Vég Ottó – 3rdGEN Zrt. | tulajdonos, vezérigazgató
Az előadás a 38. K&H Családi Vállalatok Klubon hangzott el 2024. november 20-án.
Az összefoglalót készítette: Nagy Krisztina Zsuzsanna, ügyvezető titkár, FBN-H Egyesület
Hogyan lehet strukturált, tudatos, mások számára is átlátható céget építeni?
- Tulajdonosi jövőkép, vízió megfogalmazása: A vízió megmutatja a céljainkat és azt, hogy adott időn belül hová szeretnénk eljutni. Akár hosszabb távon a cégben képzeljük el az életünket, akár a cégeladáson gondolkozunk.
- A vízió eléréséhez elvezető üzleti stratégia megalkotása: a vízió eléréséhez vállalati stratégia szükséges, ami a gyakorlatban a jövőképhez vezető út.
- Ennek megvalósítását irányítani képes, felhatalmazott, felelős, hozzáértő menedzsment kiépítése, folyamatos fejlesztése, mentorálása: a stratégia csak elköteleződött menedzsmenttel valósítható meg.
- Az üzletfejlesztési, ügyfélmenedzsment tevékenység továbbfejlesztése: ha az alapító az egyszemélyes sales-es, és csak néhány vevő adja az árbevétel nagy részét, ki kell építeni a tudatos, strukturált ügyfélszerzés és a meglévők megtartásának folyamatát.
- Átláthatóság, folyamatok, pénzügyi tudatosság, riportok, kontrolling rendszer megteremtése: A megfelelő tulajdonosi és vezetőségi döntésekhez elengedhetetlen a teljes átláthatóság. Döntéseket a megfelelő pénzügyi információk tudatában lehet felelősséggel meghozni, látni kell milyen projekteken, szolgáltatásokon, termékeken milyen jövedelmezőséggel dolgozunk.
- Cég profiljától függő szakmai területek rendbetétele: gyártás, beszerzés logisztika stb.
Vállalati stratégia megalkotásnak folyamata
Jelenlegi helyzetértékelés
- Milyennek lát minket a piac, az ügyfeleink, a partnereink?
- Mi a küldetésünk, üzleti modellünk?
- Mit kell tennünk ahhoz, hogy a céljaink megvalósuljanak?
- Elemzést segítő eszközök:
- erősségek, lehetőségek elemzéséhez SWOT analízis
- ajánlatok értékeléséhez BCG Mátrix
- termékek elemzéséhez GE-McKinsey Mátrix
- külső erők elemzéséhez Porter 5 Erő
- belső erőforrások, versenyképességünk elemzéséhez VRIO
- piaci értékek és üzleti modell újra elemzéséhez Business Model Canvas
- projektek és útiterv, megvalósítási terv fejlesztéséhez VMOST
Business Modell Canvas
- Ügyfélszegmensek: kik az ügyfeleink, kiknek szeretnénk értéket teremteni? A tudatosság e téren nagyon fontos.
- Kulcs tevékenységek: mely tevékenységek nélkülözhetetlenek a céljaink eléréséhez?
- Kulcs erőforrások: milyen eszközök és tőke áll rendelkezésünkre?
- Értékajánlat: miért fognak a vevők velünk szerződni? Miben nyújtunk többet, mint mások?
- Vevők, csatornák, kapcsolatok: milyen vevőket milyen csatornákon keresztül szeretnénk elérni értékajánlatainkkal és ehhez milyen kapcsolattartási formákra van szükség?
- Együttműködő partnereink és beszállítóink sok mindent meghatároznak.
- Bevételi források: milyen forrásokból, szolgáltatásokból származnak az árbevételeink, tudunk-e a hagyományos források mellett újakat találni?
- Költségstruktúra: mindezen tevékenység mellett, milyen ráfordításokkal tudjuk cégünket profitábilisan üzemeltetni?
Külső erők elemzése (Porter 5 erő modellje)
- Új belépők fenyegetése: könnyű erre a piacra belépni vagy nagyon költségigényes?
- Beszállítók alkupozíciója: nagy és tőkeerős ügyfelek (pl. nagy nemzetközi láncok) nagyon le tudják nyomni az árakat. Erős elköteleződés esetén hosszútávon nem fog működni. Fontos tudni, hogy mennyire függünk a beszállítóinktól.
- Rivalizálás a meglévő versenytársak között
- Vásárlók alkupozíciója
- Helyettesítő termékek fenyegetése: kávé helyettesítője az energiaital lett
Belső erőforrások elemzése (VRIO)
- Mi a mi versenyelőnyünk? Van-e hátrányunk?
- Vannak-e ritka erőforrásaink? (emberi, tárgyi, licencek stb.)
- Vannak-e másolhatatlan erőforrásaink?
- Ha ezek adottak, akkor jól, szervezetten használjuk-e, a tudásátadás működik-e? pl. a titkos receptet csak ember ismeri vagy többen is?
Tartós versenyelőny: ha az előzőekkel mind rendelkezünk.
Megvalósítási terv: nélkülözhetetlen ahhoz, hogy kialakuljon a stratégia megvalósításához szükséges intézkedések sora. De hogyan támogatjuk a felelősöket a megvalósításban? A stratégiában mindenkinek látnia kell a szerepét, a középvezetői szint pedig az egyik legfontosabb!
Management: a tulajdonosi és a management szerepek elkülönítése kulcsfontosságú. A teljes menedzsmentet a stratégiának megfelelően kell kialakítani, tehát, ha tisztában vagyunk a jövőképpel, akkor a stratégiát a menedzsmentet kiépítése előtt kell kialakítani. Vezetői szinten is érdemes elfogadtatni a startégiát, ill. a vezetőket már a stratégia kialakításába is érdemes bevonni, mert az segíti az elköteleződést. Az újonnan felvett vezetőknek is meg kell találnunk a helyét a szervezetben.