A családi vállalkozások fontos gerincét adják az európai és a magyar gazdaságnak, azonban a rendszerváltás környékén alapított hazai vállalkozások tízezrei szembesülnek most a cégutódlás kérdésével. A legtöbb cégtulajdonos szeretné családon belül tartani a vállalkozást – ehhez azonban érdemes nagyon tudatosan tervezni, a kihívás mellett pedig a lehetőséget is meg kell látni az átalakulásban.

Forrás: privatbankar.hu 2018. november 12.

Az európai gazdaság motorját a kis- és középvállalatok jelentik: az EU GDP-jének több mint felét ezek a cégek termelik meg, a versenyszféra dolgozóinak kétharmada a kkv-knál dolgozik. Nem véletlen, hogy Európa-szerte és Magyarországon is kulcskérdés a kkv-k versenyképességének, hatékonyságának javítása. A szektornak van egy különleges szegmense: a családi vállalkozásoké. Közép-Kelet-Európában és Magyarországon is ők adják az összes vállalkozás kétharmadát - ám míg a kontinens többi részén akár évszázados múltra is visszatekintő családi cégeket találunk, Magyarországon jellemzően a rendszerváltáskor jött létre a szektor túlnyomó többsége. A magyar családi vállalkozások háromnegyede első generációs - több tízezer, nagyjából 3 évtizede alapított cégnél vált mostanra égető kérdéssé a cégutódlás kérdése.

 

A családi vállalkozások jó részének sajátossága, hogy egyfajta "one man show"-ként az alapító cégtulajdonos irányítja a cég életét, az évtizedek alatt felhalmozódott tudás és tapasztalat az ő fejében koncentrálódik. Ez persze lehet előny, ha gyorsan kell üzleti vagy stratégiai döntéseket hozni, azonban ha vele történik valami, elhalálozik vagy egészségi állapota miatt nem tudja tovább vezetni a céget, az könnyen a vállalkozás végét jelentheti - hacsak időben nem tervezték meg a cégutódlás folyamatát, nem történt meg a következő generáció felkészítése a cég átvételére.

 

Persze nincs az kőbe vésve, hogy egy családi vállalkozás vezetésének az alapító távozása után továbbra is a családban kell maradnia, a hazai felmérések szerint a cégtulajdonosok háromnegyede mégis elzárkózik egy ilyen megoldástól. Nem akarják eladni a céget (talán vevőt sem lenne könnyű találni rá az ugyanazzal a problémával küzdő más családi vállalkozások körében); a külső szakemberek, menedzserek bevonásával kapcsolatban pedig bizalmatlanok a cégtulajdonosok, családon belül szeretné a többség továbbadni a stafétabotot. Ehhez nem elég, ha egyébként a kijelölt örökös(ök)nek valóban van szándéka és tehetsége a cég továbbvitelére: időben meg kell kezdeni felkészítésüket a cég vezetésére.

 

Ki a legalkalmasabb?

Mielőtt az átadás hosszú és remélhetőleg alaposan megtervezett folyamatát egyáltalán elkezdenénk, tisztában kell lenni azzal, kik jöhetnek egyáltalán szóba a cég jövőképében. Ma már egyáltalán nem törvényszerű, hogy a "legidősebb királyfi", az első számú fiúgyermek legyen az utód. Meg kell nézni, hogy a szóba jöhető örökösök közül kinek mi az erőssége, egyáltalán kik azok, akik el tudják képzelni a jövőjüket a családi cégen belül. Könnyen lehet, hogy a cég vezetését a gyerekek, akár unokatestvérek közösen veszik át: valaki a napi cégvezetéssel, valaki más az üzletszerzéssel, megint más pedig a HR-feladatokkal foglalkozik majd a jövőben, miközben a stratégiát, a hosszú távú célokat közösen alakítják majd ki.

 

Szerezzünk tapasztalatot!

Mit csinálnának ma másként? - tette fel a közönség egyik tagja a kérdést a Privátbankár.hu legutóbbi kkv-konferenciáján olyan fiatal családicég-vezetőknek, akik már sikeresen átvették az irányítást az alapítóktól. Többen is úgy válaszolták: ha módjuk lenne rá, kipróbálnák először magukat egy másik vállalatnál is - egy olyan cégnél, amely nem a saját családjuké, ahova nem "a születés jogán" kerülhettek a vezetők közé. Van, amikor a cégutódlás sajnálatos körülmények miatt nem lehet hosszú, fokozatos folyamat eredménye, a tulajdonos váratlanul hal meg - minden más esetben azonban érdemes lehet megfontolni a piaci tapasztalatszerzést még az előtt, hogy elfoglalnánk a saját családi cégünk egyik vezető pozícióját.öregektől!

