Bár rengeteg hazai családi vállalkozást érint a generációváltás problémája, a többség sajnos nem megfelelő felkészültséggel vág bele a folyamatba – így pedig komolyan kockáztatja a cég jövőjét. Pedig a sikeres utódláshoz szükséges tudás és tapasztalat létezik és elérhető.

Forrás: K&K Magazin 

A K&K Magazin olvasóinak jelentős része családi vállalkozás, fontos missziójuk, hogy a maguk eszközeivel segítsenek a közülük mind többeket érintő generációváltás folyamatában az alapítókat és a következő generációt. Utódlásra felkészülni! címmel november 29-én nagyszabású konferenciát rendeznek a témában, együttműködésben a Budapesti Gazdasági Egyetem Budapest LAB Vállalkozásfejlesztési Központjával. Szervezőpartnereiket, Dr. Radácsi Lászlót, a Budapest LAB igazgatóját és Horváth Somát, a KKV Műhely tanácsadóját kérdezték arról, hogy látják a generációváltás magyarországi helyzetét és kinek érdemes részt vennie a novemberi konferencián.

A BGE Budapest LAB, úttörőként Magyarországon, egy éve elindította átfogó családi vállalkozásokra fókuszáló kutatási programját. Hogyan látjátok, melyek a főbb kihívások, amikkel a családi vállalkozások szembesülnek?

R.L.: A magyar kis- és középvállalkozások jelentős részét a rendszerváltás környékén alapították, vezetőik közül sokan most érik el, vagy pár éve lépték át a nyugdíjkorhatárt. Emiatt a pár éve elindult generációváltási hullám várhatóan a következő években tömegesen érinti a vállalkozásokat. A digitális lemaradás problémája mellett az utódlás kérdése mindenképpen a legfontosabb kihívások között van.

Mekkora kört érint az utódlás problémája a családi vállalkozásokon belül, és mennyire felkészültek a cégek?

R.L.: Kutatásunk szerint a családi vállalkozások 39 százaléka tekinthető generációváltó cégnek, vagyis olyannak, ahol vagy tíz éven belül esedékes, vagy az elmúlt öt évben lezajlott az utódlás. Ugyanakkor, a vezetők közel harmada úgy látja, nincs kinek átadni a céget, így az az alapító nyugdíjba vonulásával várhatóan befejezi működését. A helyzet, mondhatni, kétségbeejtő. Sokan későn eszmélnek, hogy nincs kinek továbbadni a stafétát, pedig egy sikeres utódlás tervezésének és megvalósításának folyamata akkor is több év, ha megvan az ideális és elkötelezett utódjelölt. És a generációváltás mindenképpen nagy kockázat. Kutatások szerint világszinten a vállalkozások 30 százaléka éli túl az első generációváltást, 10-15 százalék a másodikat és csak 3-5 százalék a harmadikat. Ezen adatok fényében legalábbis elgondolkodtató, hogya Budapest LAB Családi Vállalkozás Kutatási Program friss adatai szerint a hazai családi cégek felének (51 %) egyáltalán nincs erre vonatkozó stratégiája. A legnagyobb gond a kutatások szerint a generációváltással kapcsolatos tapasztalat, tudás hiánya, pedig létezik ilyen, és elérhető.

Tanácsadóként, immár évek óta foglalkozol családi vállalkozásokkal. Tapasztalataid szerint mennyire nyitottak a családi cégek arra, hogy külső tanácsadókat alkalmazzanak probléma esetén?

H.S.: családi vállalkozások jelentős része kkv, ahol a tanácsadókkal való együttműködés egyelőre kevésbé jellemző. Így kevés a saját élmény arról, hogyan tud egy külsős szempont, szakértelem hasznos lenni. Különösen igaz ez az utódlás kérdésére, ahol egyszerre kell kezelni a cég működéséhez és tulajdonlásához kapcsolódó szakmai és érzelmi kérdéseket. A család működése önmagában is nagyon érzékeny és bonyolult dolog, tele érzelemmel, pozitív és negatív emlékkel, ki nem mondott gondolatokkal. Ebben a helyzetben kell egy tanácsadónak úgy működnie, hogy minél hamarabb mutasson fel a működéséhez kapcsolható pozitív és érzékelhető eredményeket. Ezzel magyarázható, hogy kevés olyan tanácsadó van, aki ezt az összetettséget hitelesen kezelni tudja, és kevés az olyan család is, amelyik szívesen „kitárulkozik”; pedig jól jön a külső segítség.

Melyek azok a lépések, amelyekre az utódlás tervezése során kiemelten figyelni kell?

