A mosoly és a tiszta kommunikáció ereje: A Lévai Család története

Ferencről és két fiáról, Bálintról és Balázsról sugárzik a belülről fakadó öröm és a rendezettség. Bálint véleménye szerint a mosolyt otthonról hozzák. Szüleik mindenkinek megadták a tiszteletet, a pozitív visszajelzést és alapvetően tőlük tanulták a dolgokhoz való pozitív hozzáállást. Talán fontos szerepet játszik ez a munkaerő megtartásban is, a BioTechUSA-nál ugyanis nagyon alacsony a fluktuáció.  Az egyes munkavállalókra odafigyelnek és külön értékelik őket. A családi hangulatot a magas dolgozói létszám ellenére is sikerült megőrizniük a cégnél, jelenleg 850 munkavállalót foglalkoztatnak. A toborzás a központi HR feladata, az egyéb HR feladatokat azonban a részlegvezetők vállalják magukra. Az ő feladatuk a csoportmorál gondozása és a dolgozók lelkének ápolása is, így elsőkézből kapják a visszajelzéseket.

Igyekeznek mindig a jóra fókuszálni, az embereknek pedig értéke van. Ha valaki szakmailag nem megfelelő, akkor emberi módon válnak meg tőle vagy helyezik át másik pozícióba. A munkavállalókra tehát odafigyelnek és tiszta kommunikációt alkalmaznak velük szemben, de ezt tőlük is elvárják. Balázs szerint nincsenek mézesmadzagok, nincs alakoskodás, a dolgozóknak tett ígéreteiket betartják, a feltételeket biztosítják, s ez mindig eredményre vezet.

Bálint szerint az alacsony fluktuáció annak is köszönhető, hogy a BioTechUSA ismert és trendi márka a piacon, egy nemzetközi márka építése pedig jó feladat és érdekes munkakör a fiatalok szemében. Ráadásul fizetésben is versenyképesek, a megnövekedett fizetéseket az elmúlt évek árbevétel növekményéből gazdálkodták ki, a további növekedést folyamatfejlesztésekkel, optimalizációval és automatizációval ellensúlyozzák.

Bálint úgy érzi, a három legfontosabb értékük, melyet a szüleiktől örököltek, a munkához való hozzáállás, a mértékletesség és mások tisztelete. Ő és testvére azonban már tudatosan figyelnek arra, hogy a kemény munka mellett a lazításra is maradjon idejük, s ezt a munka és pihenés közötti egyensúlyra törekvést édesapjuk is kezdi átvenni tőlük.  

Generációváltás 3 lépésben

A fiúk 2010-ben kezdtek el dolgozni a családi cégben. Az első szakaszban – ami 3 évig tartott – saját bevallásuk szerint teher volt a főnök fiának lenni, szakmailag kellett bizonyítaniuk. Fel kellett ismerniük a saját motivációjukat a cégben, de azt is meg kellett tanulniuk, hogy mire képesek. Ebben az időszakban nagy személyiségfejlődésen mentek keresztül és önismeretben is sokat fejlődtek. Ebben a viszonylag nehéz időszakban még nem vezetőként működtek a cégben, a kereskedelem és a marketing területén dolgoztak.

2014-ben Bálint átvette az operatív irányítást a cégben, Balázs pedig kereskedelmi igazgató lett. Ferenc jelenleg a beruházásokat irányítja, a budapesti irodaközpont és a szadai gyár- és logisztikai központ is az ő irányítása alatt épült fel.

Aztán 2018-ban elindult a tulajdonrészek átadásának folyamata is, mely 2019-ben zárult le, így mondhatjuk, hogy a generációváltás náluk 3 szakaszban történt.    

Fejlődés a cégben a céggel

Ferenc és felesége, Katalin induló vállalkozása annak idején teljesen más irányítást igényelt. A fiúk munkába állásával és a cég felfutásával szintet kellett lépni közép- és felsővezetői képességekkel rendelkező új emberekkel. Ezen a szinten már a problémák önálló megoldására volt szükség, ami persze nagyobb lehetőséget adott a hibázásra. Bálint szerint azonban semmi probléma nincs azzal, ha az ember hibákat követ el, csak tudni kell azokat kezelni és tanulni kell belőlük. Ferenc véleménye is az, hogy egy cég egy 20%-ban hibás döntést még kidolgoz magából. Lényeg, hogy döntsünk és előre haladjunk.

A kezdeti kis vállalkozásnál nem volt köztes menedzsment, sem hierarchia vagy leszabályozott folyamatok, hiszen csillagközpontú volt az irányítás. Volt egy kinevezett cégvezető, aki Ferenccel közösen hozta meg a döntéseket. A cég megnövekedésével azonban új vezetők kijelölésére volt szükség, akiknél fontos szerepet játszott a lojalitás, a megbízhatóság és a szorgalom.

