Tutti kép

Áldás és átok, avagy a generációváltásról kendőzetlenül

Prohászka Andrea (Tutti Kft., 2. generációs ügyvezető igazgató) februári klubon elhangzott előadásának összefoglalása

Apára érdemes hallgatni

Szülei története úgy indult, mint egy mesebeli álom: a falu legokosabb ifjú legénye elvette a falu legszebb lányát. Édesapja 86’-ban vegyészmérnökként az ÁFÉSZ-nál dolgozott, ám ott nem volt pénz az ötletei (fagylaltporok) megvalósításához, így azokat szabadalmaztatva önálló vállalkozásba kezdett. Mindig mindent másként csinált, mint a körülötte lévők. Egy igazi polihisztor, aki mindenhez is ért, ellentétben az elsőszülött lányával, akire ez mindig nagy teherként nehezedett. Ám édesapja kezdettől fogva hitt benne. Már háromgyermekes édesanya volt, amikor ezt kérte tőle: „Szülj egy negyedik gyereket is, hogy megkaphasd az SZJA mentességet! Addig még tudok dolgozni, utána meg majd Te átveszed a céget.” És ezt teljesen komolyan is gondolta. Apukájának valójában mindig igaza van, ez utólag sokszor kiderült, ezért bizony érdemes meghallgatni őt.

„Andika a legkisebb rossz”

A tulajdonostársak kivásárlása hosszú, két évig tartó folyamat volt, amiben az édesapja teljesen kiégett és ezt követően nem okozott már örömöt neki a munka. Ekkor kérte meg lányát, hogy háromgyermekes anyaként vegye át a céget. A tulajdonrészek megszerzése után elkészült a családi alkotmányuk is egy ügyvédi iroda segítségével, ahonnan jött egy megmondó ember, aki a helyzetet felmérve úgy nyilatkozott az alapítónak, hogy „Andika a legkisebb rossz”, ami a céggel történhet. Andreának ez nagyon rosszul esett, úgy érezte, hogy most készülnek őt kilőni az űrbe, ám nem nyúlhat majd a gombokhoz, ugyanakkor erőt is adott neki. Átállt a „majd én megmutatom” üzemmódra. Szerencséjére akadt mentora is az úton, aki nélkül nem tudta volna végig csinálni a folyamatot. Nem hitt magában, csak az édesapján szeretett volna segíteni. Mentorától megtanulta, hogy gyorsan hozzon döntést, ne agyaljon sokáig, valamint, hogy fogadja el, hogy vannak rossz döntések, amikből fel lehet és fel is kell állni.

A TUTTI

A Tutti Kft. jelenleg 150 alkalmazottat foglalkoztat 8,3 mrd Ft éves árbevétellel. Portechnológiával foglalkozó B2B élelmiszergyártó cégről van szó, ahová bárki betérhet új ötleteivel, amit a Tutti lefejleszt és legyárt, de nagykereskedelmi tevékenységet is folytatnak (pl. kakaó, tejpor). Klasszikus „tuttis” termékek: fagylaltporok (nemcsak saját márka alatt), italautomata töltőanyagok, kávéalapú termékek, instant kakaó, pudingporok, diétás termékek, cukrászipari alapanyagok, vegán táplálékkiegészítők, régebben pedig sporttápszereket is gyártottak a ma már neves magyar cégnek.

Mi a generációváltás?       

Kényszeres lemondás? Hatalomátadás? Áldás vagy átok? Andrea nem tud beszámolni a generációváltás rózsaszín púderes változatáról, ez egy nagyon nehéz utazás és rengeteg buktató van, amit előre nem igazán látni. S ugyan nincs két egyforma eset, de egymás történeteiből sokat tanulhatunk. Amikor „kinyílt a csipája”, édesapjával fájdalmas csatákat vívott, de utólag rájött, hogy a csaták elől nem lehet elmenekülni, akkor sem, ha ez néha nagyon fájdalmas. A megélt generációváltás folyamata a következő tanulságokat hozta számára:

  • Nem kell minden csatát megvívni az igazunkért.
  • Édesapja valójában kisgyermek kora óta trenírozta őt erre a feladatra azzal, hogy mindig mély vízbe dobta. Most ő is ugyanezt csinálja a gyermekeivel.
  • A magánéletben egy lány az édesapjának nem mond nemet és nem csap az asztalra, a generációváltásnál azonban szükség volt rá és ez neki nagyon fájt. Viszont a csatározások után mindig meg tudták beszélni a szituációt.
  • El kellett fogadnia, hogy sok ember szemében örökre Ottó bácsi marad a főnök, Andrea pedig mindig csak a 2. számú vezető lesz.
  • Hiába sajnálja magát, hogy ez milyen nehéz, arra kell gondolni, hogy az apukájának még nehezebb az elengedés folyamata.

2019-ben vette át édesapjától az ügyvezetői feladatokat, amit a covid, az energiaválság, az ukrán háború és a cégük legnagyobb beruházása követett. Nagyon nehéz időszak volt az első egy év, ami az édesapjával való folyamatos ütközésekkel járt, ma azonban már gond nélkül elfogadja az alapító édesapa, ha a lánya a véleménye kikérdezése után végül másként dönt.

Konklúzió

Üzenet az alapítóknak: soha ne gyakoroljatok nyomást a gyerekre! A cég átvételét a gyereknek nagyon kell akarni.

Üzenet az utódoknak: legyetek türelemmel a szülők iránt, mert elengedni sokkal nehezebb, mint átvenni. 

A generációváltás az önismeret és a bátorság próbája. Andrea számára élete legizgalmasabb utazása volt nagy mélységekkel és magasságokkal. S hogy ő túlélő lesz vagy áldozat, azt majd az idő dönti el.

Az összefoglalót készítette Nagy Krisztina Zsuzsanna ügyvezető titkár.

Megosztás

Giving manifesto

A House of Giving célja az adás kultúrájának erősítése Magyarországon. A Giving Manifesto nemzetközi bevált gyakorlatokra és hazai tapasztalatokra építve mutatja be a 21. századi „giving” alapelveit. 4 alapkérdése:

Generációváltás szakértői szemmel

Boross Dávid – Family Business Network Hungary | elnök Fajcsák Gábor – RSM Hungary Adótanácsadó | partner, adóüzletág-vezető Dr. Ránky Anna – Klart családi alkotmány

FBN-H