KH meghívó kép

Értéknövelés másként, avagy stratégia és management

Vég Ottó – 3rdGEN Zrt. | tulajdonos, vezérigazgató

Az előadás a 38. K&H Családi Vállalatok Klubon hangzott el 2024. november 20-án.
Az összefoglalót készítette: Nagy Krisztina Zsuzsanna, ügyvezető titkár, FBN-H Egyesület

Hogyan lehet strukturált, tudatos, mások számára is átlátható céget építeni?

  • Tulajdonosi jövőkép, vízió megfogalmazása:  A vízió megmutatja a céljainkat és azt, hogy adott időn belül hová szeretnénk eljutni. Akár hosszabb távon a cégben képzeljük el az életünket, akár a cégeladáson gondolkozunk.
  • A vízió eléréséhez elvezető üzleti stratégia megalkotása: a vízió eléréséhez vállalati stratégia szükséges, ami a gyakorlatban a jövőképhez vezető út.
  • Ennek megvalósítását irányítani képes, felhatalmazott, felelős, hozzáértő menedzsment kiépítése, folyamatos fejlesztése, mentorálása: a stratégia csak elköteleződött menedzsmenttel valósítható meg.
  • Az üzletfejlesztési, ügyfélmenedzsment tevékenység továbbfejlesztése: ha az alapító az egyszemélyes sales-es, és  csak néhány vevő adja az árbevétel nagy részét, ki kell építeni a tudatos, strukturált ügyfélszerzés és a meglévők megtartásának folyamatát.
  • Átláthatóság, folyamatok, pénzügyi tudatosság, riportok, kontrolling rendszer megteremtése: A megfelelő tulajdonosi és vezetőségi döntésekhez elengedhetetlen a teljes átláthatóság. Döntéseket a megfelelő pénzügyi információk tudatában lehet felelősséggel meghozni, látni kell milyen projekteken, szolgáltatásokon, termékeken milyen jövedelmezőséggel dolgozunk.
  • Cég profiljától függő szakmai területek rendbetétele: gyártás, beszerzés logisztika stb.

Vállalati stratégia megalkotásnak folyamata

Jelenlegi helyzetértékelés

  • Milyennek lát minket a piac, az ügyfeleink, a partnereink?
  • Mi a küldetésünk, üzleti modellünk?
  • Mit kell tennünk ahhoz, hogy a céljaink megvalósuljanak?
  • Elemzést segítő eszközök:

  1. erősségek, lehetőségek elemzéséhez SWOT analízis
  2. ajánlatok értékeléséhez BCG Mátrix
  3. termékek elemzéséhez GE-McKinsey Mátrix
  4. külső erők elemzéséhez Porter 5 Erő
  5. belső erőforrások, versenyképességünk elemzéséhez VRIO
  6. piaci értékek és üzleti modell újra elemzéséhez Business Model Canvas
  7. projektek és útiterv, megvalósítási terv fejlesztéséhez VMOST

Business Modell Canvas

  • Ügyfélszegmensek: kik az ügyfeleink, kiknek szeretnénk értéket teremteni? A tudatosság e téren nagyon fontos.
  • Kulcs tevékenységek: mely tevékenységek nélkülözhetetlenek a céljaink eléréséhez?
  • Kulcs erőforrások: milyen eszközök és tőke áll rendelkezésünkre?
  • Értékajánlat: miért fognak a vevők velünk szerződni? Miben nyújtunk többet, mint mások?
  • Vevők, csatornák, kapcsolatok: milyen vevőket milyen csatornákon keresztül szeretnénk elérni értékajánlatainkkal és ehhez milyen kapcsolattartási formákra van szükség?
  • Együttműködő partnereink és beszállítóink sok mindent meghatároznak.
  • Bevételi források: milyen forrásokból, szolgáltatásokból származnak az árbevételeink, tudunk-e a hagyományos források mellett újakat találni?
  • Költségstruktúra: mindezen tevékenység mellett, milyen ráfordításokkal tudjuk cégünket profitábilisan üzemeltetni?

Külső erők elemzése (Porter 5 erő modellje)

  • Új belépők fenyegetése: könnyű erre a piacra belépni vagy nagyon költségigényes?
  • Beszállítók alkupozíciója: nagy és tőkeerős ügyfelek (pl. nagy nemzetközi láncok) nagyon le tudják nyomni az árakat. Erős elköteleződés esetén hosszútávon nem fog működni. Fontos tudni, hogy mennyire függünk a beszállítóinktól.
  • Rivalizálás a meglévő versenytársak között
  • Vásárlók alkupozíciója
  • Helyettesítő termékek fenyegetése: kávé helyettesítője az energiaital lett

Belső erőforrások elemzése (VRIO)

  • Mi a mi versenyelőnyünk? Van-e hátrányunk?
  • Vannak-e ritka erőforrásaink? (emberi, tárgyi, licencek stb.)
  • Vannak-e másolhatatlan erőforrásaink?
  • Ha ezek adottak, akkor jól, szervezetten használjuk-e, a tudásátadás működik-e? pl. a titkos receptet csak ember ismeri vagy többen is?

Tartós versenyelőny: ha az előzőekkel mind rendelkezünk.

Megvalósítási terv: nélkülözhetetlen ahhoz, hogy kialakuljon a stratégia megvalósításához szükséges intézkedések sora. De hogyan támogatjuk a felelősöket a megvalósításban? A stratégiában mindenkinek látnia kell a szerepét, a középvezetői szint pedig az egyik legfontosabb!

Management: a tulajdonosi és a management szerepek elkülönítése kulcsfontosságú. A teljes menedzsmentet a stratégiának megfelelően kell kialakítani, tehát, ha tisztában vagyunk a jövőképpel, akkor a stratégiát a menedzsmentet kiépítése előtt kell kialakítani. Vezetői szinten is érdemes elfogadtatni a startégiát, ill. a vezetőket már a stratégia kialakításába is érdemes bevonni, mert az segíti az elköteleződést. Az újonnan felvett vezetőknek is meg kell találnunk a helyét a szervezetben.

Megosztás

FBN-H