A fiúk és a szülők tulajdonképpen együtt fejlődtek a cégben és a céggel, miközben nem fordítottak hátat korábbi értékeiknek és a fontos döntésekben mindig egyetértettek. A mindennapi történésekről most is beszámolnak egymásnak és telefonon folyamatosan egyeztetnek. A döntéshozatalnak nincs hivatalos formája (pl. board meeting), a folyamatos kommunikációnak köszönhetően nincs is erre szükségük. Mindannyian érzik a céget, egy hullámhosszon rezegnek, nem jellemző rájuk az egyet nem értés.   

Startup – inkubátor a generációváltásban

Balázs, Bálint és Bálint felesége, Alexandra a Bécsi Közgazdaságtudományi Egyetemen végeztek. Egyetemi tanulmányaik során jött a cégben már működő, Ferenc felesége, Katalin által irányított műanyag shakerek gyártásán alapuló bérlogóztatás üzletág, a Shaker-Store ötlete, amit közösen ők hárman dolgoztak ki. Írtak hozzá üzleti tanulmányt, megteremtették az informatikai hátterét, előadásokra vitték, kiállításokra jártak vele, és hátizsákjukat megpakolva a logózott termékekkel kutatták az érdeklődőket. Így történt ez Las Vegasban, a Mr. Olympia fitneszkiállításon is. Kezdetben csak a havi zsebpénzt szerették volna kiegészíteni, de aztán ez a saját kis startup nagyon jól felfutott és jó kezdésnek bizonyult a munka világában. Az új üzletág az anyacég biztos hátterének felhasználásával fejlődhetett. Hamarosan a bérlogóztatás ötletéből közel 1 milliárdos üzlet lett. Arról nem is beszélve, hogy inkubátorként működött a generációváltásban. Édesanyjuk, Katalin volt a beszerző, ő irányította a logózott shakerek gyártatását, Balázs és Alexandra voltak az értékesítők, Bálint pedig az informatikai és marketing háttérmunkát végezte. A shaker-store üzletág kereskedelmi vezetője ma már Alexandra.

Két testvér – egymást jól kiegészítő két habitus

A két fiú eltérő habitussal rendelkezik. Balázst mindig a kereskedelem felé húzta a szíve, Bálintot pedig jobban érdekelte a marketing, a folyamat- és szervezetfejlesztés. Sosem volt köztük konfliktus vagy versengés, pedig lehetett volna. Véleményük szerint ez a jó viszony a folyamatos kommunikációnak is köszönhető és annak, hogy fel tudják oldani a magukban lévő feszültséget. Képesek az önelemzésre és az önértékelésre, ami ritka kincs, jól reagálnak egymásra, jól kezelik egymást.

A nyitott szellemiség a vállalkozáson belül is érződik. Fontos számukra az azonnali és őszinte véleménynyilvánítás és az, hogy a megbeszélések ne tekintély alapon történjenek, mert az megmételyezi az emberi kapcsolatokat.

A BioTechUSA azé, aki csinálja

A fenti jelmondat nemcsak üres frázis, a dolgozók saját bőrükön is tapasztalhatják, mert a folyamatfejlesztések során az érdem, a dicsőség mindig azoké, akik kitalálják és megvalósítják.

Balázs és Bálint úgy érzi, ez a hozzáállás nem a tulajdonrészen múlik. 2019-ben a két testvér 90%-os tulajdonrészt kapott, szüleik csak 10%-ot tartottak meg maguknak, de számukra ennek nincs jelentősége, tulajdonosi szemléletük nem változott. Gyerekkoruk óta úgy érzik, hogy a cég a szüleikkel közösen az övék is, függetlenül attól, hogy kinek a nevén van, s ez a tulajdonrészek átadásával sem változott. A tulajdonosok egyelőre külön kapnak osztalékot, de gondolkodnak közös befektetésen is, akár egy bizalmi vagyonkezelő, trust struktúrán keresztül. Üzletemberek lévén nem szeretnék a tulajdont veszni hagyni. A cégbe egyelőre minden nyereséget visszaforgatnak, de a jövőben áttevődhet a hangsúly a vagyongazdálkodásra. Csak hosszútávú, biztonságos befektetési lehetőségekben gondolkoznak profi menedzsment bevonásával.

