kapcsolatos teendőkbe, ami számomra elképesztően terhes, unalmas volt – vallotta be őszintén Soltész, aki éppen ezért eredetileg olyan szakmát választott, ami távol tartja az agráriumtól.
Pénzügyi területen helyezkedett el, végül az FHB Bank vezérigazgatói pozícióját hagyta ott, hogy visszatérjen a családi vállalkozáshoz.
Hasonlóan Soltész Gergő édesapjához, Bárány László két fiát gyerekkoruktól úgy nevelte, hogy megismerkedjenek a vállalkozás minden részletével, az alapoktól kezdve. – Az alap az mindig az alap. Az azt jelenti, hogy nagyon sokat dolgoztak kicsi gyerekkoruktól tyúkólban, amikor nagyobbacskák voltak a keltetőben, amikor még nagyobbak voltak, akkorára már épült baromfitakarmány-keverő üzemünk, ott dolgoztak és lépésről lépésre bevontam őket a munkába – magyarázta stratégiáját. Ezzel megalapozta, hogy fiai később ismerjék és szeressék a céget és akarjanak is abban dolgozni.
Mindkét tulajdonos hangsúlyozta, hogy a generációváltás nem egyszeri esemény, hanem hosszú, akár évekig tartó folyamat, tele konfliktusokkal és súrlódásokkal.
– Aki azt gondolja, hogy egy generációváltás az egy emelkedett, hihetetlen élmény és lelki feltöltődéssel járó egyszeri esemény, azt most gyorsan kiábrándítom – mondta Bárány László. – Ez nem egy gyertyafényes vacsora. Pezsgő lehet, hogy pukkan, de legfeljebb leviszi a csillárt…
Náluk 6-7 évig tartott, mire letisztultak a kompetenciák és egyértelművé vált, kinek mi a dolga.
Soltész Gergő banki tapasztalataiból merítve elmondta, hogy látta, mennyire megszenvedik a vállalkozások az átadás-átvételi folyamatot. Véleménye szerint az esetek 40-50 százalékában nem sikerül ezt sikeresen végigvinni, és a cég tönkremegy.
– Sok esetben nem egyértelmű, hogy az átadó tényleg át akarja adni, vagy csak mondja, az átvevő tényleg át akarja venni, vagy csak mondja – világított rá egy gyakori problémára. Olyan rémtörténetről is beszámolt amelyben egy cégtulajdonos fizikai fenyítésben részesítette felnőtt fiát a kollégáik szeme láttára, ha valamit nem úgy csinált, ahogy azt ő jónak látta.
A sikeres generációváltás kulcsa
A Master Good tulajdonosa szerint két alapvető feltételnek kell teljesülnie ahhoz, hogy egy fiatal készen álljon átvenni a stafétát: végezzen el egy jó iskolát, majd szerezzen legalább 3-5 év gyakorlati tapasztalatot. Hozzátette azonban, hogy a valódi felelősségtudat gyakran csak akkor alakul ki, amikor az utód saját családot alapít.
– Akkor van kész, amikor férjhez megy, vagy megnősül, és megszületik az első gyerek. El se tudjátok képzelni, hogy hány ilyen fiatal transzformációt láttam, hihetetlen felelősségtudat, egyfajta szakmai kiteljesedés következik be néhány hónappal azután, hogy megvan az első utód – osztotta meg megfigyelését.
Abban mindketten egyetértettek, hogy az átadó részéről rendkívül fontos a valódi elengedés képessége. Bárány László őszintén beszélt arról, mennyire fájdalmas volt számára, amikor rájött, hogy nemcsak hátrébb kell lépnie, hanem teljesen át kell adnia a döntési kompetenciát.
Ez egy fájdalmas folyamat. Mikor az ember a saját egóját kezdi így lebontani a saját kezével. Fáj. De utána az az eredmény, hogy látja, hogy a repülőgép nem leszáll, hanem átstartol és hasít tovább, megfelelő irányba és jó úton. Ez a fizetség ezért a sok-sok áldozatért
– fogalmazott.
Bárány László példaként felidézte, hogyan ellenezte öt évvel ezelőtt, hogy megvásárolják a Ságát. – Nem értettem miért kell megvenni, de a fiaim leszavaztak – emlékezett vissza. Ők látták benne a potenciált. – Mondták nekem, hogy ez egy olyan brand ami nincs lelakva, van piaca és 250 képzett munkavállalója – mesélte. Az alapító utólag elismerte tévedését: a Sága tavaly annyi eredményt hozott, mint amennyiért megvették, és már az előző években is nyereséges volt.
Mi van ha nem működik a generációváltás?
Soltész Gergő szerint öt különböző forgatókönyv létezik a generációváltásra megérett cégeknél. Az ideális eset, amikor a családon belül sikerül megoldani az átadást, és a cég tovább növekszik kompetens kezek irányítása alatt. Második lehetőség, hogy a tulajdon családi kézben marad, de külső szakembert bíznak meg a vezetéssel. Harmadik esetben a családon belüli súrlódások miatt a cég hanyatlásnak indul, negyedik lehetőség az eladás, ötödik pedig az, amikor a tulajdonos sem átadni, sem eladni nem hajlandó, és a cég fokozatosan értékét veszti.
Soltész Gergő azt javasolta, hogy ha valaki azt érzi, nem megy a sikeres generációváltás valami oknál fogva, inkább lássa ezt be és bízzon meg egy külső szakembert, vagy pedig adja el a céget, amíg annak még értéke van a piacon.
A jövő építése ismét folyamatban
Az esemény végén Bárány László elárulta, hogy már az unokák generációját is szemmel tartja. Öt unokája közül már most próbálja felmérni, kiben milyen képességek rejlenek. Minden nyáron „papa építőtábort” szervez, ahol a gyerekek valódi munkatapasztalatot szerezhetnek.
– Az biztos, hogy az öt unokából nem lesz öt menedzsment tag, de lesz öt tulajdonos – mutatott rá a következő generációváltás távlataira. – És a szülők feladata, most már ugye, papa ebben csak ilyen polírozást vállal, de a szülők feladata az, hogy ezt a tulajdonosi szemléletet beitassák a gyerekeikbe, beépítsék a gondolkozásukba, mert ők született Bárányok, tulajdonosok lesznek…
Forrás: haon.hu | 2025. április 4.