A világválság hatása a családi vállalatok generációváltására

Szerző: Ken McCracken (családi vállalat tanácsadó)

Fordította: Csidei Krisztina

Ha volt már valaha valaki, aki modellezte egy egészségügyi világjárvány hatását a családi vállalatok generációváltására, az most ne hezitáljon, lépjen elő, ossza meg velünk tapasztalatait és mondja el, mi fog történni!

Amíg eme látnok felbukkanására várunk, érdemes elindítani egy beszélgetést azok között, akik úgy érzik, hogy a jelenlegi tudásunk nem elégséges a ránk váró feladatok megoldásához.

Tele vagyunk előítéletekkel

Vitathatatlan tény, hogy a koronavírus járványhoz hasonló esetre eddig még nem volt példa a történelemben. Az ebolajárvány, ami Nyugat-Afrikán söpört végig 2014 és 2016 között, 28600 ember megfertőződésével és 11000 halálos áldozattal járt. Ez is jól mutatja, hogy az előítéleteink mennyire kihatnak mind a munkánkra, mind pedig a magánéletünkre.

Hajlamosak vagyunk ugyanis azt hinni, hogy a negatív események mindig inkább másokkal történnek. Ha azt halljuk, hogy valamelyik országban járvány tombol, azt gondoljuk, hogy nálunk ez biztosan nem fog megtörténni. Inkább figyelmen kívül hagyjuk a kutatások eredményeit, a bizonyítható tényeket és információkat, melyek elfogadása borítaná a fennálló rendszert.

Ez az elfogult hozzáállás arra sarkallhatja a családi vállalkozások egy részét, hogy halogassák az egyébként elkerülhetetlen változtatásokat, illetve azok megtervezését a cégirányításban és a tulajdonosi szerkezetben. Amikor ezek a családok azt látják, hogy a halogatás más vállalkozásoknál katasztrófához vezetett, képesek továbbra is úgy érezni, hogy ők kontroll alatt tartják az eseményeket és ez velük biztosan nem fog megtörténni.

Ezek az ügyfelek nem fogékonyak a szakértők előrejelzéseire, akik csupán segíteni szeretnének azzal, hogy rámutatnak, milyen szörnyű következményekkel járhat a jövő nem megfelelő megtervezése. Ebben a versengésben a túlzott optimisták gyakran elnyomják a vészharangot kongatók hangját.

Az előítéletek ellen nincs orvosság. A tanácsadókat a tudásuk és tapasztalataik teszik képessé arra, hogy elfogulatlanok és tárgyilagosak maradhassanak az ügyfeleikkel szemben, de nem minden esetben. Könnyen tetten érhető, ha valaki a valósággal való szembenézés helyett inkább behúnyja a szemét, mert az könnyebben veszi észre mások előítéleteit, mint a magáét.

Reményt keltő, hogy minél többet tanulunk az előítéletek hatásairól, annál tudatosabban tudunk mind tanácsadóként, mind pedig ügyfélként előítéletek nélkül együttműködni a családi vállalkozásokkal történő konzultáció során.

Siránkozás helyett

Vajon meddig fog tartani az egyéni szabadság korlátozása az egyes országokban? Senki sem tudja, de közben egyre több hagyományos családi vállalkozás siránkozik az elhúzódó karantén miatt. 

A seniorok azon dilemmáznak, vajon mennyi ideig tart a nextgeneknek, hogy döntésre jussanak és szerepet vállaljanak végre a családi vállalkozásban?  

A nextgeneknek pedig az a problémájuk, hogy vajon mikor vonulnak már végre nyugdíjba a seniorok?

Mivel egyik generáció sem szeretné túl nagy nyomás alá helyezni a másikat, a generációváltás általában sokáig tart.

A jelenlegi helyzet gyakorlati kérdése az, hogy mennyi időt vesz igénybe a családi vállalatok felépülése a koronavírus okozta válságból? A kérdés megválaszolását követően pedig rögtön feltehetjük azt a kérdést is, hogy ki fogja tudni kezelni a következményeket?

Történelmi változásokat élünk át és a jövőben talán koronavírus előtti és utáni időkről beszélünk majd. Ahogy hanyatlik a vírus, sokan talán szeretnének visszatérni a Covid előtti életükbe. Aki úgy gondolja, hogy ez lehetséges és nem csupán egy álom, annak csak várnia kell türelmesen, hogy az élet visszatérjen a normál kerékvágásba. Sokan viszont úgy gondolják, hogy a Covid utáni világ már egy teljesen másik hely lesz. A változások egy része talán azonnal látható lesz, mint például a videókonferenciák számának ugrásszerű megnövekedése, mely az üzleti utak számának csökkenését vonta maga után. 

Más változások azonban csak később jelentkeznek, ahogy a társadalom alkalmazkodik és elkezdi másolni az egyes országokban alkalmazott gazdasági ösztönzőket. Ez talán új vagyonadók vagy fogyasztási, esetleg bevételeket érintő adók bevezetéséhez vezethet, ha a kormányok csak így tudják újratölteni erőforrásaikat.

Ki tudja? De a bizonytalanság idején is választani kell, így marad a kérdés, melyik generáció lesz alkalmasabb a feladatok ellátására a koronavírus utáni időkben?