H.S.: A generációváltás folyamatában sokan érintettek: családtagok, dolgozók, vezetők, ügyfelek. Nehéz, de fontos mindenki szempontrendszerét figyelembe venni, hogy kedvezőnek ítéljék meg a maguk számára a folyamatot. Ahogy László is említette, az utódlás egy hosszú folyamat, amely ritkán sikeres, ha egy lépésben valósul meg. Az átadó és az átvevő számára is fontos, hogy életszerű lépések, fázisok sorozatán keresztül jusson el a cég a vezetés átadásáig. Az átadótól nem reális azt várni, hogy pénteken hazamenjen operatív vezetőként és hétfőtől már csak negyedévente egyszer, egy jelentésből informálódjon a céggel kapcsolatos ügyekről. Egy jól felépített folyamat mind a racionális, mind az érzelmi oldalon megadja a résztvevőknek a szükséges támogatást, útmutatást.

Sokan tartottak már konferenciát utódlás témában, miben lesz egyedi és különleges az Utódlásra felkészülni! konferencia?

R.L.: A konferencia egyetlen intenzív nap alatt azonnal használható tudást ad, ami megalapozza a sikeres utódlás folyamatát a szervezetfejlesztési kérdésekre és a sokszor elhanyagolt, bár nagyon fontos pszichológiai, lelki felkészülésre koncentrálva. Az egyetemi és tanácsadói szervező- és előadói gárda garantálja a biztos tudáshátteret, ugyanakkor különösen figyelünk arra, hogy érthető, befogadható, felesleges tudományoskodástól mentes rendezvényt szervezzünk. Az előadások mellett nagy hangsúly kerül a cégre, személyre szabott fejlődésre. Sikeres generációváltó cégek osztják meg őszintén a tapasztalataikat, az interaktív panelekben pedig a résztvevők – átadók és átvevők együtt – a saját cégük sikeres utódlása felé vezető lépéseken dolgozhatnak.

Mely cégeknek érdemes részt venniük, és kiktől tanulhatnak a konferencia résztvevői?

Nem kérdés, hogy minden cégnek szüksége van felépített utódlási tervre, de tudjuk, hogy ezt nem könnyű összerakni. Sokszor látjuk, hogy csak az utolsó kis „lökés” hiányzik ahhoz, hogy a tulajdonos, a család belevágjon a folyamat megtervezésébe – a konferencián ehhez adunk információt és energiát. Azaz szeretnénk a hezitáló érintetteknek segítséget adni a legfontosabb döntéshez: mikor és hogyan kezdjem el?

A fórumról

Friss hírek

Családi történetek: „Az izsáki homoktól a nemzetközi cégbirodalomig”

Tommal már tervezzük egy ideje, hogy útnak indulunk és végig látogatjuk egyesületi tagcsaládjainkat. Családlátogatásaink elsődleges célja, hogy jobban megismerjünk Titeket és lássuk, miben tudná Egyesületünk még jobban támogatni Családotokat. Másodlagos célunk pedig, hogy a többi taggal is jobban megismertessünk Benneteket tanulságos történeteitek megosztásával.

Első célállomásunk Jakabszállás volt, ahol nagy örömünkre hat családtag fogadott bennünket a H. Szabó Családból. Bár mindenki nagyon fáradt volt az esti órákban, mégis a humor és a nevetés végig kísérte egész beszélgetésünket.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Január 11., Péntek

Beszámoló a 14. K&H Klubról (2018. november 28.)

Ékes Ákos (az Üzletfejlesztés vezetője) a november 28.-ai K&H Családi Vállalatok Klubján bevezetőjében beszélt a múlt héten átadott K&H Díjról és a nyertes pályázókról. Kiemelte, hogy idén a legtöbb pályázat a társadalmi felelősségvállalás kategóriában érkezett és a díjat jövőre is meghirdetik majd. A részletekért kattints ide

Örömmel vezette be a nap izgalmas és sokakat érintő témáját, melynek előzménye 4 évvel ezelőttre nyúlik vissza. A K&H klubok indítását megelőzően ugyanis Ákos ellátogatott 10 családi céghez, akiket többek között a cégeladásról is faggatott és 10-ből 10-en azt válaszolták, szívesen eladnák a cégüket, ha a vevő számukra megfelelő árat kínálna.

Egyesületünket 9 család képviselte az eseményen. Képek itt.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. December 17., Hétfő

Komócsin Lauránál járt a Női Fórum

A coaching abban segít, hogy még sikeresebbek és boldogabbak legyünk, a coach pedig nem más, mint gyémántcsiszoló. 

Fórumvezetőnk, Dóra Hajni jóvoltából egy DIADALmas self-coachingon vehettek részt Egyesületünk női tagjai - mintegy 30-an - november 16-án az első magyar coaching modell megalkotója, Komócsin Laura vezetésével. Laura prezentációját ide kattintva tudod megtekinteni. 
Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. November 22., Csütörtök