Az alapító nagypapát annak idején Szenes Iván beszélte rá a reklámra és tőle származik a "Schiller Opel, a szerviz szuper!" szlogen is. Schiller Péter a nagybátyjának köszönhetően szerette meg az autókat és már egészen fiatalon elkezdett autókkal foglalkozni. Később beiratkozott a Bánki Donát Műszaki Főiskolára, mondván, hogy tanulni jobb, mint dolgozni, de mérnökként is autószerelő lett belőle. Korán megtanulta, hogy a vevőnek,  ha bejön a boltba, köszönni kell, s akkor is, ha távozik. Véleménye szerint még ma is ebből élnek.

 

 

Schiller Gábor először szerelőként, majd munkafelvevőként dolgozott édesapja cégénél, később a használtautó kereskedést vezette, végül stratégiai igazgató lett. Az üzleti vénát anyai ágon örökölte. A stafétabot átadása 10 évig (2006-2016-ig) tartott.

A nagypapa mindig azt remélte, hogy fia folytatja azt, amit ő elkezdett, így biztosítva a család megélhetését. A nagymama pedig nagyon örült annak, hogy férje Gábort alkalmasnak tartja a vállalkozás továbbvitelére, hiszen Péter mindig magasra teszi a lécet. Bizonyíték erre az is, hogy külföldi utazásaik során mindig megnéztek minden útba eső autókereskedést ötletszerzés, tanulás céljából. Apja és fia nagyon különböző személyiségek, Gábor nem szeret konfrontálódni, inkább alkalmazkodó típus Éva (nagymama) elmondása szerint.

A Schiller Opel autószalon Péter gyermeke volt. Hitel nélkül, önerőből építették fel, ami akkoriban óriási dolog volt. Felesége mindent megtett azért, hogy a dolgozók jól érezzék magukat, ennek köszönhetően nagyon jól teljesítettek. De a  világ megváltozott, később az emberek ezt a fajta hozzáállást már nem értékelték annyira. Ekkor került a képbe fiuk, aki jól tudta kezelni a megváltozott világ alkalmazottait és vevőit, vagyis új vizekre tudta kormányozni a hajót. Ma pedig már unokájuk, Márk hoz új szeleket a vállalkozásba. 

Gábor ma is igyekszik úgy dolgozni, hogy bebizonyítsa, nem volt igaza egykori mentorának, aki szervizvezető volt a cégben és mindig azzal bíztatta: Gáborkám, neked csak megszületni volt nehéz! Benne a mikulásrendezvények tudatosították, hogy családi vállalkozás az övék, hiszen látta, hogy gyerekei is mennyire magukénak érzik a cégük környezetét. Márkon nagyon érzi, hogy van affinitása és elköteleződése a vállalkozás továbbvitelére, lányainál ez még nem tudható, kisebbik fia pedig a politika, politológia iránt érdeklődik. 

Márk gyakorlatilag 13 éves korától bevonódott a cég életébe. Kezdetben nyaranta a szervizben tevékenykedett, egyetemi évei alatt pedig unaloműzésként dolgozott a cégnél. Az egyetem befejezése után egy start-up cégnél (automata sörfőzőgép gyártó, Brewie) helyezkedett el, akik Kínába és Tajvanra küldték, ahol kamatoztathatta kínai nyelvtudását is. De innen kénytelen volt hazajönni a családi cégbe, mert nem tudta elviselni, hogy nem az övé az utolsó szó. Először a cégvezető mellett dolgozott, majd marketinggel kezdett foglalkozni, tavaly májusban pedig bedobták a mélyvízbe, ő lett a cégcsoport marketingvezetője. A marketing mellett persze az egész céggel is ismerkedik tulajdonosként, ami egy nagyon izgalmas utazás számára. 

Felmerül a kérdés, hogy Gábor vajon mikor szeretne visszavonulni? Hiszen van egy megbízott menedzsment, fia már teljes erőbedobással dolgozik a cégben és még a nagypapa is bejár vendégszereplőként, s mindig magára vállal valamit, hiszen az embernek mentálisan fenn kell tartania magát.  Gábort a közel 300 munkavállalójuk motiválja és az a majdnem 300 család, akikért felelnek, az ő életminőségük garantálása és persze saját családjának gyarapodása. Most egy nagy beruházásra készülnek és tervben van a cégvezetéssel egy elvonulás, hogy csiszoljanak jövőképükön, stratégiájukon. Szeretnék a szalonokat felújítani, modernizálni és a szervizkapacitásokat bővíteni. De a régiek toldozása-foltozása helyett egy nagy új szalon építése a cél, melynek üzemeltetése már a 3. generáció feladata lesz. A beruházás hitelfelvétellel jár majd, s Gábor a napi operációból való kiszállását az adósságok visszafizetésével egyidőben tervezi. 

