Hiába van mostanában sok szó a nemek közti egyenlőségről, mégis úgy tűnik, a „vállalkozósdi” még mindig férfi többségű buli. A Budapest LAB Családi Vállalkozás Kutatás 2017-es felmérése szerint a hazai, legalább három főt foglalkoztató és legalább 50 millió forintos éves árbevétellel rendelkező kkv-k ügyvezetői, tulajdonosai 82%-ban férfiak.

Forrás: https://piacesprofit.hu 2018.05.28.

Az Opten céginformációs szolgáltató 2017-es statisztikái szerint az átlagnál magasabb arányban vannak a nők a legkisebb és a legnagyobb vállalatoknál. Az egymilliárd forint feletti éves árbevételt elért cégekben volt jóval magasabb a női cégjegyzők aránya 2016-ban.

A cég elemzése szerint ennek az egyik lehetséges oka, hogy azokon a szakterületeken, ahol a nők aránya felülreprezentált (például pénzügy, számvitel), csak a nagyvállalati szektorban kapcsolódik cégjegyzési jogkör. Összességében az Opten adatai szerint a női cégjegyzésre jogosultak száma az elmúlt években egyre csökkent.

Három év alatt 10 ezernél is több női vezető tűnt el a  cég korábbi közleménye szerint, bár fontos megjegyezni azt is, hogy közben a cégjegyzésre jogosultak teljes létszáma több mint háromszorosával apadt. A céginformációs szolgáltató szerint a helyzet összességében az, hogy a női cégjegyzésre jogosultak számának aránya 31% körül állandósult a hazai cégstruktúrában.

A női vállalkozásoknak szerte a világon erős előítéletekkel kell megküzdeniük a MasterCard női vállalkozások indexe szerint. Magyarország az összesített index 41. helyén végzett – az 57 vizsgált ország között. Ez az eredmény több alpontszámból áll össze, ezekben pedig felemás eredményeket jeleznek a magyar mutatók.

Ezen index szerint is nagyjából minden harmadik üzlet tulajdonosa vagy vezetője nő, e mellett sok női vezető is van a vállalkozások élén.

A női tulajdonú vagy nők által vezetett vállalkozások magas arányának köszönhetően ebben a tekintetben a 12. helyen szerepelünk világviszonylatban.

Ám nem ennyire jó a helyzet aszerint, hogy a nők a férfiakhoz képest mennyire könnyen jutnak pénzügyi támogatáshoz, mennyi megtakarításuk van, vagy segítik-e őket vállalkozói programok. Itt Magyarország a 43. helyen áll a listában.

Csak indulni nem mernek?

Az OECD Entrepreneurship at a Glance 2017 kiadványának alapját képező empirikus kutatás szerint a nemek között különbség van a vállalkozásindítással kapcsolatos korlátok érzékelésében. Ugyanakkor a kutatás szerint a nők a férfiakkal megegyező mértékben magabiztosak az üzleti életben tervezett jövőjükkel kapcsolatban, beleértve a munkahelyteremtőképességet – ha egyszer már sikerül el- és beindítani a vállalkozásukat.

Az eredmények szerint ugyanakkor nem csak alkalmazotti lét esetén, de vállalkozóként is van különbség az átlagos férfi és női kereseti lehetőség között. A jó hír, hogy a kutatók szerint a vállalkozók esetében direkt összefüggés látszik a ledolgozott órák száma és a kereseti lehetőség között. A tanulmány szerint ugyanis a kereseti különbség mögött elsősorban az áll, hogy a nők – az un. „láthatatlan munkával” eltöltött órák magasabb száma miatt – átlagosan hetente kevesebb órát töltenek a vállalkozásban végzett munkával.

Sok nő kényszerűségből lesz vállalkozó, az amerikai National Women’s Business Council (NWBC) 2017-es felmérése szerint ugyanakkor fontos mozgatórugó, hogy a nők egy része nem tudja elérni alkalmazottként a vágyott karrier- vagy anyagi célt, vagy nem szeretnének alkalmazkodni munkahelyüknek a nők modern társadalmakban betöltött szerepét nem követő működéséhez.

A nemek közti fizetésbeli különbségek, a diszkrimináció vagy éppen a gyerekvállalás és gyereknevelés miatti igények mind komoly motivációs tényezőként működnek a nők vállalkozóvá válása szempontjából a tanulmány szerint. Sokszor pedig a nők pedig kénytelenek feladni az alkalmazotti létet, ha több időt szeretnének például a gyerekeikkel tölteni – mondja egy interjúban a szervezet elnöke.

A fórumról

Vállalásunk, hogy egy maradandó, családivállalati fejlődési értékeket képviselő érdek és érték szervezetet hozzunk létre. Ez a fórum ránk, Nőkre van szabva, támogatja személyiségfejlődésünket, munkánkat és életünket, összefogja és segíti a tagjait. Mindenkori feladatunk, hogy a Női fórum tagjaként, egymás segítőjeként, családjaink nagy büszkeségére, helytálljunk a nagyvilágbanmint nők, társak, anyák és vezetők.

András vagyok és cégfüggő: testközelben a generációváltás

A Piac & Profit egyedülálló sorozatot indít, amelyben havi rendszerességgel követik végig egy magyarországi családi vállalkozás vezetőváltását. Sok magyar cégvezető előtt áll most hasonló kihívás, az első részben arra keresik a választ, mi motiválja a tulajdonosokat arra, hogy fiatalabbaknak adják át az irányítást.

Forrás: https://piacesprofit.hu / 2018. augusztus 30. csütörtök  / kfarkas

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. Szeptember 05., Szerda

Külföldön terjeszkedne a debreceni Tranzit csoport

További növekedésre készül a hazai víziszárnyas-piacon vezető szerepet betöltő debreceni Tranzit csoport – nyilatkozta az agrárszektor.hu-nak Szabó Ákos elnök-vezérigazgató. Emellett a vállalat külföldi terjeszkedésbe és további kapacitás-fejlesztésekbe kezd, miután nemrég közös vállalatot hozott létre a francia baromfióriás LDC-csoporttal.

Forrás: www.agraszektor.hu / 2018.08.30. / Kovács Nóra

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. Szeptember 05., Szerda

Sok családi cég megmenthető lenne

A családi cégek valójában hosszú távú befektetések, ezért hasonló elbírálásban kellene részesülniük, mint ahogyan a hosszú távú befektetéseket kezelik. A családi cégek számtalan kihívással néznek szembe, és a legtöbb vállalkozás még ma sem éli túl a generációváltást, elkallódik. 

Forrás: https://piacesprofit.hu 2018. augusztus 18. szombat

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. Augusztus 30., Csütörtök

Optimisták a magyar vállalkozások, holott van miért aggódniuk

A minőségi munkaerő elvándorlását és a külföldi vállalatok versenyelőnyét tekintik a hazai kis- és középvállalkozások jelenleg a legnagyobb kihívásnak, ugyanakkor pozitívan értékelik az adóterhek, adózási szabályok átláthatóságát, és nem tartanak az árfolyamkockázati kitettségtől sem. Míg a családi vállalkozások kevésbé, a magas árbevételű vállalatok jobban érzik a külső tényezők befolyásoló hatását cégük működésére - derült ki egy friss kutatásból.

Forrás: Pénzcentrum 2018. augusztus 8. szerda

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2018. Augusztus 11., Szombat