Itt a céges generációváltás, munkába állnak a digitális fiatalok

Az öt országra kiterjedő kutatás szerint a digitális technológia kulcsfontosságú a vállalkozásuk sikeréhez, sőt a válaszadók 30 százalékát aggasztja, hogy családi vállalkozásuk jelenleg sereghajtó ezen a területen. 

„Mivel ők valóban a digitális generáció tagjai, a régió családi vállalkozásainak jövendő vezetői, szívesen vetik be technológiai képességeiket, hogy segítsék vállalkozásukat a digitális korhoz való alkalmazkodásban és érvényesülésben. Tehát megfelelő összhang van a családi cégtulajdonosok következő generációjának jövőbeli üzleti prioritásai, valamint képességeik és érdekeik között. Ugyanakkor sokan úgy érzik, hogy a családi vállalkozás vezetésével kapcsolatos tapasztalataik és a szakértelem hiánya akadályozza őket abban, hogy valódi hatást fejtsenek ki”– mondta Juhász Gergely, a PwC Magyarország magánvállalkozásokért felelős cégtársa.

Ők fogják implementálni az Ipar 4.0-t

A válaszadók jelentős része az ipari és a gyártási ágazatban tevékenykedik, így az általuk említett legfontosabb, éppen formálódó technológiák közé tartozik a dolgok internete, azaz az IoT (82%) és a robotika (57%), amelyet szorosan követ a mesterséges intelligencia (54%).

A többség (90%) főiskolai és egyetemi képzésekkel fejleszti képességeit, ezt követi a konferenciákon és szemináriumokon való részvétel (73%). Sokkal kevesebb válaszadó használja ki a kiküldetéseket (37%) és az egymástól való tanulást (37%).

Előtérben a személyes készségek

„Az olyan személyes szociális készségek kulcsfontosságúak lesznek, mint a problémamegoldás és a stratégiai gondolkodás, a vezetői és a kommunikációs készségek. A technikai hozzáértésre kevésbé fókuszáltak a felmérés válaszadói, ezen a téren ugyanis a jövőben egyre inkább támaszkodnak az adott területhez – pénzügy, HR, marketing, jog, ügyvitel – értő szakemberekre – mondta Bencze Róbert, a PwC Magyarország People & Organisation, HR-tanácsadási szolgáltatások igazgatója.

Jelenleg 53%-uk folyik bele aktívan vállalkozásuk mindennapi tevékenységébe. Az ügyvezetői tisztség elnyerésére a megkérdezettek közel fele (47%) számít, egyharmaduk (33%) pedig úgy véli, 2025-ig többségi tulajdonossá válik.

Máshogy kell vonzani a tehetségeket

A fiatal generáció célja vállalataik vezetési módjának professzionalizálása és korszerűsítése (97%), valamint a tehetségekre való összpontosítás. Ellenben elsöprő többségük, 90 százalékuk szerint változtatni kell a tehetségek vonzása és megtartása terén. 

A PwC NextGen felméréséről

A válaszadók családi vállalkozásai az ipari és gyártási ágazatban, a gyógyszeriparban és az egészségügyben, a kiskereskedelemben, a szállításban és a logisztikában, az építőiparban és az ingatlanszektorban, a technológiai, média- és telekommunikációs ágazatban, valamint a pénzügyi szolgáltatások területén működnek. A felmérés 2019 júniusa és augusztusa között készült. A válaszadók 75 százalékának éves árbevétele kevesebb, mint 50 millió dollár; 21 százaléka 50 és 250 millió dollár közötti árbevétellel rendelkezik; 4 százalékuk vállalkozásának 250 millió dollárt meghaladó az árbevétele.

Megosztás

Mi várható a gazdaságban 2024-ben?

Németh Dávid – K&H Csoport | vezető elemző Csontváry-Kosztka Tivadar festőművészként vált ismertté, de azt már kevesen tudják róla, hogy korábban sokáig gyógyszerészként tevékenykedett. Ugyanabban

Költségoptimalizálás, hol és hogyan?

Vég Ottó | 3rdGen Tanácsadó- és Szolgáltató Zrt. | tulajdonos, CEO 35. K&H Családi Vállalatok Klub 2024. 02. 21. Közel 40 magyar tulajdonú céggel dolgoztak

FBN-H