Adódik a válasz, hogy a nextgenek, mert eltarthat még egy ideig, amíg a vírus társadalomra gyakorolt hatásai jelentkeznek. Jó alkalom ez a nextgeneknek is arra, hogy a különböző képzéseken való részvétel helyett inkább a családi vállalat jövőjével foglalkozzanak és eldöntsék, hogy vezetőként vagy tulajdonosként szeretnének szerepet vállalni benne.

Mindeközben a senioroknak is el kell játszani a gondolattal, hogy az ő idejük talán lejárt. Ha hajlandóak képezni magukat vagy a kapcsolatépítésre koncentrálni, akkor talán könnyebben megbirkóznak a generációváltás gondolatával.  A tréning szakembereknek is több időt kell majd a senior generációra szánni, hogy segítsenek nekik alkalmazkodni az életükben bekövetkező hirtelen változásokhoz, míg a nextgenek a jövővel viaskodnak.

Vagy ez egy túlságosan leegyszerűsített verzió?

A generációváltást kiváltó okok

Jól ismerjük a kiváltó okok szerepét az átalakulási folyamatokban, melyek arra késztetnek egy családot, hogy elkezdjenek az utódlással foglalkozni. Ilyen kiváltó ok lehet például:

  • Maga az öregedés folyamata, mely cselekvésre késztet, hiszen “egyikőnk sem lesz már fiatalabb”.
  • Olyan családi események (pl. házasság, válás, gyerekek születése vagy váratlan betegség), melyek arra késztetik a családtagokat, hogy újragondolják, átértékeljék az életüket.
  • Olyan környezeti változások, melyek alapjaiban rengetik meg a családi vállalkozást és fenyegetik az életben maradását vagy új lehetőségeket kínálnak a változások árán.

A Covid-19 egy jelentős környezeti változás, de vajon el fogja-e indítani a generációváltás folyamatát a családi vállakozásokban?

A kiváltó okok folyamatosan jelentkeznek a családi vállalkozásoknál, de nagy részüket figyelmen kívül hagyják vagy elnyomják, csekély változást eredményezve a fennálló rendszerben a radikális helyett. A családi vállalkozások nem forradalom, hanem fejlődéspártiak. És miért? Ha a kialakult sturktúra mindezidáig sikeressé tette a családi vállalkozást, akkor magától értetődő lehet, hogy nem kell mást tenni, mint folytatni azt, amit eddig is tettünk. Ez a hozzáállás azt is jelenti, hogy az átalakulások a családi vállalkozásokban fokozatosan történnek. A családi vállalkozások szakértői szerint csak óvatosan szabad sürgetni a változásokat.

De a Covid-19 olyan nagy jelentőségű esemény, hogy biztosan sok családi vállalkozásban gyorsítja majd fel a generációváltást. Nyilván nem azoknál a vállalkozásoknál, akik profitálnak a válságból (pl. szupermarketek vagy online kereskedések) és nem is azoknál, akik túlélő üzemmódra kapcsoltak, hiszen ezutóbbiaknak van elég aggódnivalójuk anélkül is, hogy elkezdenének beszélgetni a generációváltásról.

Más családok pedig lehet, hogy visszafordultak egy félig megvalósított utódlási folyamatból és a korábban nyugdíjba vonult családtagok – megragadva a lehetőséget – visszatértek a frontvonalba. Ezzel vagy mérhetetlenül frusztrálják utódaikat vagy örömet szerezve nekik energiájukkal és tapasztalatukkal újra segítik őket.

A legjobb módja annak, hogy elkezdjünk egy beszélgetést arról, hogyan segíti a Covid-19 a családi vállalkozások generációváltását, ha jó kérdéseket teszünk fel.

  • Lesz-e a koronavírus válságnak akkora pszichológiai hatása, ami képes megváltoztatni a munkánkat is befolyásoló előítéleteinket?
  • Érdemes-e a nextgeneket minél előbb vezetői pozícióba helyezni annak érdekében, hogy megbirkózzanak a járvány  hosszútávú társadalmi és gazdasági következményeivel?
  • Érdemes-e egy támogató hálózatot kiépíteni a senior generációnak, akiknek szerepe és státusza erőteljesen gyengülhet a jelenlegi események hatására?
  • Segíti-e a Covid-19 a generációváltást vagy a családok a pénzüket és idejüket a túlélésre vagy az új lehetőségek kiaknázásra fordítják?

Megosztás

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

A bizalom forintosítható

Szerző: Csidei Krisztina Az április 27.-ei K&H Családi Vállalatok Klubon Lévai Bálint (BiotechUSA Kft.) arról mesélt, mi a HR szerepe a cégüknél, hogyan alakult ki

Az új kerékvágás

Szerző: Csidei Krisztina Az április 27.-ei K&H Családi Vállalatok Klubon Nagy-Józsa Dorka (Y2Y Hungary Kft.) sok hasznos gondolatot osztott meg velünk. Vezető, szervezet- és folyamatfejlesztő

Beszámoló az éves konferenciáról

Csodás hangulatban telt a XII. Éves Konferencia és Családi Nap a Bambarában. Az év legnépszerűbb eseményén idén 40 családból 152 felnőtt és 62 gyerek vett