A Piac & Profit egyedülálló sorozatot indít, amelyben havi rendszerességgel követik végig egy magyarországi családi vállalkozás vezetőváltását. Sok magyar cégvezető előtt áll most hasonló kihívás, az első részben arra keresik a választ, mi motiválja a tulajdonosokat arra, hogy fiatalabbaknak adják át az irányítást.

Forrás: https://piacesprofit.hu / 2018. augusztus 30. csütörtök  / kfarkas

 

Generációváltás: ez a kihívás most sok családi tulajdonú hazai vállalkozás előtt fent áll. Egészen pontosan a családi cégek mintegy felét érinti most, derült ki a Budapest LAB Családi Vállalkozás Kutatási Programjának adataiból. Mint azt korábban a Piac & Profit megírta: a kutatásban használt definíció szerint, az adatok alapján 95 százalékos biztonsággal állítható, hogy a kkv-k (legalább három főt foglalkoztató cégek, minimum 50 millió forintos éves árbevétellel) mintegy 58 százaléka családi vállalkozás, vagyis számuk nagyjából 29 500-ra tehető, így több mint tízezer hazai cég előtt tornyosul most a probléma: ki fogja vezetni a céget, ha a jelenlegi ügyvezető nyugdíjba ment.

A gond ugyanis az életkor: jellemzően olyan cégvezetőkről van szó, akik a rendszerváltás utáni néhány évben hozták létre jelenlegi vállalkozásaikat. És nem szívesen engedik el a gyeplőt: nehéz körülmények között, a vadkapitalizmusban alapították cégeiket és minden válságot túléltek. Tudják, hogy most mást kellene csinálniuk, elengedniük a céget, de minden eddigi tapasztalatuk arra mutat, hogy NE tegyék ezt. Csakhogy az azóta eltelt csaknem három évtized azonban alapjaiban írta felül az akkori üzleti tudást és a jelen kor technológiai változásaira sokszor gyanakvással, kívülállóként tekintenek. Ezért mind többen és többen gondolnak arra, hogy átadják a stafétabotot az utódoknak. A fent említett kutatás adatai szerint a tulajdonosok 80 százaléka adná át cégét, de csak az összes családi cég 20 százalékánál van olyan kijelölt utód, aki képes is átvenni azt. Nem csoda, hiszen a családi vállalkozások fele sem (41 százalék) gondolt egyáltalán arra, hogy valamilyen utódlási stratégiát kidolgozzon, ami ráadásul sokszor kimerül abban, hogy „a gyerek néha bejár a céghez”.

Eco-reality: testközelből

A Piac & Profit egy remélhetőleg jó kimenetelű forgatókönyv bemutatására vállalkozik: közvetlen közelről követünk végig egy magyar tulajdonú családi vállalkozásban végbemenő generációváltást, a kockázatokat és mellékhatásokat, illetve az érintettek és szakértők bevonásával azokat a hasznos gyakorlatokat, amelyekkel a buktatók elkerülhetőek. A cikk megírásának napján értesülnek a MagiCom Kft. alkalmazottai és partnerei arról, hogy a vállalatot 17 éve irányító alapító-tulajdonosok, Gasparetz András ügyvezető és Kemény Zsolt pénzügyi igazgató 2019. december 31-vel visszavonulnak a mindennapi menedzsmentfeladatoktól. Bár a munkatársak és kollégák csak a mai napon (B-nap, azaz a bejelentés napja) értesülnek erről, és a Piac & Profit is ezen a ponton csatlakozik be a folyamatba, maga az előkészítés már két évvel ezelőtt megkezdődött.

Gasparetz András

15 év IT cégnél való ügyvezetői tapasztalattal, egy veszprémi szervezőmérnöki és egy folyamatban lévő BME MBA diplomával vágtam bele 2 tulajdonos társammal a MagiCom Kft megalakításába 2001-ben. A tulajdonosok közül én lettem és vagyok a mai napig az egyszemélyes ügyvezető, és ennek megfelelően általában mindenért a felelős. A kialakult munkamegosztás révén számos vevővel való kapcsolattartás, szervezetfejlesztés és új fejlesztési irányok keresése lett a fő területem.

