A Piac & Profit egyedülálló sorozatot indít, amelyben havi rendszerességgel követik végig egy magyarországi családi vállalkozás vezetőváltását. Sok magyar cégvezető előtt áll most hasonló kihívás, az első részben arra keresik a választ, mi motiválja a tulajdonosokat arra, hogy fiatalabbaknak adják át az irányítást.

Forrás: https://piacesprofit.hu / 2018. augusztus 30. csütörtök  / kfarkas

 

Generációváltás: ez a kihívás most sok családi tulajdonú hazai vállalkozás előtt fent áll. Egészen pontosan a családi cégek mintegy felét érinti most, derült ki a Budapest LAB Családi Vállalkozás Kutatási Programjának adataiból. Mint azt korábban a Piac & Profit megírta: a kutatásban használt definíció szerint, az adatok alapján 95 százalékos biztonsággal állítható, hogy a kkv-k (legalább három főt foglalkoztató cégek, minimum 50 millió forintos éves árbevétellel) mintegy 58 százaléka családi vállalkozás, vagyis számuk nagyjából 29 500-ra tehető, így több mint tízezer hazai cég előtt tornyosul most a probléma: ki fogja vezetni a céget, ha a jelenlegi ügyvezető nyugdíjba ment.

A gond ugyanis az életkor: jellemzően olyan cégvezetőkről van szó, akik a rendszerváltás utáni néhány évben hozták létre jelenlegi vállalkozásaikat. És nem szívesen engedik el a gyeplőt: nehéz körülmények között, a vadkapitalizmusban alapították cégeiket és minden válságot túléltek. Tudják, hogy most mást kellene csinálniuk, elengedniük a céget, de minden eddigi tapasztalatuk arra mutat, hogy NE tegyék ezt. Csakhogy az azóta eltelt csaknem három évtized azonban alapjaiban írta felül az akkori üzleti tudást és a jelen kor technológiai változásaira sokszor gyanakvással, kívülállóként tekintenek. Ezért mind többen és többen gondolnak arra, hogy átadják a stafétabotot az utódoknak. A fent említett kutatás adatai szerint a tulajdonosok 80 százaléka adná át cégét, de csak az összes családi cég 20 százalékánál van olyan kijelölt utód, aki képes is átvenni azt. Nem csoda, hiszen a családi vállalkozások fele sem (41 százalék) gondolt egyáltalán arra, hogy valamilyen utódlási stratégiát kidolgozzon, ami ráadásul sokszor kimerül abban, hogy „a gyerek néha bejár a céghez”.

Eco-reality: testközelből

A Piac & Profit egy remélhetőleg jó kimenetelű forgatókönyv bemutatására vállalkozik: közvetlen közelről követünk végig egy magyar tulajdonú családi vállalkozásban végbemenő generációváltást, a kockázatokat és mellékhatásokat, illetve az érintettek és szakértők bevonásával azokat a hasznos gyakorlatokat, amelyekkel a buktatók elkerülhetőek. A cikk megírásának napján értesülnek a MagiCom Kft. alkalmazottai és partnerei arról, hogy a vállalatot 17 éve irányító alapító-tulajdonosok, Gasparetz András ügyvezető és Kemény Zsolt pénzügyi igazgató 2019. december 31-vel visszavonulnak a mindennapi menedzsmentfeladatoktól. Bár a munkatársak és kollégák csak a mai napon (B-nap, azaz a bejelentés napja) értesülnek erről, és a Piac & Profit is ezen a ponton csatlakozik be a folyamatba, maga az előkészítés már két évvel ezelőtt megkezdődött.

Gasparetz András

15 év IT cégnél való ügyvezetői tapasztalattal, egy veszprémi szervezőmérnöki és egy folyamatban lévő BME MBA diplomával vágtam bele 2 tulajdonos társammal a MagiCom Kft megalakításába 2001-ben. A tulajdonosok közül én lettem és vagyok a mai napig az egyszemélyes ügyvezető, és ennek megfelelően általában mindenért a felelős. A kialakult munkamegosztás révén számos vevővel való kapcsolattartás, szervezetfejlesztés és új fejlesztési irányok keresése lett a fő területem.

