Aleksi Arpiainen – TT Gaskets | CEO – 3. generáció előadásának összefoglalója
40. K&H Családi Vállalatok Klub, 2025. május 7.
Aleksi Arpiainen a finn TT Gaskets (családi vállalkozás) harmadik generációs tulajdonosa és CEO-ja, a családi vállalkozások nemzetközi egyesületének (Family Business Network International, FBN-I) alelnöke és a jelölőbizottság tagja, korábban pedig a finn tagegyesület (FBN Finland) alelnöki pozícióját is betöltötte. Az FBN egy 65 országra kiterjedő nemzetközi támogató hálózat, melynek a legtöbb tagot számláló tagegyesülete a finnországi.
Az 1943-ban alapított családi vállalkozásuk négy országban van jelen és 105 alkalmazottat foglalkoztat. Éves árbevétele jelenleg 22.000.000 euró és 50 országba exportálnak. A nagypapája egy igazi innovátor volt. Különböző megoldásokat talált a finneknek a világháborúban, hogy ne betegedjenek meg, pl. az első cipőkrém, ami a csizmákat vízhatlanná tette, az ő nevéhez fűződik. Később az okos tömítés kifejlesztésével, mely egy innovatív, intelligens tömítési megoldás ipari alkalmazásokhoz, hittek abban, hogy megújítják a világ tömítőiparát.
Finnországban a legtöbb vállalkozó harmadik generációs. Nagypapája a 80-90-es években adta át gyermekeinek a finn ipari központban, Tamparában található vállalkozását. Apukája nővére azonban nem akarta megtartani, édesapja ezért banki hitelt szerzett, hogy testvérét kifizetve megtarthassa a családi bizniszt.
Az előző generációktól megtanulta, hogy:
- a változás az egyetlen állandó,
- a tudás külföldről jön,
- legyünk nyitottak az élethosszig tartó tanulásra,
- találkozzunk a vásárlókkal és a konkurenciával, s ne a tárgyalóteremben hozzunk meg minden döntést,
- a cég jövőjét az alkalmazottakkal és a vevőkkel közösen lehet alakítani,
- mit ne tegyünk,
- hogyan gondolkoznak az emberek a kockázatról, s hogy kollektív kockázat is létezik,
- a bizalom a legfontosabb és a legnagyobb hozzáadott érték,
- az elnökség azért van, hogy a tulajdonosokat segítse,
- a tömeg az egyszerű, de rossz megoldásokat választja, míg a bonyolult, de jó megoldások mögé kevesen sorakoznak be,
- három dolog van, ami állandó: a hit, a remény és a család.
Cégük legfőbb jellemzői a nyitottság, az empátia, az új ötletek, a proaktivitás és a kompromisszumok nélküli minőség, amit évtizedeken keresztül megtartottak. Először megalkották a tulajdonosi, utána a business stratégiát, de a kettőt párhuzamosan érdemes alakítani. Tervezés, rutin és struktúra kell a tulajdonosi stratégia kialakításához, sajátjukat a következő generáció számára állították össze. A karbonsemlegességet 2025-ben érték el, két évvel korábban, mint ahogyan tervezték.
Mivel az ipari munka nem szexi, ezért a következő generációt fel kell készíteni rá. Minden évben tartanak céges gyereknapot, ahová az összes dolgozó eljön a gyermekeivel. A gyerekeikkel sokat beszélgetnek a cégről, de nemcsak a termékekről, hanem arról is, hogy mit jelent a vállalkozásuk az iparnak, a gazdaságnak, és nekik személyesen. Vállalkozó gyerekeket szeretne nevelni a feleségével együtt, akivel az alapértékeik megegyeznek és aki az érzelmekért felelős CEO (Chief Emotional Officer ????) a cégnél.
Az összefoglalót készítette: Nagy Krisztina Zsuzsanna, ügyvezető titkár, FBN-H Egyesület
Aleksi Arpiainen is the third-generation owner and CEO of the Finnish family business TT Gaskets, Vice President and member of the Nominations Committee of Family Business Network International (FBN-I), and previously served as the Vice President of its Finnish chapter (FBN Finland). FBN is an international support network spanning 65 countries, and the Finnish chapter is its largest.
Founded in 1943, their family firm operates in four countries and employs 105 people. It currently generates an annual turnover of €22 million and exports to 50 countries. His grandfather was a true innovator: during the war he devised various solutions to keep Finns soldiers healthy—among them the first shoe lubricant to make boots waterproof. Later, by developing the “smart gasket,” an innovative, intelligent sealing solution for industrial applications, they believed they could transform the global sealing industry.
In Finland most entrepreneurs today are third-generation: in the 1980s–90s his grandfather handed the company over to his children in the industrial hub of Finland, in Tampere. His father’s sisters, however, did not wish to remain involved, so his father took out a bank loan to buy their shares and keep the business in the family.
From earlier generations Aleksi learned that:
- change is the only constant
- knowledge comes from abroad
- one must remain open to lifelong learning
- meet customers and competitors—and don’t make every decision behind closed doors
- the company’s future is shaped jointly with employees and clients
- know what not to do
- understand how people perceive risk—and what collective risk is
- trust is both the most important and the greatest added value
- the board exists to support the owners
- the masses opt for simple but poor solutions, while few back complex but good ones
- three things remain forever: faith, hope, and family
Their core values—openness, empathy, fresh ideas, proactivity, and uncompromising quality—have endured for decades. They first crafted an ownership strategy and then a business strategy, though both should be developed in parallel. Planning, routine and structure are essential to an ownership strategy, and theirs has been tailored to the next generation. They reached carbon neutrality in 2025, 2 years in advance their objective.
Since industrial work isn’t inherently sexy, they prepare the next generation early: every year they host a company “Children’s Day,” when all employees bring their kids, and they talk not only about their products but about what the business means for industry, the economy, and themselves personally.
Together with his wife—who shares his core values and serves as the firm’s Chief Emotional Officer—Aleksi hopes to raise entrepreneurial children.