Amikor otthagyta az orvosi pályát, dr. Jójárt Ferenc mindent arra tett fel, hogy sikeres vállalkozóként egy nagy gyógyszercéget építsen fel Szegeden. 20 éve indultak, kezdetben sales és marketingmunkát végeztek nagy gyógyszergyártóknak. Ma már a gyógyszer-kereskedelemnél meghatározóbb a gyógyszergyártás, és elindították a régiós terjeszkedést is. 

Forrás: KKV Magazin
 

Az egyetem közelében nőttem fel, sok barátom ment oda, így kézenfekvő volt ez az irány, na meg a természettudományok is nagyon érdekeltek – emlékezik a pályaválasztásra Jójárt Ferenc. A Szegedi Orvostudományi Egyetem elvégzése után öt évig praktizált is, volt fül-orr-gégész a hódmezővásárhelyi kórházban, körzeti orvos egy környékbeli kis faluban, járt be a szegedi klinikára, ahol átfogó képet kapott a teljes gyógyító munkáról. „Orvosként is nagyon izgalmas dolgokat csinál az ember, de ott sablonok szerinti megoldások vannak, azt kell elvégezni, amit az adott beteg megkíván. Bizonyos értelemben nem kreatív a munka, amilyen típusú beteg jön reggel, olyan problémát kell megoldani. Én olyan ember vagyok, aki szereti maga alakítani az életét” – magyarázza, hogy miért váltott üzleti területre.

De ehhez szükséges volt a korában megszerzett alaptudás. Valamihez érteni kell, hogy az adott területen sikeres vállalkozást indítson az ember – mondja. Rengeteg ötlete volt, már praktizáló orvosként is szeretett adni-venni, ügynöki munkákat végezni. A 90-es évek végén több vállalkozást is indított párhuzamosan, volt köztük gyógyszer kereskedelem, labor diagnosztikai eszközök fejlesztése és gyógyszeripari állásközvetítés is. Aztán az élet úgy hozta, hogy a többi cégből kiszállt, akkori társaitól szétválva és a Goodwill Pharma nevű céget vitte tovább. „Sok volt ebben a véletlen, gyakorlatilag kisorsoltuk, ki melyik céget kapja” – emlékezik.

Honnan a név?

„A jogászommal beszélgettünk a cégértékekről, és hosszan magyarázott arról, hogy goodwill így és goodwill úgy. Nekem nagyon megtetszett ez a név, már csak mellé raktuk, hogy pharma. Nemzetközi szinten jól érthető, könnyen befogadható név, bár Magyarországon, mióta a helyi szereplőket sok területen előnyben részesítik, komoly munkát kell végeznünk, hogy mindenki tudja: a jól csengő angol nevű cég kezdetek óta 100 százalékban magyar tulajdonú családi vállalkozás” – mondja. Jójárt Ferenc mellett a felesége a másik tulajdonos, szintén orvos, és tanácsadóként segíti a Goodwill Pharma munkáját. Szerepe nélkülözhetetlen a stratégiai döntésekben – teszi hozzá.

Amikor otthagyta az orvosi munkát mindent feltett arra, hogy sikeres vállalkozó legyen. „Voltam svéd magyar cégben is társtulajdonos. Láttam, hogy mi magyarok semmiben sem vagyunk kisebb tudásúak vagy teherbírásúak, és elhatároztam, hogy egy nagy gyógyszercéget fogok felépíteni. Mindenki akkora vállalatot tud felépíteni, amekkorát el tud képzelni. Persze nemcsak egy nagy épületet kell látni, hanem a struktúrát is. „Azt szoktam mondani a kollégáimnak, hogy úgy tekintsenek a Goodwill Pharmára, mint egy nagy multinacionális cégre melynek nincsenek még meg a nemzetközi irodái. De majd meglesznek.”