„Nem mi vagyunk az egyetlen cégalapítók, akik eljátszanak a gondolattal, hogy önműködő cégünk legyen. Két évvel ezelőtt azonban eljött az a pont, amikor már úgy tudtunk elmenni szabadságra három hétre, hogy ne kelljen emailt olvasni, vagy állandóan telefonközelben lenni, mert már kialakítottuk és letisztáztuk úgy a cégen belüli folyamatokat, hogy mindenki tudta, mi a dolga, és még döntési helyzetben sem merült fel a közbeavatkozásunk szükségessége, mert kialakult az a vállalati értékrend, amely mentén mindenki tisztában volt azzal, hogy mi mit mondanánk” – mondta Gasparetz András, amikor a váltás okairól kérdeztük.

Kemény Zsolt szerint nem is volt kérdéses, hogy előbb-utóbb átadják a céget. „Korábban volt egy sikertelen kísérlet a visszavonulásra, de egyetlen percig sem kételkedtem abban, hogy véghezvisszük. A feleségemmel beszélgettem erről a témáról, és rá kellett jönnöm, hogy a nyugdíjas évek közeledtével már inkább az válik fontossá, hogy minél több értékes időt tölthessek együtt a szeretteimmel.”

„András vagyok és cégfüggő”

Mint említettük, sok cégvezető már úgy érzi, nem tud lépést tartani a változásokkal, vagy egyszerűen csak belefárad a munkájába. Gasparetz András szerint rájuk viszont ez nem igaz. „Megunhatja a hajós a tengert? Úgy gondolom nem, aki egyszer kikötőről kikötőre járt és élvezte, az nem hagyja abba. Az üzleti életben is vannak rutinszerűen ismétlődő részek, de ahogy a tengerész a tengert örökké szereti, úgy kollégám megfogalmazásával feltehetően mi is egy elvonón elmondhatjuk, hogy „András vagyok, cégfüggő”.  Ugyanakkor fontosnak érzem beismerni, hogy a lelkünkre, gondolatainkra terhek rakódnak. Egy-egy ilyen nagy váltás segít megszabadulni ezektől is” – mondta.

Közlöny-áldozat vagyok” – mondta Kemény Zsolt. „Az elmúlt években hatalmas mennyiségben jöttek az ilyen-olyan jogszabály- és adótörvény-módosítások, rendeletek és egyre kevésbé érzem a motivációt, hogy naprakészre hozzam magam, amikor valamit megtanulok és néhány hónap múlva kezdhetem elölről.” 

Kemény Zsolt

Közgazdasági vénám ellenére elsősorban családi indíttatásból szervezőmérnökként végeztem a Veszprémi Vegyipari Egyetemen, a mai Pannon Egyetem elődjében majd ugyanitt minőségügyi szakmérnöki diplomát szereztem. Az egyetemen ismertem meg jelenlegi tulajdonostársamat is, akivel később családjaink révén mintegy rokoni kapcsolatba, a MagiCom révén pedig a feltétlen bizalomra épülő üzleti kapcsolatba kerültünk. Kialakult a munkamegosztás is, hozzám tartoznak a pénzügyi és gazdasági ügyek, valamint a minőségirányitás, ehhez pedig számos közgazdasági, pénzügyi tanfolyamot végeztem el az évek során.

Nem a klónokra van szükség

Az egyik legnehezebb feladat az utódok kiválasztása. „El kellett engednünk azt a mániát, hogy a saját fiatalabb verzióinkat keressük” – tette hozzá Kemény Zsolt. „Az utódom szókimondóbb és talán türelmetlenebb is, mint én, de naprakészebb és két lábbal áll a földön.”

Óhatatlan, hogy az új vezető más vezetési stílust hozzon a cégbe, úgy hogy az írásban is lefektetett alapértékek ne változzanak. „Ideális esetben persze azt várnánk egy új vezetőtől, hogy megtartsa a régi ügyfeleinket és még újakat hozzon. Ehhez azonban meg kell hoznia és meg is fog hozni olyan döntéseket, amikre én nem gondolok” – tette hozzá Gasparetz András. 

