Habár nincs egységes receptje a családi vállalatok körében is bevett növekedési stratégiának, a vállalatfelvásárlásnak, a K&H vállalati szakemberei tudják, mire érdemes leginkább odafigyelni. A tapasztalatok alapján a hazai cégek esetében a túlzott kockázatvállalás és az elhúzódó felvásárlási folyamat jelentheti a fő akadályt, aminek elkerülésére részletes integrációs terv készítését javasolják. 

Forrás: http://www.piacesprofit.hu

A piaci pozíció megerősítésének vagy egy új piacra belépésnek bevett módja lehet a cégfelvásárlás. Arra is jó szolgálatot tehet azonban, hogy az értéklánc egy nagyobb részének lefedésével csökkentsük a beszállítókkal vagy a vevőkkel kapcsolatos kockázatokat, és akár a cég vagyonának megosztására is alkalmas lehet. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy a szándék és a gyakorlat nem minden esetben találkozik. „Miközben hazai szinten évente mintegy 100-150 cégfelvásárlás történik, és ezeknek a jelentős része a családi vállalatok körében, azt látjuk, hogy a sikeres akvizíció három alapfeltétele – az előre jól meghatározott stratégia, a stabil működés és a menedzsment motiváltsága – nem minden esetben valósul meg hiánytalanul. Ez pedig végső soron azt eredményezheti, hogy a hatalmas befektetett energia és tőke ellenére sem éri el a vállalat a kívánt célt” – tájékoztatott el Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok szakértője.

Az ideális célpont

„Ahhoz, hogy a cégfelvásárlás gördülékenyen történjen, először is az ideális célpontot kell feltérképezni. Ez természetesen magába foglalja a pénzügyi és piaci működés vizsgálatát, de legalább ilyen fontos az adott cégre jellemző vállalati kultúra, illetve az is, hogy miként lehet – lehet-e egyáltalán – a két cég erőforrásait a leghatékonyabban összevonni. Hiszen végső soron a felvásárlás eredményét a hosszú távon sikeres működésben lehet lemérni” – hangsúlyozta ki Hegyi Ádám, a KBC Securities Corporate Finance vezetője.

Hogyan vegyünk céget

A szakemberek a felvásárlási folyamat eredményes lebonyolításában – cégmérettől függetlenül – kulcstényezőnek tartják az integrációs terv meglétét, ami onnantól kezdődően, hogy milyen célok állnak a felvásárlási folyamat mögött, a piacfelmérésen és a saját tőke és idegen források optimális összehangolásán át egészen a két cég sikeres közös működési feltételeinek lefektetéséig a teljes procedúrát magába foglalja.

 

A cégvásárlási lehetőségek jogi következményei
A cégvásárlásnak több módja is van: részesedés-vásárlás, eszközvásárlás, üzletág átruházás. Az ezek közül történő választás, bár üzleti kérdés, értelemszerűen eltérő jogi konzekvenciákat eredményez – figyelmeztet az RSM Hungary szakértője.
 
„A hazai vállalatok leggyakoribb hibájaként azt látjuk, hogy a nem megfelelő átvilágítás és értékelés miatt a felvásárló túlzott kockázatot vállal, és a tranzakció eredményeként elvárt hozamot az összevonás utáni cég nem képes megtermelni. A sikeres akvizíció másik gyakori akadálya pedig a felvásárlási folyamat pontos meghatározásának hiánya, mivel tapasztalataink szerint a folyamat nem megfelelő dinamikája esetén egyik vagy másik fél könnyen belefáradhat a procedúrába” – mondta el Hegyi Ádám.
 

 

 

A fórumról

Friss hírek

Hosszútávú kutatási program a magyarországi családi vállalkozásokról

Bár a családi vállalkozások fontosságáról mind gazdasági, mind politikai színtéren sok szó esik, valójában kevés megbízható információval rendelkezünk erről a vállalkozási körről. Eddig azt sem tudhattuk, hogy pontosan mennyien is vannak. A BGE Budapest LAB Családi vállalkozás kutatásának köszönhetően a következő években nemcsak számuk, de működési módjuk is megismerhető.

Forrás: Piac&Profit 2017. október 18. szerda / kfarkas

Tovább az eredeti cikkhez: http://www.piacesprofit.hu/kkv_cegblog/mitoszrombolo-kutatas-a-csaladi-vallalkozasokrol/

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2017. Október 19., Csütörtök

V. Gutmann Családi Vállalat Szakmai Nap

Ismét élénk érdeklődés mellett zajlott a Gutmann Családi Vállalat Szakmai Nap, ezúttal 33 család 65 fővel vett részt a hagyományosan a Magyar Tudományos Akadémián tartott rendezvényen. Szokás szerint külföldi előadók szolgáltatták az alapot a tapasztalatcseréhez, a családi vállalat és vagyon szakértői világot Marc Daniels, a családi vállalati kört pedig Beatrice Rodenstock, a jelentős német optikai cég 5. generációs tagja képviselte.

 

Írta: Csidei KrisztinaDátum: 2017. Május 23., Kedd