Mindenki nyer

Az induláskori profil elég egyedi volt, hiszen magyarországi nagy cégeknek és az itt lévő multiknak végeztek outsourcing tevékenységet, marketing- és sales munkát. Orvosokat, patikalátogatókat közvetítettek, majd csoportokat, csapatokat kértek tőlük. Ezek jellemzően egy-két éves megbízások voltak, és a Goodwill Pharma vállalta a kockázatot: ingyen dolgoztak, csak a növekedésből kértek részesedést, profit sharing alapon. Azt vették észre, hogy a cégben dolgozik 50-60 üzletkötő, és egyre jobban ki tudják használni az ezzel kapcsolatos célcsoportmenedzsmentet.

De a kereskedelem mellett kifejlesztették a saját gyártást is, ma már az árbevétel több mint 60 százaléka származik saját fejlesztésű, illetve a saját jogokhoz kapcsolódó termékekből. Jellemzően magyar és európai gyártókkal kooperációban fejlesztenek gyógyszereket. „Ha valakinek van egy jó terméke, és mi hozzá tudjuk tenni a piacismeretet, az win-win szituáció” – mutat rá. „A Goodwill Pharmát saját magunk, a nulláról építettünk fel, se nem privatizáltunk, se tőkeinjekciót nem kaptunk” – mondja büszkén.

De a külföldi terjeszkedés is elindult az utóbbi években: Szerbiában, Macedóniában, Montenegróban és most már Albániában is van kereskedésük. Szegedről persze a lokáció miatt kézenfekvő, hogy a balkán felé nyitottak, de fontos ebből a szempontból, hogy Szerbiában egy kiváló helyi üzlettárssal dolgozik együtt, aki ott kisebbségi tulajdonos. Ő a délszláv háború idején jött át Magyarországra, Szegeden tanult, náluk dolgozott, és amit itt tanult, azt sikeresen valósította meg Szerbiában.

Ha valaki nem a fővárosban születik, mindig egy opció, hogy Budapesten csinálja meg a szerencséjét. Jójárt Ferenc is kacérkodott ezzel a gondolattal, amikor jött a korábban már említette lehetőség, hogy egy svéd partnerrel közös céget hozzanak létre Szegeden. A svédek tudták, hogy üzletet nemcsak a fővárosból lehet csinálni. „Aztán az autópálya is leért Szegedre, meg az internet világában majdnem mindegy, hol vagyunk – mondja. – De azért mégsem mindegy, mert Szeged fantasztikusan jó hely, itt van a Szegedi Tudomány Egyetem, ahol orvosok, közgazdászok, logisztikával foglalkozó szakemberek végeznek évről évre nagy számban, és mi is erre a tudásbázisra tudunk építeni.”

Nemzetközi szint

Jó pár évvel korábban elkezdtek C-vitamint is gyártani és forgalmazni. Jó minőségű, elnyújtott hatású vitamint kínáltak szép Goodwill-csomagolásban. Egyszer egy barátjuktól kapott a felesége egy eredeti, kézírásos Szent-Györgyi-levelet. Ott tartották a kandallón, és amikor odanézett éppen ott volt mellette egy C-vitaminos dobozuk. Miért nem így hívjuk? – ütött szöget a fejébe. Sok szálon kötődött addig is a Szent-Györgyi névhez, hiszen amikor megszerezte a diplomáját, akkor még Szent-Györgyi nevét viselte a Szegedi Orvostudományi Egyetem, és elnöke is volt a Szent-Györgyi Rotary klubnak. Amikor elmondta, hogy szeretnék ezt a nevet adni a készítménynek, először mindenki kinevette. Aztán kiderült, hogy ez bejegyzett védjegy, és kiderítették, hogy Szent-Györgyi özvegyéé, Marcia Szent-Györgyié a jog. Kiutazott hozzá Amerikába, megállapodtak a névhasználatról. Vicces, de az özvegy nem is tudott róla, hogy van a nevén védjegy, és egy hónap múlva lejárt volna az oltalom.