"Persze azt a csapdát is ki kell kerülnünk, hogy ráerőltetjük a mi módszereinket, kapcsolatrendszerünket. Egy tanácsadó világított rá, hogy a legtöbb cégvezető beleesik ebbe a hibába. Pedig ha józanésszel végiggondolja, akkor belátná, hogy a kapcsolatai a szomszéd szobában lesznek a nyugdíjas otthonban.”

A MagiCom egy olyan bizalmi piacon mozog – az IT-szolgáltatások területén, – ahol a személy sokszor minőségi garancia is, a vezetőváltás pedig felveti azt a kérdést, hogy a beszállítók és ügyfelek bizalma megrendül a cégben.  „Ez mindenképpen kezelendő kockázat” . A mi esetünkben a partnereinknek világosan el kell tudni mondanunk, hogy tulajdonok maradunk a cégben, és személyes garanciánk továbbra is fennál  – mondta Gasparetz András. A jövőben pedig már az új menedzsment alakítja ki az új bizalmi hálóját.

Ne feledkezzünk el a belső kockázatokról sem!

A külső kockázatok mellett azonban nem elhanyagolhatóak a belső rizikók sem. A bejelentést a cégvezetők személyesen tették meg a munkatársak előtt. „Ezért volt fontos mérföldkő a mai nap, a B-nap, mert mindenkinek meg kellett értenie, hogy ez a folyamat már két éve zajlik – és most már nincs visszaút. Érezhető természetesen némi bizonytalanság a kollégák részéről: mi lesz most a munkahelyükkel. De nem néznek más szemmel ránk, nem kezelnek minket másképpen” – hangsúlyozta Kemény Zsolt.

„Szigorú kommunikációs tervet készítettünk az átmenet idejére, és a B-nap ennek kritikus fontosságú mérföldköve. Ismerjük az embereinket, megbízunk bennük, de ez nem jelenti azt, hogy nem készültünk fel minden eshetőségre, a felkészülési időszakban például külső tanácsadók segítségével feltérképeztük a munkatársakat,  felmértük kik a véleményvezérek a cégen belül és velük kiemelten is foglalkoztunk” – mondta Gasparetz András, Kemény Zsolt szerint pedig törekednek majd arra, hogy minden kételyt eloszlassanak. „A mai nap után bárki, bármikor kiöntheti nekünk a szívét. Ehhez kiadtunk egy sillabuszt, amit a tanácsadónkkal közösen késztitettünk el és tartalmazza azokat az területeket, ahol alkalmazottak várhatóan megfogalmazhatják félelmeiket és reményeiket. A hétvégén pedig minden alkalmazottunkkal és partereinkkel közösen családi napot szervezünk, ahol egy pálinka mellett még őszintébben lehet elmondani mit gondolnak erről!”

MagiCom Kft.

A MagiCom igazi családi vállalkozásként indult 17 évvel ezelőtt. Mára az IKT szektorban az egyik legmegbízhatóbb informatikai outsourcing szolgáltatásokat nyújtó vállalatként tartják számon, 1 milliárd forint fölötti éves árbevétellel. 2004 óta végez nemzetközi vállalatoktól kiszervezett IT -tervezési, -üzemeltetési feladatokat, amely a cég fő tevékenysége. Emellett tanácsadói, fejlesztési és oktatói feladatok is színesíti szolgáltatási palettáját. Utóbbi években a K+F tevékenység felgyorsult, elsősorban beltéri pozicionáló rendszerek, vezeték-nélküli hálózatok üzemeltetését támogató rendszerek, és mobilapplikációk készülnek. A budapesti székhelyű vállalat Európa több országában is aktív, Londonban 100 százalékos tulajdonú leányvállalata van. Az Investor in People címet 2007-ben szerezte meg, 2016 óta Gold szintű minősítéssel rendelkezik.

