Családi dinamikák, irracionális indulatok mérgezhetik a családi cégek működését. És beleszólhatnak a cégutódlásba is. A le nem rendezett családi feszültségek nem fogják könnyíteni a generációváltást a vállalkozás élén. Az önreflexió, önismeret és tudatosság elengedhetetlen a helyzet megoldásához, hangzott el a Piac & Profit Generációváltás – Finisben című konferenciáján.

Forrás: piacesprofit.hu 2019. 03.02. 

„Van a személyes, a családi és a kollektív tudattalan. Ebbe belehelyezünk olyan dolgokat, amiket csináltam, de mások nem fogadták el. Dolgaim, amik megbélyegződtek. Ezek a tudattalan tartalmak határozzák meg, hogy egy ember érett felnőtt-e vagy gyerek. Felnőtt is lehet gyermeki, felnőtt vagy szülő állapotban” – magyarázta dr. Ludvigh Károly, a Stratego ügyvezető igazgatója, a Professzionális Coaching Egyesület elnöke.

„A családi energiákat kutatom a cégekben. A legnagyobb erő a családi gyökerekben van. Vallom, hogy gyökerek nélkül nem lehet szárnyalni. A tudatos lét a gyökerektől függ. Nem mindegy, hogy milyen emocionális részeket hozol magaddal otthonról. Csakhogy a vállalkozás értelmi rendszer” – hangsúlyozta Carla Galli life és business coach, a Carla Galli Akadémia vezetője.

Az értelmi és az érzelmi szintet tehát összhangba kell hozni. „Ha az egyik szülő gyengébb, a gyerek őt kezdi erősíteni. Itt kezdődik a bukás” céges szinten, mondta Galli. Ludvigh Károly látott olyan esetet, ahol a cégátadó apa és fia között rivalizálás folyt, „mert a nagyapa az unokát szerette, a leendő cégvezetőt. Az apa keresztbe tett neki. Amit leegyeztettek, abban is. Mindenütt hangsúlyozta, hogy »a fiam szenzációs, de még tanulnia kell«. A vasárnapi ebéd feszültségei is ilyesmikből erednek.”

Az árnyékalak, a tudatalattiban rejtett persona „mindig rejtett tranzakciót indít. Ez mindig erősebb, mint a hivatalos ügyek” – mondta Ludvigh.

Az sem elképzelhetetlen, hogy némely családfő azért volt munkamániás és szenvedélyes építője a cégének, mert éveken át az irodába menekült a családi élet elől. „Lehet, hogy a házastárssal való intimitás kerülése indította arra, hogy állandóan a munkahelyén legyen. A gyerek meg folyton azt látta, hogy apa sosincs otthon, mennyit gályázott, ezért ő már nem akar hasonló utat bejárni” – ecsetelte Ludvigh.

„A családi ebédet megmérgezik a ki nem mondott problémák. Nem véletlen, hogy a mesékben a legkisebb testvér ment el világot járni, szerencsét próbálni. Az az utód, aki több cégnél is megfordult, több főnököt is megtapasztalt, nemcsak a szülei cégében dolgozott, annak nagyobb az önreflexiója, nyitottabb a szervezettől jövő visszajelzésekre. Rátermettebb lesz a cégvezetésre” – mondta Pálosi Ildikó szervezetfejlesztő, a Generation Partners Kft. ügyvezetője.

 

A fórumról

Friss hírek

Beszámoló az éves konferenciáról

Ismét egy szuper hangulatú éves konferencián vagyunk túl és a szombati közgyűlésen megválasztottuk az új tisztségviselőket is!  38 családból 120 felnőtt és 25 gyerek képviseltette magát az év legnépszerűbb egyesületi rendezvényén. A képekhez klikkelj ide!

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Június 13., Csütörtök

A növekedés az új stratégia

A terv azért kell, hogy legyen min változtatni, a stratégiaalkotás pedig valójában nem külső szakértőkkel történik, hanem a kollégákkal. A Megakrán Nyrt. társtulajdonosa, Vitkovics Péter szerint a cél maga a stratégia, célja pedig mindenkinek van. A stratégia része a vízió és a misszió, ami azt mutatja meg, miért vagyunk itt, mi különböztet meg minket másoktól és hol képzeljük el magunkat a jövőben. Az a tulajdonos, aki képes arra, hogy a napi rutinból kiszakadva, elvonulva felülről nézze a saját vállalkozását, az képes a stratégia alkotásra és ahhoz kapcsolódóan akciótervek készítésére is. Ebben segít az Elite program. Úgy gondolja, hogy mindig saját magunkban kell bízni, a saját erőforrásainkra kell támaszkodni és a saját utunkat kell járni. S hogy ehhez mennyire van szükség külső tanácsadóra? Vitkovics Péter szerint a tapasztalt külső szemre szükség van az objektív kép feltárásához, mert a tulajdonost általában egy természetes vakság sújtja.

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Május 27., Hétfő

Májusi FBN-H klub beszámoló

29 családból közel 60 fő vett részt a májusi klubon a Marriott Hotelben. A képekhez klikkelj ide! Az est első felében "A növekedés az új stratégia" címmel a Budapesti Értéktőzsdétől Dr. Lódi Katalni beszélgetett a stratégiaalkotásról néhány partner cégükkel, akik megosztották velünk tapasztalataikat és fejlődésüket az Elite program keretében. Ezt követően Új-Zélandról láttunk-hallottunk egy kis ízelítőt Sepherd Csaba prezentálásában, majd a Jójárt Család mutatkozott be. A késő esti közgyűlés elfogadta az éves beszámolókat, az idénre tervezett költségvetést és az Ellenőrző Bizottág beszámolóját is. 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Május 27., Hétfő

A Schiller Sztori 3 generáció szemével

Az alapító nagypapát annak idején Szenes Iván beszélte rá a reklámra és tőle származik a "Schiller Opel, a szerviz szuper!" szlogen is. Schiller Péter a nagybátyjának köszönhetően szerette meg az autókat és már egészen fiatalon elkezdett autókkal foglalkozni. Később beiratkozott a Bánki Donát Műszaki Főiskolára, mondván, hogy tanulni jobb, mint dolgozni, de mérnökként is autószerelő lett belőle. Korán megtanulta, hogy a vevőnek,  ha bejön a boltba, köszönni kell, s akkor is, ha távozik. Véleménye szerint még ma is ebből élnek.

 

 
Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Május 27., Hétfő

Lányi Szabolcs és az UTIBER története

Nem akart édesapja nyomdokaiban járni, helyette a fogorvosi pályát választotta és külföldi tanulmányútra ment. Édesapja - karizmatikus személyiség lévén - a személyével teremtette meg a vállalati kultúrát. Halálakor indultak a problémák, melyek megoldásában - Szabolcs bevallása szerint - sokat segített volna, ha már akkor ismeri az FBN-H Egyesületet. Az édesapja halála után a társtulajdonos háttérbe vonult, nem vállalta az ügyvezetői szerepkört, mégis őt keresték meg a kollégák a későbbiekben is ügyes-bajos dolgaikkal.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Május 27., Hétfő