Jójárt Ferenc ma is nagyon sok üzleti jellegű képzésen vesz részt, próbál nemzetközi szintű struktúrát építeni. „Kezdetben nehezen találtam megfelelő embereket vezető pozíciókba, nem hitték el, hogy olyan munkahelyet tud egy helyi cég biztosítani, mint a nagy multik. Mára ez már sokat változott, kitűnő menedzsmentet sikerült kiépíteni, amely élvezi a maximális bizalmamat” – mondja. De ma is ő foglalkozik szinte minden stratégiai területtel. Ő határozza meg a termékfejlesztés fő irányait, azt, hogy kivel kössenek szerződést, kialakítja, hogy milyen terápiás területeken legyen aktív a Goodwill Pharma. Emellett a legfontosabb partnerekkel kötött szerződések ma is a személye köré kiépült bizalomnak, tudásnak, megfelelő garanciáknak köszönhetők. Mottója, hogy nem a cégben, hanem a cégért dolgozik, de ma is benne van az operatív dolgokban is.

Jójártéknak két lányuk van, a nagyobbik most kezdi az ügyvédi karrierjét Szegeden, részben a cégben is tanácsadó. A kisebbik másodéves orvostanhallgató. „Bízom benne, hogy egyszer a gyerekek át tudják venni a céget, de nem ez az egyetlen opció – mondja. – A lényeg, hogy tartsuk egy kosárban a tojásokat, és nagyon vigyázzunk rájuk.”

Tart az építkezés

A Goodwill Pharma idén 21 éves. Nyerőszám – mondja. És hogy mi jelent motivációt 20 év után is? „Az egyik kihívás, hogy nagyban gyógyítok. Gyakorlatilag visszataláltam ahhoz, hogy orvos vagyok. Olyan gyógyszereket fejlesztünk, illetve hozunk be a magyar piacra, amivel hozzá tudunk járulni az emberek egészségéhez.” De vannak persze praktikus középtávú céljai is: azon dolgozik, hogy az export erősebb legyen, szeretnének egy új gyárat és egy új telephelyet, mely otthont ad a szegedi gyógyszeripari, logisztikai központnak.

„El tudom képzelni, hogy mondjuk 10 év múlva majd csak az igazgatóság elnöke leszek, és operatív igazgatók viszik a teljes céget. Ahogy azt is, hogy valamikor a tőzsdére visszük.” Ma is aktív részt vevői a BÉT londoni ELIT képzésének, de addig még egy nagyságrendet növekedni kell – teszi hozzá.

A két évtizede tartó cégépítés persze kemény munka. Sporttal igyekszik fitten tartani magát: TRX, kondi gyakorlatok, némi kardióval, és szabadidejében, ha teheti, elmegy golfozni. A sport egyébként is fontos a cég életében, hiszen ők a névadó szponzorai a szegedi jégkorongcsapatnak.

Szent-Györgyi orvosi díj

A feleségével mindketten orvosok, és tudják, hogy a mai helyzetben jól élni orvosként mekkora erőfeszítés. Az egészségügyi rendszer jól működik, de a nagy hibája a paraszolvencia, és hogy a fiatalokat elcsábítják külföldre. „A díjjal azt volt a célunk, hogy megmutassuk, az orvosok igenis számítanak, a kórház nem egy gyár. A páciensek online és postai utón szavazhatnak, az első díjátadó gálát idén április 27-én rendezték meg a Magyar Tudományos Akadémián, és az eseményen részt vett Marcia Szent-Györgyi is. Hét közönségdíjat osztottak ki, 3-3 kelet-, illetve nyugat-magyarországi orvos mellett egy budapesti nyerte el az elismerést. Emellett két szakmai díjat is átadtak: egy életműdíjat, és egy 40 év alatti kutató orvost is díjaztak. Mindezt a Goodwill Pharma által létrehozott alapítvány finanszírozza, elsősorban a cég által gyártott C-vitamin bevételéből. Az alapítvány egyébként nyitott, a kezdeményezéshez bárki csatlakozhat. A jövő évi díjazás előkészítését már elkezdték, szeptember 17-éig szavazhatnak a páciensek. Az időpont nem véletlen, ez ugyanis Szent-Györgyi Albert születésnapja, és szeretnék elérni, hogy ez a nap a C-vitamin világnapja legyen.