„Nem mi vagyunk az egyetlen cégalapítók, akik eljátszanak a gondolattal, hogy önműködő cégünk legyen. Két évvel ezelőtt azonban eljött az a pont, amikor már úgy tudtunk elmenni szabadságra három hétre, hogy ne kelljen emailt olvasni, vagy állandóan telefonközelben lenni, mert már kialakítottuk és letisztáztuk úgy a cégen belüli folyamatokat, hogy mindenki tudta, mi a dolga, és még döntési helyzetben sem merült fel a közbeavatkozásunk szükségessége, mert kialakult az a vállalati értékrend, amely mentén mindenki tisztában volt azzal, hogy mi mit mondanánk” – mondta Gasparetz András, amikor a váltás okairól kérdeztük.

Kemény Zsolt szerint nem is volt kérdéses, hogy előbb-utóbb átadják a céget. „Korábban volt egy sikertelen kísérlet a visszavonulásra, de egyetlen percig sem kételkedtem abban, hogy véghezvisszük. A feleségemmel beszélgettem erről a témáról, és rá kellett jönnöm, hogy a nyugdíjas évek közeledtével már inkább az válik fontossá, hogy minél több értékes időt tölthessek együtt a szeretteimmel.”

„András vagyok és cégfüggő”

Mint említettük, sok cégvezető már úgy érzi, nem tud lépést tartani a változásokkal, vagy egyszerűen csak belefárad a munkájába. Gasparetz András szerint rájuk viszont ez nem igaz. „Megunhatja a hajós a tengert? Úgy gondolom nem, aki egyszer kikötőről kikötőre járt és élvezte, az nem hagyja abba. Az üzleti életben is vannak rutinszerűen ismétlődő részek, de ahogy a tengerész a tengert örökké szereti, úgy kollégám megfogalmazásával feltehetően mi is egy elvonón elmondhatjuk, hogy „András vagyok, cégfüggő”.  Ugyanakkor fontosnak érzem beismerni, hogy a lelkünkre, gondolatainkra terhek rakódnak. Egy-egy ilyen nagy váltás segít megszabadulni ezektől is” – mondta.

Közlöny-áldozat vagyok” – mondta Kemény Zsolt. „Az elmúlt években hatalmas mennyiségben jöttek az ilyen-olyan jogszabály- és adótörvény-módosítások, rendeletek és egyre kevésbé érzem a motivációt, hogy naprakészre hozzam magam, amikor valamit megtanulok és néhány hónap múlva kezdhetem elölről.” 

Kemény Zsolt

Közgazdasági vénám ellenére elsősorban családi indíttatásból szervezőmérnökként végeztem a Veszprémi Vegyipari Egyetemen, a mai Pannon Egyetem elődjében majd ugyanitt minőségügyi szakmérnöki diplomát szereztem. Az egyetemen ismertem meg jelenlegi tulajdonostársamat is, akivel később családjaink révén mintegy rokoni kapcsolatba, a MagiCom révén pedig a feltétlen bizalomra épülő üzleti kapcsolatba kerültünk. Kialakult a munkamegosztás is, hozzám tartoznak a pénzügyi és gazdasági ügyek, valamint a minőségirányitás, ehhez pedig számos közgazdasági, pénzügyi tanfolyamot végeztem el az évek során.

Nem a klónokra van szükség

Az egyik legnehezebb feladat az utódok kiválasztása. „El kellett engednünk azt a mániát, hogy a saját fiatalabb verzióinkat keressük” – tette hozzá Kemény Zsolt. „Az utódom szókimondóbb és talán türelmetlenebb is, mint én, de naprakészebb és két lábbal áll a földön.”

Óhatatlan, hogy az új vezető más vezetési stílust hozzon a cégbe, úgy hogy az írásban is lefektetett alapértékek ne változzanak. „Ideális esetben persze azt várnánk egy új vezetőtől, hogy megtartsa a régi ügyfeleinket és még újakat hozzon. Ehhez azonban meg kell hoznia és meg is fog hozni olyan döntéseket, amikre én nem gondolok” – tette hozzá Gasparetz András. 

