A világ 500 legnagyobb, családi hátterű vállalkozásának listájára az idén már felkerült a Magyarországon is ismert JCDecaux, a Bosch és a Hyatt hotellánc is. A sok esetben vezetői generációváltás előtt álló cégek egyre több külső szakértőt vonnak be a szervezet irányításába.

Forrás: paicesprofit.hu 2019. április 5.

Az utóbbi két évben mintegy 9,9 százalékkal növekedett az 500 legnagyobb családi vállalat összbevétele, míg a Fortune 500-as listán szereplő cégek eredménye ebben az időszakban gyakorlatilag stagnált. A rangsorolt vállalatok átlagos bevétele mintegy 15 milliárd dollár, közel másfél milliárddal több, mint egy évvel korábban.

Az indexet az amerikai Walton család tulajdonában lévő, közel 500 milliárd dollár bevételű Wal-Mart vezeti, amit a német Porsche család Volkswagen vállalata követ több mint 280 milliárd dollárral.

A listán jegyzett vállalkozások közel fele (46%-a) Európából, mintegy harmada (30%) pedig Észak-Amerikából került ki. Az ötszázak élmezőnyében számos idehaza is jól ismert márka található, ilyen többek között a Ford, a BMW, az ALDI, a DELL, az LG vagy az IKEA.

Az elemzés szerint egyre nagyobb arányban vonnak be kívülről érkező szakembereket a családi vállalkozások irányításába. A listára újonnan bekerült szervezetek igazgatóságának több mint háromnegyede (78%) már nem a családtagok közül kerül ki.

„A felmérés is bizonyítja, hogy a családi vállalkozások igazán sikeresek lehetnek, és bizonyos piaci szituációkban akár előnyt is élvezhetnek a piaci versenyben. Ugyanakkor tulajdonosi és irányítási jellegzetességeik miatt számos sajátos problémával kell szembenézniük, amelyek közül többel a hazai családi vállalkozások többsége csak mostanában szembesül.

Magyarországon a következő öt évben több ezer cég vezetője lesz nyugdíjas korú, így el kell gondolkodniuk az irányítás átadásán vagy a szervezet értékesítésén, ugyanakkor erre, illetve külső szakemberek bevonására a menedzsmentbe azért számos jó példa is van már. Arra is számítunk, hogy a családi vállalkozások közül egyre több megjelenik a tőzsdén nálunk is, aminek hatékony lefolytatása szintén külső szakértő bevonását igényli” – mondta el Nagy Ferenc, az EY tranzakciós tanácsadással foglalkozó üzletágának szakembere.

Az új technológiákat alkalmazó szervezetek száma is jelentősen növekedett. Ebben az évben már 68 intelligens infrastruktúrát alkalmazó „okoscég” található a listán, így a technológiafüggő szektorokban tevékenykedő társaságok aránya 38 százalékra nőtt.

Továbbra is a fogyasztási cikkekkel és kiskereskedelemmel foglalkozó cégek között található a legtöbb családi vállalkozás.

Az indexben majdnem minden harmadik cég (31%) ilyen típusú, bár számuk jelentősen, 22 százalékkal csökkent.

 

A fórumról

Friss hírek

Beszámoló az éves konferenciáról

Ismét egy szuper hangulatú éves konferencián vagyunk túl és a szombati közgyűlésen megválasztottuk az új tisztségviselőket is!  38 családból 120 felnőtt és 25 gyerek képviseltette magát az év legnépszerűbb egyesületi rendezvényén. A képekhez klikkelj ide!

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Június 13., Csütörtök

A növekedés az új stratégia

A terv azért kell, hogy legyen min változtatni, a stratégiaalkotás pedig valójában nem külső szakértőkkel történik, hanem a kollégákkal. A Megakrán Nyrt. társtulajdonosa, Vitkovics Péter szerint a cél maga a stratégia, célja pedig mindenkinek van. A stratégia része a vízió és a misszió, ami azt mutatja meg, miért vagyunk itt, mi különböztet meg minket másoktól és hol képzeljük el magunkat a jövőben. Az a tulajdonos, aki képes arra, hogy a napi rutinból kiszakadva, elvonulva felülről nézze a saját vállalkozását, az képes a stratégia alkotásra és ahhoz kapcsolódóan akciótervek készítésére is. Ebben segít az Elite program. Úgy gondolja, hogy mindig saját magunkban kell bízni, a saját erőforrásainkra kell támaszkodni és a saját utunkat kell járni. S hogy ehhez mennyire van szükség külső tanácsadóra? Vitkovics Péter szerint a tapasztalt külső szemre szükség van az objektív kép feltárásához, mert a tulajdonost általában egy természetes vakság sújtja.

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Május 27., Hétfő

Májusi FBN-H klub beszámoló

29 családból közel 60 fő vett részt a májusi klubon a Marriott Hotelben. A képekhez klikkelj ide! Az est első felében "A növekedés az új stratégia" címmel a Budapesti Értéktőzsdétől Dr. Lódi Katalni beszélgetett a stratégiaalkotásról néhány partner cégükkel, akik megosztották velünk tapasztalataikat és fejlődésüket az Elite program keretében. Ezt követően Új-Zélandról láttunk-hallottunk egy kis ízelítőt Sepherd Csaba prezentálásában, majd a Jójárt Család mutatkozott be. A késő esti közgyűlés elfogadta az éves beszámolókat, az idénre tervezett költségvetést és az Ellenőrző Bizottág beszámolóját is. 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Május 27., Hétfő

A Schiller Sztori 3 generáció szemével

Az alapító nagypapát annak idején Szenes Iván beszélte rá a reklámra és tőle származik a "Schiller Opel, a szerviz szuper!" szlogen is. Schiller Péter a nagybátyjának köszönhetően szerette meg az autókat és már egészen fiatalon elkezdett autókkal foglalkozni. Később beiratkozott a Bánki Donát Műszaki Főiskolára, mondván, hogy tanulni jobb, mint dolgozni, de mérnökként is autószerelő lett belőle. Korán megtanulta, hogy a vevőnek,  ha bejön a boltba, köszönni kell, s akkor is, ha távozik. Véleménye szerint még ma is ebből élnek.

 

 
Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Május 27., Hétfő

Lányi Szabolcs és az UTIBER története

Nem akart édesapja nyomdokaiban járni, helyette a fogorvosi pályát választotta és külföldi tanulmányútra ment. Édesapja - karizmatikus személyiség lévén - a személyével teremtette meg a vállalati kultúrát. Halálakor indultak a problémák, melyek megoldásában - Szabolcs bevallása szerint - sokat segített volna, ha már akkor ismeri az FBN-H Egyesületet. Az édesapja halála után a társtulajdonos háttérbe vonult, nem vállalta az ügyvezetői szerepkört, mégis őt keresték meg a kollégák a későbbiekben is ügyes-bajos dolgaikkal.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Május 27., Hétfő