Továbblépni

A legtöbb generációváltás éppen azon bukik el, hogy a cégvezetők nem tudnak hátralépni az operatív feladatoktól. „Ahogy a gyermekeinket is meg kell tanulnunk elengedni, úgy a cégvezetéstől is meg kell válnunk egy idő után, mert visszahúzó erővé válunk” – vélte ezzel kapcsolatban Gasparetz András. „Felkészült az a generáció, aki képes átvenni a cég vezetését. Váltani kell, mert ha nem kapnak valós, kihívásokkal teli önálló feladatot akkor olyan sportolók lesznek, akik sokat edzenek, de nem kapnak versenyzési lehetőséget.”

András a cégvezetésből visszavonulva jelenlegi oktatási tevékenységét fogja kiterjeszteni. „Kell a távolság a cégtől, és végre lesz időm elvállalni azokat az oktatói felkéréseket, amelyekre eddig nem volt időm, de persze a céget sosem hagyom el teljesen, de „csak” az élvezetesebb stratégiai gondolkodásban vennék majd részt.”

„Nem kétséges, hogy eljutunk a cég átadásáig” – mondta Kemény Zsolt. „És vannak is terveim: 2020 január negyedikén a detki házunkban leszek a feleségemmel, nézem a havazást és először az elmúlt tizenhét évben nem arra fogok gondolni, hogy alá kell írnom a bérjegyzéket, intéznem kell a kifizetéseket, egyeztetnem kell az alvállalkozókkal. Csábító elképzelés.”

A Piac & Profit az elkövetkező másfél év során végigkíséri a MagiCom-nál zajló vezetőváltást, havonta jelentkeznek a legújabb fejleményekkel. A sorozat következő részében az utódok bemutatásával folytatjuk öko-realitynket, mit várnak, mit remélnek az új helyetben és mitől tartanak a vezetőváltás kapcsán.

A fórumról

Friss hírek

Beszámoló a X. FBN-H Konferenciáról és Családi Hétvégéről

Különleges alkalom volt az idei és nem csak a jubileumi évforduló miatt... Ha csak néhány szóval kellene jellemezni az együttléteinket, akkor leginkább a szeretet, az őszinteség, a nyitottság és az öröm fejezné ki az egyesületi rendezvényeink hangulatát. Csodás dolog ez! Alapítónk, Kürti Tom szerint az FBNI-nek több, mint 30 Egyesület a tagja szerte a világban, de nincs még egy – a miénkhez hasonló – közösség, ami hosszabb időn keresztül is meg tudja őrizni az intimitását! Ahol 30-40 család 2-3 generációval napokig súrlódásmentesen és meghitt légkörben tud tartalmasan időt együtt tölteni, a legkülönfélébb programokon részt venni és együtt örülni! Ahol tabuk nélkül lehet beszélgetni egymás előtt bármiről, akár a szexről is… Az egyik tagunk szavaival élve: „Idén minden jó volt! A táj, a szálloda, a szoba, a kaja, a programok és a társaság is!” Hálásan köszönjük a pozitív visszajelzéseiteket, de Nektek – egy ilyen Csapatnak vagy inkább Nagycsaládnak - könnyű jó rendezvényt szervezni…

Íme a három nap képekben! 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. Június 15., Péntek

A vállalkozósdi még mindig a férfiak játszótere

Hiába van mostanában sok szó a nemek közti egyenlőségről, mégis úgy tűnik, a „vállalkozósdi” még mindig férfi többségű buli. A Budapest LAB Családi Vállalkozás Kutatás 2017-es felmérése szerint a hazai, legalább három főt foglalkoztató és legalább 50 millió forintos éves árbevétellel rendelkező kkv-k ügyvezetői, tulajdonosai 82%-ban férfiak.

Forrás: https://piacesprofit.hu 2018.05.28.

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. Május 31., Csütörtök

A Nagy Beszélgetés

Ismét megtöltötték a résztvevők az MTA Vörösmarty termét a Gutmann Családi Vagyon Szakmai Napon, mely 6. alkalommal került megrendezésre. Egyesületünkből 11 család képviseltette magát a rendezvényen. A központi téma ezúttal a "Nagy Beszélgetés volt". 

 
Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. Május 29., Kedd