A fórumról

Friss hírek

Beszámoló az éves konferenciáról

Ismét egy szuper hangulatú éves konferencián vagyunk túl és a szombati közgyűlésen megválasztottuk az új tisztségviselőket is!  38 családból 120 felnőtt és 25 gyerek képviseltette magát az év legnépszerűbb egyesületi rendezvényén. A képekhez klikkelj ide!

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Június 13., Csütörtök

A növekedés az új stratégia

A terv azért kell, hogy legyen min változtatni, a stratégiaalkotás pedig valójában nem külső szakértőkkel történik, hanem a kollégákkal. A Megakrán Nyrt. társtulajdonosa, Vitkovics Péter szerint a cél maga a stratégia, célja pedig mindenkinek van. A stratégia része a vízió és a misszió, ami azt mutatja meg, miért vagyunk itt, mi különböztet meg minket másoktól és hol képzeljük el magunkat a jövőben. Az a tulajdonos, aki képes arra, hogy a napi rutinból kiszakadva, elvonulva felülről nézze a saját vállalkozását, az képes a stratégia alkotásra és ahhoz kapcsolódóan akciótervek készítésére is. Ebben segít az Elite program. Úgy gondolja, hogy mindig saját magunkban kell bízni, a saját erőforrásainkra kell támaszkodni és a saját utunkat kell járni. S hogy ehhez mennyire van szükség külső tanácsadóra? Vitkovics Péter szerint a tapasztalt külső szemre szükség van az objektív kép feltárásához, mert a tulajdonost általában egy természetes vakság sújtja.

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Május 27., Hétfő

Májusi FBN-H klub beszámoló

29 családból közel 60 fő vett részt a májusi klubon a Marriott Hotelben. A képekhez klikkelj ide! Az est első felében "A növekedés az új stratégia" címmel a Budapesti Értéktőzsdétől Dr. Lódi Katalni beszélgetett a stratégiaalkotásról néhány partner cégükkel, akik megosztották velünk tapasztalataikat és fejlődésüket az Elite program keretében. Ezt követően Új-Zélandról láttunk-hallottunk egy kis ízelítőt Sepherd Csaba prezentálásában, majd a Jójárt Család mutatkozott be. A késő esti közgyűlés elfogadta az éves beszámolókat, az idénre tervezett költségvetést és az Ellenőrző Bizottág beszámolóját is. 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Május 27., Hétfő

A Schiller Sztori 3 generáció szemével

Az alapító nagypapát annak idején Szenes Iván beszélte rá a reklámra és tőle származik a "Schiller Opel, a szerviz szuper!" szlogen is. Schiller Péter a nagybátyjának köszönhetően szerette meg az autókat és már egészen fiatalon elkezdett autókkal foglalkozni. Később beiratkozott a Bánki Donát Műszaki Főiskolára, mondván, hogy tanulni jobb, mint dolgozni, de mérnökként is autószerelő lett belőle. Korán megtanulta, hogy a vevőnek,  ha bejön a boltba, köszönni kell, s akkor is, ha távozik. Véleménye szerint még ma is ebből élnek.

 

 
Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Május 27., Hétfő

Lányi Szabolcs és az UTIBER története

Nem akart édesapja nyomdokaiban járni, helyette a fogorvosi pályát választotta és külföldi tanulmányútra ment. Édesapja - karizmatikus személyiség lévén - a személyével teremtette meg a vállalati kultúrát. Halálakor indultak a problémák, melyek megoldásában - Szabolcs bevallása szerint - sokat segített volna, ha már akkor ismeri az FBN-H Egyesületet. Az édesapja halála után a társtulajdonos háttérbe vonult, nem vállalta az ügyvezetői szerepkört, mégis őt keresték meg a kollégák a későbbiekben is ügyes-bajos dolgaikkal.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Május 27., Hétfő