 

Tanulni, tanulni, tanulni

Fontos, hogy az utódok időben megszerezzék azokat a korszerű ismereteket, amelyek a későbbiekben elengedhetetlenek lesznek a cégvezetésnél - nem elég, ha a leendő vezető azzal van tisztában, hogy saját cégüknél hogyan mennek a dolgok. Érdemes már a tanulmányokat, szakmai gyakorlatokat is releváns területen végezni, tudatosan készülni a jövőre. Ha lehetőség nyílik rá, mindenképp érdemes legalább egy-két szemeszterre kimozdulni a hazai oktatási keretek közül is.

Tanulj az öregektől!

A családi vállalkozónak a saját cége tulajdonképpen a gyermeke is, nem csoda, ha ragaszkodik hozzá. Fontos azonban, hogy a cég életét érintő legfontosabb ismereteket továbbadja a kijelölt utódnak - ebbe nem csak a napi vezetési feladatok tartoznak bele, hanem a piac mélyebb ismerete és az aranyat érő kapcsolati háló átadása is elengedhetetlen. Előfordulhat, hogy a generációs szakadék miatt az „ifjú titánok” az alapítók módszerei és elvei közül mindent régimódinak látnak és a legszívesebben sutba dobnának, de nem szabad megfeledkezniük arról, hogy a múltban elért eredmények kizárólag a nagy elődök érdemei, ráadásul egy hirtelen radikális irányváltást nem biztos, hogy a cég ügyfelei, vásárlói vagy partnerei simán elfogadnának. Ahelyett, hogy kizárólag azon gondolkodnának az utódok, hogy mennyi mindent csinálnának másként, érdemes megfigyelőként részt venniük az üzleti tárgyalásokon, a döntéshozatali folyamatokban.

Tanítsuk egymást - ne csak az öreg a fiatalt!

Persze a cégutódlás folyamata nem csak kihívást jelent, hanem számos lehetőséget is magában hordoz. A cég alapítása óta eltelt évtizedekben nem csak az üzleti környezet változott meg jelentősen: rengeteg új ismeret és tudás halmozódott fel, ami a gyakorlatba átültetve segítheti a családi cég versenyképességének növelését is. Fontos, hogy a technológiai forradalom új vívmányait is használni kezdjük: gondoljunk csak arra, hogy amikor a cég megszületett, növekedési fázisba lépett, még nem voltak okostelefonok, nem volt mobilinternet vagy éppen GPS sem. A következő generációk számára viszont mindezek már az élet szerves részei. A megújulás, az innováció biztosan előre viszi a céget; az új informatikai és telekommunikációs megoldások, az IoT, a big data, a felhő vagy épp a digitális marketingeszközök alkalmazása a családi vállalkozások számára is óriási lehetőségeket hordoz magában.

A fórumról

Friss hírek

Családi történetek: „Az izsáki homoktól a nemzetközi cégbirodalomig”

Tommal már tervezzük egy ideje, hogy útnak indulunk és végig látogatjuk egyesületi tagcsaládjainkat. Családlátogatásaink elsődleges célja, hogy jobban megismerjünk Titeket és lássuk, miben tudná Egyesületünk még jobban támogatni Családotokat. Másodlagos célunk pedig, hogy a többi taggal is jobban megismertessünk Benneteket tanulságos történeteitek megosztásával.

Első célállomásunk Jakabszállás volt, ahol nagy örömünkre hat családtag fogadott bennünket a H. Szabó Családból. Bár mindenki nagyon fáradt volt az esti órákban, mégis a humor és a nevetés végig kísérte egész beszélgetésünket.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Január 11., Péntek

Beszámoló a 14. K&H Klubról (2018. november 28.)

Ékes Ákos (az Üzletfejlesztés vezetője) a november 28.-ai K&H Családi Vállalatok Klubján bevezetőjében beszélt a múlt héten átadott K&H Díjról és a nyertes pályázókról. Kiemelte, hogy idén a legtöbb pályázat a társadalmi felelősségvállalás kategóriában érkezett és a díjat jövőre is meghirdetik majd. A részletekért kattints ide

Örömmel vezette be a nap izgalmas és sokakat érintő témáját, melynek előzménye 4 évvel ezelőttre nyúlik vissza. A K&H klubok indítását megelőzően ugyanis Ákos ellátogatott 10 családi céghez, akiket többek között a cégeladásról is faggatott és 10-ből 10-en azt válaszolták, szívesen eladnák a cégüket, ha a vevő számukra megfelelő árat kínálna.

Egyesületünket 9 család képviselte az eseményen. Képek itt.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. December 17., Hétfő

Komócsin Lauránál járt a Női Fórum

A coaching abban segít, hogy még sikeresebbek és boldogabbak legyünk, a coach pedig nem más, mint gyémántcsiszoló. 

Fórumvezetőnk, Dóra Hajni jóvoltából egy DIADALmas self-coachingon vehettek részt Egyesületünk női tagjai - mintegy 30-an - november 16-án az első magyar coaching modell megalkotója, Komócsin Laura vezetésével. Laura prezentációját ide kattintva tudod megtekinteni. 
Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. November 22., Csütörtök