"Persze azt a csapdát is ki kell kerülnünk, hogy ráerőltetjük a mi módszereinket, kapcsolatrendszerünket. Egy tanácsadó világított rá, hogy a legtöbb cégvezető beleesik ebbe a hibába. Pedig ha józanésszel végiggondolja, akkor belátná, hogy a kapcsolatai a szomszéd szobában lesznek a nyugdíjas otthonban.”

A MagiCom egy olyan bizalmi piacon mozog – az IT-szolgáltatások területén, – ahol a személy sokszor minőségi garancia is, a vezetőváltás pedig felveti azt a kérdést, hogy a beszállítók és ügyfelek bizalma megrendül a cégben.  „Ez mindenképpen kezelendő kockázat” . A mi esetünkben a partnereinknek világosan el kell tudni mondanunk, hogy tulajdonok maradunk a cégben, és személyes garanciánk továbbra is fennál  – mondta Gasparetz András. A jövőben pedig már az új menedzsment alakítja ki az új bizalmi hálóját.

Ne feledkezzünk el a belső kockázatokról sem!

A külső kockázatok mellett azonban nem elhanyagolhatóak a belső rizikók sem. A bejelentést a cégvezetők személyesen tették meg a munkatársak előtt. „Ezért volt fontos mérföldkő a mai nap, a B-nap, mert mindenkinek meg kellett értenie, hogy ez a folyamat már két éve zajlik – és most már nincs visszaút. Érezhető természetesen némi bizonytalanság a kollégák részéről: mi lesz most a munkahelyükkel. De nem néznek más szemmel ránk, nem kezelnek minket másképpen” – hangsúlyozta Kemény Zsolt.

„Szigorú kommunikációs tervet készítettünk az átmenet idejére, és a B-nap ennek kritikus fontosságú mérföldköve. Ismerjük az embereinket, megbízunk bennük, de ez nem jelenti azt, hogy nem készültünk fel minden eshetőségre, a felkészülési időszakban például külső tanácsadók segítségével feltérképeztük a munkatársakat,  felmértük kik a véleményvezérek a cégen belül és velük kiemelten is foglalkoztunk” – mondta Gasparetz András, Kemény Zsolt szerint pedig törekednek majd arra, hogy minden kételyt eloszlassanak. „A mai nap után bárki, bármikor kiöntheti nekünk a szívét. Ehhez kiadtunk egy sillabuszt, amit a tanácsadónkkal közösen késztitettünk el és tartalmazza azokat az területeket, ahol alkalmazottak várhatóan megfogalmazhatják félelmeiket és reményeiket. A hétvégén pedig minden alkalmazottunkkal és partereinkkel közösen családi napot szervezünk, ahol egy pálinka mellett még őszintébben lehet elmondani mit gondolnak erről!”

MagiCom Kft.

A MagiCom igazi családi vállalkozásként indult 17 évvel ezelőtt. Mára az IKT szektorban az egyik legmegbízhatóbb informatikai outsourcing szolgáltatásokat nyújtó vállalatként tartják számon, 1 milliárd forint fölötti éves árbevétellel. 2004 óta végez nemzetközi vállalatoktól kiszervezett IT -tervezési, -üzemeltetési feladatokat, amely a cég fő tevékenysége. Emellett tanácsadói, fejlesztési és oktatói feladatok is színesíti szolgáltatási palettáját. Utóbbi években a K+F tevékenység felgyorsult, elsősorban beltéri pozicionáló rendszerek, vezeték-nélküli hálózatok üzemeltetését támogató rendszerek, és mobilapplikációk készülnek. A budapesti székhelyű vállalat Európa több országában is aktív, Londonban 100 százalékos tulajdonú leányvállalata van. Az Investor in People címet 2007-ben szerezte meg, 2016 óta Gold szintű minősítéssel rendelkezik.