Az új beruházás pedig nem más, mint az ország egyik legnagyobb egybefüggő autószervize 55 állással, 8800 négyzetméteren egy 25 ezer négyzetméteres telken a Megyeri híd pesti lábánál. Az európai trendhez (autókereskedések kiköltözése a városból), az új városképhez és a megnövekedett igényekhez alkalmazkodva fogják a beruházást kivitelezni. 

 

Zárszó

Schiller Péter szavaival élve: az előrehaladás, a fejlődés minden vállalkozás alapja. Aki nem megy előre, az elsorvad. Ugyanakkor a staféta átadásánál a példamutatás is fontos, hiszen örökölni nemcsak pénzt és vagyont lehet, hanem hozzáállást is. 

Schiller Gábor szerint a türelem, az alázat és a motiváció fenntartásával működhet csak a varázspálca átadása a következő generációnak.

Schiller Péterné, Éva pedig úgy gondolja a motivációhoz kell a jó példamutatás, de a jó személyiség is, ami sokszor a szerencsén múlik. Kívánja, hogy a családtagoknak legyen kedve továbbvinni a vállalkozást, hiszen ezt erőltetni nem lehet.

A fórumról

Családi Vállalat Tulajdonosok Klubja

Nőtt a leszakadó vállalkozások aránya

Míg a szolgáltató és az építési vállalkozások húzzák a kis- és középvállalati (kkv) szektort, a mezőgazdasági tevékenységet folytató vállalatok nehezebben boldogulnak a jelenlegi üzleti környezetben.

Forrás: adozona.hu 2019. július 30.

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Augusztus 16., Péntek

Így élheti túl a vállalkozás a tulajdonos halálát

Magyarországon a vállalkozások több mint kétharmada családi tulajdonban van, a munkavállalók felét ők foglalkoztatják, mégsem jellemző rájuk a jövőtervezés. Ha meghal a cégalapító – vagy betegség, baleset miatt cselekvőképtelen lesz – az egyenlő a vállalkozás halálával, a munkavállalók elbocsátásával. A hagyatéki eljárás legalább 6–12 hónapra meggátolja a cég életét, ezt az időt pedig egy cég sem éli túl tulajdonos vagy ügyvezető nélkül. Nem ritka, hogy ezen idő alatt megjelennek az üzleti keselyűk, a NAV, és a hitelező bankok is felmondják a szerződést. 

Forrás: adozona.hu 2019. 08.01. 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Augusztus 16., Péntek

A munka és a magánélet közötti egyensúlyt keresik a családi vállalkozások

Áthidalni a rövidtávú kihívások és a hosszútávú prioritások közötti szakadékot komoly kihívást jelent számos magántulajdonú vállalkozás számára. Azok a tulajdonosok viszont, akik épp a következő generációnak tervezik átadni a kontrollt, közvetlen, személyes nyomás alatt állnak a vállalat és a család hosszútávú jövője és a napi ügyekben rejlő lehetőségek szorításában. A Deloitte ötödik globális, családi vállalkozásokat vizsgáló kutatása azokra a kérdésekre keresi a választ, hogy hogyan lehetséges a családi dinamika, a folyamatosan változó piaci kihívások és a kulturális beidegződések között megtalálni ezt az egyensúlyt.

Forrás: origo.hu / 2019. 08.02.

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Augusztus 16., Péntek

A technológiai változások hat-nyolc új szak beindítását indokolhatják

Az oktatásban mindenképpen követni kell a változásokat, és azt is el szeretnénk érni, hogy a vállalkozások tegyék magukévá az újító gondolkodást, lépjenek ki a beszállítói szerepkörből, váljanak innovátorrá – mondta Szigeti Ádám, az Innovációs és Technológiai Minisztérium innová­cióért felelős helyettes államtitkára a Világgazdaságnak.

Forrás: https://www.vg.hu  2019. július 23.

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Július 29., Hétfő