Vissza a gyökerekhez

Ferenc Katalinnal közösen alapította első cégét: édesapja, Feri bácsi volt a főkönyvelő, édesanyja, Manci néni pedig Turán vezette a raktárat. Ukrajnában bérgyártattak, saját márkás kondigépeket importáltak a 90-es években. A táplálékkiegészítők piacán csak később kezdtek el dolgozni, amikor behozták az amerikai Williamson család tulajdonában lévő MLO Products és a BioTechUSA Ltd cégek által forgalmazott márkákat Magyarországra és Közép-Kelet-Európába. Ezt követően 1999-ben a Lévai család tulajdonába került a BioTechUSA márkanév, és Amerikából importálták immáron a saját brand alatt a termékeiket. A magyar gyártást 2014-ben indították el Szadán. Ferenc édesanyja eredetileg háztáji gazdálkodó volt, fia és felesége, Katalin nyaranta, a Szovjetunióból, Moszkvából, az egyetemi szünidőre hazatérve szintén a földeken dolgoztak zsebpénzük kiegészítéséért. Nyár végén mindig édesanyja osztotta szét a nyereséget, melynek egyharmadát vetőmagra költötte, egyharmadát a háztartásra tette félre, egyharmadát pedig megkapta a fiú. Amikor Ferenc már felnőtt korában megkérdezte édesanyjától, miért kapott tőle mindig annyi pénzt, édesanyja csak ennyit válaszolt: „Hát azért, hogy gazdálkodj vele, s hogy ott tarthass, ahol most vagy!” A tulajdonrészek gyerekeire való átruházásakor tehát édesanyja példája is hatott rá.

„Ahogy egymással bánunk, az a családunk”

2014-ben, amikor Bálint átvette a cégvezetést, a régi menedzsment felállt. Az új generáció szemléletmódjával nem tudtak azonosulni és ez bizony sok konfliktussal járt. A lottóeffektus azonban nem hatott a Lévai Családra, akik a gyors és ugrásszerű növekedés ellenére is megőrizték barátaikat, elveiket és értékeiket. Bálint szerint ez azért van így, mert ők mindig a munkára koncentrálnak, amit alázattal végeznek. A nagyfokú növekedésnél a legnagyobb kihívás számukra a rendszer gazdaságosságának megtartása volt és a „gyorsan intézzük el” döntések kigyomlálása. Az urizálás egyébként sem volt jellemző soha a családjukra. Ferenc hitvallása: „Ahogy egymással bánunk, az a családunk”, „Ahogy egymással bánunk, az a cégünk” és „Ahogy másokkal bánunk, azok vagyunk mi”.

A cég minden családtagnak büszkeség, de azt tudomásul kellett venni, hogy vannak emberek, akiktől eltávolodtak. Ez nem vonatkozik a régi barátságokra, hiszen emberként ők nem változtak attól, hogy a cég így felfutott és az igazi barátaik örülnek a sikereiknek.

Ferenc szerint a régi barátokra nagyon kell vigyázni, mert igazi új barátokat ezen a szinten már nehéz szerezni. Ő mind a mai napig tartja a kapcsolatot a gyerekkori vidéki barátaival, akikkel nagyon jól érzi magát és azonos értékrendet vallanak.

Bálint úgy gondolja, hogy a gazdagodás folyamatában nem lehet megmaradni az utca emberének, bármennyire is szeretnénk. Meg kell tanulni együtt élni azzal a tudattal, hogy a régi barátok az élet bizonyos területeire nem jutnak be. Aki meggazdagodik, annak már nincsenek mindennapos anyagi problémái, de fontos kitartani a korábbi elveink mellett és a horgonyt a barátokhoz és a társadalomhoz sosem szabad elveszíteni.

Amire büszkék

A BioTechUSA azon 10 magyar cég egyike, akik saját márkával 10 mrd Ft feletti értékben exportálnak évente. A számokra nagyon büszkék, de arra is, hogy ezen az iparágon belül sikerült nagyot alkotni. Mindannyian azt vallják, hogy az öröm a kihívásokban rejlik. Nem szeretnének pontot tenni a cég életének végére, nem gondolkodnak az eladásban, mert nagyon élvezik a közös munkát. 

 

Megosztás

Mi várható a gazdaságban 2024-ben?

Németh Dávid – K&H Csoport | vezető elemző Csontváry-Kosztka Tivadar festőművészként vált ismertté, de azt már kevesen tudják róla, hogy korábban sokáig gyógyszerészként tevékenykedett. Ugyanabban

Költségoptimalizálás, hol és hogyan?

Vég Ottó | 3rdGen Tanácsadó- és Szolgáltató Zrt. | tulajdonos, CEO 35. K&H Családi Vállalatok Klub 2024. 02. 21. Közel 40 magyar tulajdonú céggel dolgoztak

FBN-H