Továbblépni

A legtöbb generációváltás éppen azon bukik el, hogy a cégvezetők nem tudnak hátralépni az operatív feladatoktól. „Ahogy a gyermekeinket is meg kell tanulnunk elengedni, úgy a cégvezetéstől is meg kell válnunk egy idő után, mert visszahúzó erővé válunk” – vélte ezzel kapcsolatban Gasparetz András. „Felkészült az a generáció, aki képes átvenni a cég vezetését. Váltani kell, mert ha nem kapnak valós, kihívásokkal teli önálló feladatot akkor olyan sportolók lesznek, akik sokat edzenek, de nem kapnak versenyzési lehetőséget.”

András a cégvezetésből visszavonulva jelenlegi oktatási tevékenységét fogja kiterjeszteni. „Kell a távolság a cégtől, és végre lesz időm elvállalni azokat az oktatói felkéréseket, amelyekre eddig nem volt időm, de persze a céget sosem hagyom el teljesen, de „csak” az élvezetesebb stratégiai gondolkodásban vennék majd részt.”

„Nem kétséges, hogy eljutunk a cég átadásáig” – mondta Kemény Zsolt. „És vannak is terveim: 2020 január negyedikén a detki házunkban leszek a feleségemmel, nézem a havazást és először az elmúlt tizenhét évben nem arra fogok gondolni, hogy alá kell írnom a bérjegyzéket, intéznem kell a kifizetéseket, egyeztetnem kell az alvállalkozókkal. Csábító elképzelés.”

A Piac & Profit az elkövetkező másfél év során végigkíséri a MagiCom-nál zajló vezetőváltást, havonta jelentkeznek a legújabb fejleményekkel. A sorozat következő részében az utódok bemutatásával folytatjuk öko-realitynket, mit várnak, mit remélnek az új helyetben és mitől tartanak a vezetőváltás kapcsán.

A fórumról

Friss hírek

Családi történetek: „Az izsáki homoktól a nemzetközi cégbirodalomig”

Tommal már tervezzük egy ideje, hogy útnak indulunk és végig látogatjuk egyesületi tagcsaládjainkat. Családlátogatásaink elsődleges célja, hogy jobban megismerjünk Titeket és lássuk, miben tudná Egyesületünk még jobban támogatni Családotokat. Másodlagos célunk pedig, hogy a többi taggal is jobban megismertessünk Benneteket tanulságos történeteitek megosztásával.

Első célállomásunk Jakabszállás volt, ahol nagy örömünkre hat családtag fogadott bennünket a H. Szabó Családból. Bár mindenki nagyon fáradt volt az esti órákban, mégis a humor és a nevetés végig kísérte egész beszélgetésünket.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2019. Január 11., Péntek

Beszámoló a 14. K&H Klubról (2018. november 28.)

Ékes Ákos (az Üzletfejlesztés vezetője) a november 28.-ai K&H Családi Vállalatok Klubján bevezetőjében beszélt a múlt héten átadott K&H Díjról és a nyertes pályázókról. Kiemelte, hogy idén a legtöbb pályázat a társadalmi felelősségvállalás kategóriában érkezett és a díjat jövőre is meghirdetik majd. A részletekért kattints ide

Örömmel vezette be a nap izgalmas és sokakat érintő témáját, melynek előzménye 4 évvel ezelőttre nyúlik vissza. A K&H klubok indítását megelőzően ugyanis Ákos ellátogatott 10 családi céghez, akiket többek között a cégeladásról is faggatott és 10-ből 10-en azt válaszolták, szívesen eladnák a cégüket, ha a vevő számukra megfelelő árat kínálna.

Egyesületünket 9 család képviselte az eseményen. Képek itt.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. December 17., Hétfő

Komócsin Lauránál járt a Női Fórum

A coaching abban segít, hogy még sikeresebbek és boldogabbak legyünk, a coach pedig nem más, mint gyémántcsiszoló. 

Fórumvezetőnk, Dóra Hajni jóvoltából egy DIADALmas self-coachingon vehettek részt Egyesületünk női tagjai - mintegy 30-an - november 16-án az első magyar coaching modell megalkotója, Komócsin Laura vezetésével. Laura prezentációját ide kattintva tudod megtekinteni. 
Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. November 22., Csütörtök